Bild
Nästa artikel

Alfa 75 1985–1992

Kila stadigt!

Ta en chans på sista riktiga Alfan, i alla fall enligt dem som föredrar bakhjulsdrift. Den kilformade 1980-talaren har länge varit billig att köpa och det är den fortfarande trots
att det finns så få kvar. Fyndläge på körglädje och karisma!

Året var 1988. Dags för ny familjebil. Du ville sticka ut en aning och kunna ta ut bilen på racerbana samtidigt som det var en familjevagn. Valet var enkelt. BMW:s 3-serie var för dyr. Kvar blev Alfa Romeo 75. 
 
Alfa 75, varför ska jag ha en sådan?
Köpskälen är de samma som för alla Alfa: Design, körglädje och individualitet. För 75:an finns även ett förnuftigt skäl: En fyrdörrars kaross med barnvagnsstort bagageutrymme gör att entusiastbilen faktiskt kan dubblera som bruksbil!
 
Men är den inte för ful?
Se det så här: Designmässigt berör bilen. En del hatar utseendet, andra älskar det. Karossformen är typisk Alfa från 80-talet; kilformad och behängd med olika designelement som skärmbreddare, sidokjolar och spoilers. 
 
Vad kommer jag att reta mig på då?
Alfas tekniker har ignorerat banaliteter som bra värme, låg lasttröskel och god runtomsikt; allt krut lades på körupplevelsen. Hela bilens konstruktion syftar till att ge föraren en upplevelse bakom ratten. Då får man stå ut med lite ergonomiska missar. Tills sist handlar det även om individualism. I Sverige är det är få bilmärken som upprör så mycket som Alfa. ”Alla” vet att de är rostburkar som alltid går sönder, så förvänta dig ingen pardon av icke-Alfisterna.  Växla ner till tvåan och dra vidare mot rödmarkeringen på varvräknaren. Det är precis där en Alfa 75 trivs bäst.
 
Det finns en del kul teknik också?
Det stämmer, 75:an är en så kallad transaxelbil med de Dion-bakvagn där växellåda, koppling, bromsar och diffbroms är sammanbyggda i en enhet monterad mellan bakhjulen. 
 
Hur är den att köra då?
Riktigt trevlig. När du vant dig vid körställningen märker du att det är en mycket välbalanserad och körglad vagn. Viktfördelningen på nära 50/50 ger fina vägegenskaper med inbyggd sladdvilja för den som är lagd åt det hållet. 2,0 TS samt 3,0 V6-bilarna har diffbroms som standard. Diffusa växellägen tar bort en del av känslan. I övrigt trivs bilen lika bra i morgonrusningen som på racerbanan. Många entusiastägda bilar har modifierats med styvare fjädrar och stötdämpare för att passa bättre på bana. Provkör gärna en av varje och känn efter vad som är rätt för dig.
 
Men originalskick är väl att föredra?
Det finns två kategorier av Alfa 75 – bilar ombyggda för racerbanan och originalbilar, liksom det finns två kategorier av köpare – mekande och icke-mekande. Bestäm dig för inriktning, leta sen länge och noga innan du köper. Är du händig kanske en bil i 10-20 000-kronorsklassen blir perfekt efter lite åtgärder. Är du inte meksugen bör du titta på 30 000 kr och uppåt. Kom ihåg att en billig bil som kräver mer renovering lätt drar iväg i kostnader. Betala hellre lite mer för en renoverad.
 
Vilken motor ska jag välja?
I Sverige såldes tvåliters fyrcylindriga samt 1,8 Turbo, 2,5 och 3,0 V6. De tidiga bilarnas förgasarmotor har maffigt insugsljud och lämnar dörren öppen för trimning på ett helt annat sätt än för bilar med insprutning. Fyrcylindriga 75 2,0 TS anses vara den mest förnuftiga motorn, då den är snål på bränslet till vardags men samtidigt ger goda prestanda och är mer välbalanserad än de mer nostunga V6-modellerna. Svaret på frågan blir ändå Alfa 75 3,0 V6, en tjugo år gammal bil vars muskler är respektabla än idag. Ljudet och fartkänslan i en 75 3,0 med fria tyglar på en kurvig landsväg är svårslaget på den här sidan 50 000 kronor. 
 
