Bild
Nästa artikel

BMW 5-serie 1981–1988

Stark femma!

Lekfull och stramt professionell på samma gång – BMW 5-serie E28 har många bottnar. Hittar du rätt exemplar är det inget att tveka om. Köp nu och inte senare – och den måste inte vara sexcylindrig!

Anser du dig vara färdig med livet? Eller är du fortfarande på väg någonstans? Det är en viktig fråga. Om du fortfarande inte är helt nöjd är BMW:s femserie för dig. Men det ska vara en E28. Finsmakarmodellen tillverkad mellan 1981 och 1988. Med ett precis lagom mått digital kod inblandad i konstruktionen. Fortfarande användbar till mycket mer än finåka. Krispig utan att krispigheten behöver förklaras.

Jaha. Vad ska ni pracka på mig den här gången?
Den oändliga resan och instrumentpanel i vinkel! Platthårda säten och ett kurvhandtag där det allra helst ska hänga en galge med kavaj. Bilägandet där du står i centrum. Bilen där en tanke finns kopplad till varje svets och förband. En sansad stram elegans du kan spegla dig i och som aldrig någonsin blir omodern. Ärligt, världens bilbestånd kan delas upp i två högar; bilar som man kan lyssna på klassisk musik i – och bilar där klassisk musik bara låter helt sjukt. Fattar du så fattar du.

Jag fattar – vad kan du säga mer?
När BMW konstruerade femserie nummer två mot slutet av sjuttiotalet valde man att behålla takpressningen intakt från föregående modell. Liksom dörrskinnen. Tidlöshet kallas det med ett nött ord. Med en blick på BMW:s nuvarande modellprogram kan man också kalla det nykterhet. Den nya femserien vägde hundratalet kilo mindre än den föregående. Datamaskiner är bättre på hållfasthetsberäkningar än människor. De är däremot sämre på rostskydd. 

Det där får du utveckla!
BMW tog i princip skalet från föregående femserie, rundade av det för några procents lägre luftmotstånd och fyllde på med ny teknik. Den bestod främst av gamla, hårda värden såsom hjulvinklar och vridstyvhet. Det tillkom visserligen en del digitalt under åttiotalet, men inget som stör körupplevelsen. Främst blev motorelektroniken smartare. En lambdasond i avgassystemet mätte kontinuerligt hur mycket syre som fanns kvar i avgaserna efter förbränningen av bensinen. Med koll på detta kunde databurken mycket exakt dosera mängden bensin som motorn krävde.

Låter sansat. Motorer då?
Längst ner på programmet fanns samma fyra på 1,8 liter som i treserien. På grund av våra speciella avgasregler  var första året bara lillfyran och den största sexan på 2,8 liter tillgängliga i Sverige. Året därpå kom den populära ”lilla sexan” på två liter. Av entusiaster ofta beskylld för att vara lika törstig som de större sexorna men orkeslös som 1,8-litersmotorn. 1985 blev den största motorn på 3,5 liter tillgänglig i Sverige. Idag finns knappt 2 500 E28 kvar i registret. Av de bilar som finns till salu är påfallande många just 535:or. Det verkar som om de vårdats betydligt bättre än de enklare bilarna.

Men bränsleförbrukningen, människa!
Om soppatörst är favoriten bland världsproblem finns särskilt en modell att hålla utkik efter: 525e. E som den grekiska bokstaven eta eller e som effektivitet. Istället för att sätta motorn i strypsnara utforskade BMW hur man med ny teknik kunde trolla fram mesta möjligt ur var liter bensin kunden tankade. Trots att modellen såldes som 525 (i Europa men inte i Sverige) var cylindervolymen 2,7 långslagiga och högkomprimerade liter. Topplocket var helt eget med en remdriven kamaxel som löpte i fyra lager istället för som brukligt sju. Målet var att minska friktionsförlusterna i motorn. Värme är energi, och den ska helst användas till annat än att värma kylarvätska. Därför plockades kraften ut vid ett lågt varvtal. Det långa slaget gjorde att maximalt mycket av förbränningen blev rörelseenergi. Insprutningssystemet hade en rad nya funktioner. Bland annat stängde det av bränsletillförseln vid motorbroms. 525e drog inte mer än 0,75 liter milen vid stadiga 110 kilometer i timmen. Samma bil gjorde 0–100 km/h på lite drygt tio sekunder. Svindyr som ny. I dag mindre dyr och mer användbar än någonsin.

