Bild
Nästa artikel

Egendomliga Engelska Estates

Brittiskt

Engelska kombibilar, estate wagons, av lite oväntat och ovanligare slag.

Kommentarer

#1
Oscar G
2013-06-18 19:06

Milda makter, vilken samling missofster! Inte många byggdes, förmedlar bildtexterna, och jag lockas att utbrista:
"Tack och lov!"
XJ-S Eventer är i mina ögon den enda i denna samling som är ursäktlig. Resten är likväl värdefulla, som exempel på karossbyggarnas kuriösa irrvägar...

#2
Retro
2013-06-18 19:43

Håller med ! Eventer stämmer liksom lite med Jaguar. Övriga får väl ses som i bästa fall vad som brukar kallas "designstudier". Att vilja men inte kunna.
Det finns alltid anledningar till sviktande försäljning - design kan vara en...

#3
Tony M
2013-06-18 21:53

Rover gjorde en rätt "häftigt" Estate av P6an. Rover P4 gjordes även i några exemplar som Woddie-Estate.

Man borde ha ett bildbibliotek över alla dessa vansinniga Estates som en varning till framtida designer. Kanske dags att införa en en ny lag, Förargelseväckande bildesign! Fast ag undrar hur straffskalan skulle sett ut?

#4
Oscar G
2013-06-18 22:39

Tony M: Strålande lagförslag! Lämpligt straff vore kanske att tvinga bilbyggarna att själva köra sina alster - på livstid (på vatten och bröd).

En intressant variant saknas i bildspelet. Jag såg förra sommaren Sveriges enda exemplar av en bil jag inte visste existerade: en Jensen Healey Estate. Till skillnad från de flesta dylika kompositioner var den riktigt lyckad! Den föreföll dessutom åtminstone till det yttre välbyggd.

#5
Johan L
2013-06-22 16:10

Om man känner till förhållandena i Storbrittanien runt 1940/50 blir man mindre förvånad. Nybilsörsäljningen på hemmamarknaden ströps av labourregeringen eftersom man nästan desperat behövde utländsk valuta. Export or Die! Skatten på nya personbilar var först 33% och höjdes under en period till 66%. Väntetiden på en ny bil var mycket lång och förkrigsbilarna ohyggligt dyra - och slitna. Ett sätt att få en var då att köpa ett chassi och låta förse den med en kaross som kallades "shooting brake" Bilen kunde då registreras som "utlity vehicle" (arbetsfordon), som inte beskattades lika hårt, men å andra sidan kanske såg ut som skrutt. Det var nog av mindre betydelse, du hade iallfall en BIL.

#6
Oscar G
2013-06-23 10:52

Johan L pekar på en intressant period och ett intressant fenomen. Vi såg vad jag föreställer mig var den motsatta effekten i Danmark. För jag antar att det var en begränsad exportindustri, med förty följande svårighet att upprätthålla handelsbalansen, som var grunden till de extremt höga skatterna på nya bilar?

Konsekvensen blev i alla fall att man som besökande barn storögt betraktade alla dessa skåpbilar som man inte visste fanns, eftersom de aldrig såldes i Sverige. Men i Danmark valde man en enklare väg än engelsmännen kunde ta till: Ofta var det snikversionen av de vanligaste kombibilarna som såldes oglasade, och därmed kunde registreras som "varuvagn" med lägre skatter och avgifter som följd. Rätta mig gärna om jag har fel!

Resultatet noterade man i alla fall storögt som åttaårig, bilfixerad besökare. Ännu större ögon gjorde man då exempelvis en oglasad Opel Olympia eller Morris parkerade vid trottoaren och det vällde ut folk - även från baksätet! Ett baksäte som jag antar att man monterade efter registreringen för att, avsaknaden av rutor till trots, kunna använda skåpbilen som familjebil.

Sådana synintryck från Danmarksresorna etsade sig fast lika effektivt som de svarta paketcyklarna och de röda korvarna...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.