Hur ser man vilken årsmodell det är?
Utseendet var relativt konstant under 75:ans livstid. Till en början saknade bakluckan spoiler-läpp. Den kom 1988 med 2,0 TS, 1,8 Turbo och 3,0 V6. V6-bilarna såldes i ett America-utförande där kofångarna hade stötdämpare för att klara lättare sammanstötningar. Dessa bilar har bälg-liknande skarvar på stötfångarna, övrig har släta sidor. Sidokjolar längs trösklarna och skärmbreddare kom till årsmodell 1988, ny grill 1989.
 
Vem ska jag vara för att trivas med Alfa 75?
Bilintresserad med inriktning körglädje samtidigt som du har överseende med att gamla bilar måste repareras. Vanskötta exemplar kan driva ägaren till vansinne samtidigt som välskötta skänker ren och pur glädje. I slutändan är du som alla andra Alfa-ägare; smittad av Alfaviruset!
 
Text: Staffan Erlandsson Foto: Per Hammarsjö
Hårdfakta
Alfa Romeo 75 ts
Nypris på gatan 1989: 135 960 kr
Värde idag: 8 000 – 50 000 kr* 
Motor: Rak fyrcylindrig med dubbla överliggande kamaxlar, två ventiler per cylinder, Bosch Motronic insprutning, två tändstift per cylinder. Volym 1 962 cm3. Max effekt 146 hk vid 5 800 r/min. Max vridmoment 186 Nm vid 4  000 r/min.
Elsystem: 12 V
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift, femväxlad låda monterad över bakaxeln, mekanisk diffspärr.
Mått: Axelavstånd 251 cm. Längd/bredd/höjd 433/166/140 cm. Spårvidd fram/bak 140/138 cm. Tj.vikt 1 260 kg. Tank 49 liter.
Fjädring/hjulställ: Individuell upphängning runt om. Torsionsfjädrar fram, spiralfjädrar bak. De Dion-bakaxel.
Styrning: Kuggstång med servo, 3½ rattvarv. Vändcirkel 10,9 m.
Hjul: Ventilerade skivor fram, solida skivor bak. 
Fartresurser: Toppfart 205 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,5 sek. 
Förbrukning: Blandad körning 8,3 l/ 100 km.  
Produktionstal: Totalt producerades 386 953 Alfa 75.
Källor: Alla Bilar -89, Alfa Romeo Centro Documentazione, originalbroschyrer, carsfromitaly.net
Reservdelar och service

Nya originaldelar börjar bli sällsynta samt dyra. Som tur är finns en fungerande eftermarknad i Europa, där det mesta kan ordnas fram till bra priser. Googla på Highwood Alfa, EB Spares, Alfastumper, Firma Tuynder och Bertelsbeck Automotive. Genom Alfaklubben kan du få tag i begagnade delar.

Checklista – kolla detta innan du slår till!
KAROSS 
Kontrollera karossen noga innan köp. Längst bak på bakskärmen mellan bakljus och stötfångare sitter en smal plåtbit som alltid rostar. Bakre hjulhusets främre nedre kant, det så kallade hundbenet rostar. Kan vara svårt att se på bilar med skärmbreddare, men öppna bakdörren och kika noga längshjulhuskanten. Kontrollera även hjulhuskanterna. 
Infästningen till casterstaget i motorrummet bör inspekteras noga. Kolla även domkraftfästen som brukar försvinna i samma takt som rostskyddet slits bort. Övre bärarmen i framvagnen kan rosta sönder. Kolla dessa noga då de är svåra att få tag på.  
 