Finns det verkligen friska bilar kvar?
De fina bilarna hittar du inte på Blocket. Sök i vidare cirklar. På internetforumet www.e28.se har fina bilar bjudits ut till förvånansvärt låga priser. Kan du nöja dig med den näst största sexan på 2,8 liter och inte nödvändigtvis måste ha M-paketet får du otroligt mycket vägvagn för pengarna. Som vanligt med prestigebilar är det avgörande hur bilen klarat sig genom ägare två, tre och fyra. Det här är stryktåliga bilar i superkvalitet tillverkade innan material­optimering blev ledord i bilindustrin. Detaljer som dörrhandtag och strömbrytare är gjorda för att hålla. Men håll i dig. En uselt skött E28 är lika inspirerande som arbetsförmedlingens väntrum i Essen.

Svaga punkter och kända fel?
Koniska sportluftfilter och kulörta färger i motorrummet är kanske de vanligaste typfelen vid sidan av rost. Öppna och flukta. Ju tråkigare desto bättre. Inredningen ska inte lukta sötsliskigt som ett tjog nyss urstädade doftmojänger och det ska helst inte ligga mattor med flames på golvet. Likaledes ska dörrsidorna inte uppvisa spår efter fyra olika högtalardimensioner – och du ska inte hitta en just urdrucken Red Bull i handskfacket. Begrips? Hänger det fortfarande en galge på kurvhandtaget kan du däremot räkna det som ett plus i kanten.

Är det nu du ska börja orera om körglädje?
Nej. Jag vill hellre prata ekonomi. Ny och gammal. När BMW E28 såldes i Sverige fanns det två kategorier köpare. Den ene jobbade med tämligen ordinära saker och valde mellan en BMW utan motor istället för starkare Ford Granada eller Volvo 740. Den andre köparen var (förutom Knugen) advokater och läkare med schwung i livet och inte sällan en aktieportfölj med sprittiga ben. Bilarna de här individerna köpte ser mycket lika ut på utsidan men skiljer sig oändligt på insidan. Att kliva in i en snikutrustad E28 är som att hälsa på i det gamla Europa. Då, när man fick betala extra för instrumentbelysning och toapappret var blekt med klor. Att kliva in i en välutrustad sexcylindrig bil är som att hälsa på i det nya. Då, det, där just alla kunde bli förmögna. Bara man vågade vara lite osvensk i placeringarna. Det gamla Europa bjuder idag på puttrig soppaförbrukning och samma kanonstålskvalitet som de dyrare bilarna. De lever en tynande tillvaro som i bästa fall den förste ägarens sommarbil på landet. Klipparbilarna bjuder på schwung i livet och klivet. Kamkedja med bytesintervall mätt i decennier, extrautrustning som helst ska fungera – och tvåhundra kilo extra under svångremmen.

Klar nu? Hur är den att köra?
Alldeles … fullkomligt sagolik! Allt i konstruktionen hänger ihop och jobbar åt samma håll. Den stramhet som en fin originalbil utstrålar när den står stilla förvandlas i samma stund som motorn springer igång till en lekfullhet som knappt står att finna i någon modern bil. Samtidigt uttalas ett löfte om långa körpass utan andfåddhet till världens ände. Helst nattetid.