MEKANIK
Ett klonkande ljud vid gaspådrag kan tyda på att växellådsfästen och DeDion-bussning tagit slut. De byts med fördel samtidigt. Delarna kostar runt 700 kr hos High­woodalfa.com i Storbritannien, 770 kr hos Bertelsbeck i Tyskland. Att hålla koll på valutakurserna är en del av Alfa-ägarens vardag!
Synkringen på tvåans växel är ofta sliten. På bankörda bilar kan även treans synkring tröttna. Relativt lätt att byta. Var vaksam mot vibrationer från kardanaxeln. Det kan bero på slitna hardyskivor som kostar runt 1 900 kr, också hos Highwoodalfa.com.
Växellänkaget kan börja kärva. Ett nytt sådant gör underverk för känslan i spaken.
Motorerna är seglivade under förutsättning att de servats korrekt. Fyrcylindriga har kamkedja, sexcylindriga har kamrem. Kolla noga att kamremsspännaren inte läcker olja på V6-bilar. 
 
BROMSAR
Luftning av bromssystemet är en utmaning. Knepen är många och samtliga kräver ett visst mått av tålamod. Bakre bromsoken – som sitter inne vid växellådan – kräver noggrann injustering av beläggen mot skivan, annars får man svampig pedal och/eller dålig handbroms.
 
CHASSI
Slitdelar finns att få tag på hos vanliga reservdelsfirmor. Mekonomen tar 364 kr för en styrled, 389 kr för nedre spindelleden. Gummibussningar i wattlänk och framvagn torkar och slits ut. Byts med fördel mot åldersbeständiga diton i polyurethan. 
 
ELSYSTEM
Jordfel och spökerier med elsystem är inte ovanligt. Problemen är dock kända och löses med kontaktspray och rengöring av jordpunkter. Kontrollera att TS-modellen startar direkt då du vrider på nyckeln. Dröjer det kan det bero på att förpumpen i bränsletanken gett upp och den vanliga elpumpen får trycka fram bränslet.
Svensksålda bilar har halvljusautomatik monterad i Sverige. Kablaget är underdimensionerat och dessutom ärgar säkringen ofta. 
 
INREDNING
De flesta modellerna såldes med textilklädsel. Begagnade stolar finns det gott om. Läderklädsel finns men var ovanlig i Sverige. Innertak kan hänga löst, men precis som med stolarna finns fortfarande begagnade att köpa.

Kommentarer

#1
Lennart Gustavsson
2015-09-26 20:32

Hej håller med om mycket angående Alfa 75. Har åkt Alfa sedan 1978 och har nu bland andra en Alfa 75 TS -88 importerad från Tyskland -99. Det märkliga med den bilen är att värmen är helt perfekt och kommer snabbt även kalla vinterdagar. helt unikt för en gammal Alfa. På sommaren då den numera används mest har jag mycket glädje av att den är utrustad med elsollucka. Vänliga hälsningar Lennart

#2
Linus
2017-02-24 10:20

Jag va förbi polarens jobb. Vet att hälften som jobbade där var alfa fanatiker. Jag kom in på att jag behövde en bruksbil/vinterbil den skulle vara billig och nära till hands.
Ja men köp en av mina alfa bilar då säger Hans chef. Vi slingrar oss ut på baksidan och där står en 164 3,0 och en 75 2,5. Vad ska du ha för 75an och hur dålig är den. 2000:- senare äger jag en svart alfa 75 2,5 från 87. Och skicket då. Ja rost rost och denna rost. Såg bra ut i sin svarta lack skärmbräddare och kjolar. Men usch om man började gräva under. Den ökända kamrem spännaren va konverterad till manuell. Bilstein dämpare runt om och sänkningsfjädrar. Ja bilen är glädje glädje körkänsla och mer glädje. Inredningen har en förmåga att bli sliten och rost rost rost. Såldes efter vintern för typ 8000:- med bes anmärkningar på bromsar bak. Skivor ok och belägg. Och är inte roligt att pilla med alls.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.