Hårdfakta

BMW 525i 1983
Nypris: Såldes ej i Sverige, 528 iA: 121 092 kronor exkl. utrustning.
Värde idag: 20 000 – 30 000 kronor*
Motor: Rak sexcylindrig motor med överliggande kamaxel, två ventiler per cylinder. Bosch L-Jetronic bränsleinsprutning. Vattenkylning. Volym 2 494 cm3. Max effekt 148 hk DIN vid 5 500 r/min. Max vridmoment 215 Nm vid 4 000 r/min. 
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Automatlåda, golvspak.
Mått: Axelavstånd 262,5 cm. Spårvidd fram/bak 143/147. Längd/bredd/höjd 462/170/141,5 cm. Tjänstevikt 1 400 kg. Tank 70 liter. 
Fjädring/hjulställ: Mac Pherson fjäderben fram, bak fyrledad axel, skruvfjädrar. Hydrauliska teleskopstötdämpare fram och bak.
Styrning: Snäcka. Vändcirkel 10,9 m. Rattvarv 3,5.
Hjul: Aluminiumfälgar, bredd 6 tum, 195/70 HR14. 
Elsystem: 12 volt.
Bromsar: Skivor fram och bak, ventilerade fram.
Fartresurser: Toppfart 197 km/h. Acceleration 0–100 km/h 9,9 s. 
Förbrukning: 0,86 l/mil blandad körning. 
Källor: Automobile Revue 1983.

*Bil i väl fungerande bruksskick, original eller renoverad men ändå med vissa mindre defekter.

Reservdelar och service

Piratdelar! De finns och de är förvånansvärt billiga. Men hur är det med kvaliteten? www.schmiedmann.se säljer båda sorter. www.motornord.se är veteraner i branschen med enorm erfarenhet.

Kolla detta innan du slår till!

Motor
M10 heter de fyrcylindriga motorerna. Motorfamiljen började tillverkas redan 1962. Det är en välkänt stryktålig konstruktion som utgjorde bas i BMW:s turbomatade Formel 1-satsning under åttiotalet. 1 300 hästkrafter lämnade den då som mest. I BMW 518 lämnade motorerna ungefär 100 hästkrafter. Krångelfri om den inte släpat en hästfinka 38 000 mil. Kamaxeln går ner sig om inte oljebyten sköts. M20 är de stora sexornas mindre syskon och skiljer sig bland annat med ett mindre avstånd mellan var cylinder. Det är från M20 som BMW utgick när man komponerade eta-motorerna. Kamaxeln är remdriven och bytesintervallen är 6 000 mil. Som med alla motorer med aluminiumtopplock – har kylarvätska bytts ordentligt? En blåst topplockspackning kan visa sig betydligt krångligare att åtgärda om orsaken till blåsningen är korroderade vattenkanaler eller en rejäl överhettning. De här motorerna sliter ner sina kamaxlar med samma entusiasm som sina syskon om inte service sköts. Tick tack tock försvinner sannolikt inte med ett oljebyte. I Sverige sitter M20 i bilar som heter 520. M30 är motorfamiljen de flesta syftar på när de babblar om ”BMW:s underbara sexor”. Familjen kan kanske lättast förstås som M10 med två extra cylindrar. Topplock och ventiltransmission ger upp långt före motorblockets inälvor. Service är allt! Är den mer påstådd än dokumenterad är det prutläge. Liksom M10 är kamaxeln kedjedriven. Alla motorer: viskokopplingen till kylfläkten – rotera fläktbladen för hand. Du ska känna ett mjukt motstånd. Finns inget motstånd är kopplingen slut. Håll koll på kylare och kylarslangar, de här motorerna tycker verkligen inte om att gå varma.

Drivlina
Alla växlar ska gå att få i utan att det känns konstigt. Sladdrig spak beror oftare på ett slitet länkage än söndermald låda. Bilar med automat ska helst fått olja och filterbyte utförda inom vettiga intervaller. På kardanen sitter en hardyskiva, ofta kallad ”guibo” som till slut rämnar. En trasig guibo bör enbart ersättas med en ny i originalkvalitet. 

Kaross
Kolla rubbet, E28 rostar! Du kan börja med att öppna huven och spana in stötdämpartornen. De bör vara solida. Rost samlas gärna runt nummerplåtsbelysningen. Så även i dörrbottnar, trösklar, skärmkanter, hjulhus, domkraftsfästen, runt rutor, frontplåten under kofångaren, takluckor och även under kofångaren bak. Bensintanken rostar gärna kring påfyllningsröret, en ny kostar 2 500. Vissa bilar har plastpaket som inte borde ha plastpaket. Är det rätt för dig och finns plåt under plasten? Vita blinkers tio år för tidigt? Nummerplåt belyst med blå lysdioder? Bara du vet vad det är du letar efter. 

Hjulupphängning
Bilar med de större motorerna sliter framvagn mer. Chassit kollar du lättast bakom ratten. De här bilarna är underbara att köra. Är inte bilen magisk är något också fel. Är bilen sänkt utan att någon hjulinställning utförts? Om vägmätaren visar 38 0000 och bilen är överallt på vägen kan du räkna med att behöva byta mycket för att återställa magin. Om den visar 13 000 men bilen ändå drar snett höger kan det kanske räcka med en styrled eller att pumpa däcket. Sunt förnuft. Dunkar det i aktern när du gasar eller motorbromsar? Bakvagnens silentblock lever ungefär 10 000 mil.

Bromsar
En komplett bromsrenovering kan kosta lite vad som helst beroende på om du köper originaldelar eller pirat över internet. Skeva skivor fram är relativt vanligt. Bilar som körts lite de senaste åren har ofta rostiga skivor – framförallt bak. Beläggen biter dåligt på polerad rost och ska det kännas fräscht i pedalen kan ett byte vara att rekommendera. Håll ögonen på ”bromsbomben” – en särskild tank som sörjer för servoverkan i systemet även när motorn inte jobbar. Kostar någon tusenlapp. Känn också efter så det finns bett i handbromsen. Särskilt på bilar med automatlåda.

Elsystem
Tänds allt som ska tändas på instrumentpanelen när du slår till tändningen? Ett sätt att åtgärda en ilsken varningslampa är att plocka den ur sin sockel. Fel sätt som tyvärr var vanligt tills bilprovningen fattade galoppen. Om bilen har ABS, fungerar systemet? Takluckan? Som vanligt bör bilens extrautrustning fungera om du ska betala för den. Under huven kan du söka efter yxmärken i elsystemet. När motorelektronik felsöks händer det att höljen sprättas och kablar blottas. Det kan vara snyggt eller mindre snyggt återställt. Är strålkastarnas reflektorer krispiga? Serviceindikatorn är känt strulig. Kretskortbyte kostar närmare 3 000 kronor.

Inredning
BMW valde material av god kvalitet. Skinnklädseln slits från förarstolens vänstra lårhalva och utåt i solfjäderform. Textilklädseln bleks där solen träffar först. Vissa delar finns att köpa via BMW men långt ifrån allt.

Kommentarer

#1
Håkan
2015-07-09 16:40

En jäkligt trevlig bil att köra!!! Och som börjar bli rätt så ovanlig - i alla fall i orginalskick!

#2
Jan Olsen
2016-02-18 03:00

Er vel samma sak i Sverige som Norge; det er 0 interesse for 4-sylindrede 5 serier!
Det må være 6er og helst 528 eller större motorer.
Finnes flere fine 4-sylindrede, men det bidrar bare til å höja prisene på dårlige 6-sylindrede!

#3
Linus
2017-02-23 23:31

E28 är en helt fantastisk bil att äga. Jag har ägt 2ST en 520 automat väldigt snik. Men extremt trevlig kombo med 6a och automat och den underbart lite för stora ratten! Man blir kär direkt när man kör dessa.
Men ni glömde nämna dieseln hade en mörkblå med lite extra utrustning främst som jag saknar och aldrig sett igen va sätena med typ fårpläd som sittdyna och ryggstöd. Toppen sprack dock nästan direkt och fick tyvärr tyvärr lämna livet här på jorden!

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!