Bild
Nästa artikel

BMW E30 Cabriolet: trea med balkong

Köpguide

En av 1980-talets mest stringenta designer i sitt läckraste utförande –men de fina originalbilarna börjar bli allt ovanligare. Dags att spåra upp en nu!

BMW:s första riktiga cabriolet på 3-serien är en av de snyggaste som byggts. Den tillverkades i över 140 000 exemplar och många finns kvar – utbudet är enormt och priserna behagliga. Men det gäller nog att passa på, fler och fler får upp ögonen för den här godbiten.

Varför just den här modellserien?
Det handlar om andra generationens 3-serie (E30) som presenterades hösten 1982 och den kom som få andra bilar att personifiera den ekonomiska utvecklingen på 1980-talet. BMW red på yuppievågen och breddade 3-serien i en rad olika riktningar. Hösten 1985 visades cabrioleten upp på Frankfurtsalongen och våren 1986 började de första exemplaren synas på vägarna. Och vilken syn!

Men det fanns väl 3-seriecabbar tidigare?
Du tänker på Baur-cabrioleterna, visst. De byggdes av en fristående karosserifirma i Stuttgart och såldes genom BMW-handlarna. Här var det bara själva taket som skalades av, sidorutorna var fasta och bilen hade störtbåge.

Men den här saknar störtbåge, lite vågat på 1980-talet va?
Absolut, men BMW lade ned mycket arbete på att göra den öppna versionen så stabil som möjligt. Vindruteramen är starkare och ordentligt förankrad i de främre hjulhusen, trösklarna är biffigare och innehåller extra balkar, bottenplattan är grövre dimensionerad på flera kritiska ställen och extra stag och förstärkningar har svetsats in vid bland annat torped och hjulhusen bak. Cabrioleten är omkring 80 kg tyngre än sedanversionen.

Är den sladdrig som många cabrioleter?
BMW själva uppgav vid lanseringen att man lyckats uppnå 80 procent av den täckta versionens vridstyvhet, och det var ganska bra. Cabrioleten hade dessutom något mjukare fjädrar och aningen hårdare krängningshämmare för att ytterligare sila bort obehagligt karossflex. Under normala omständigheter känns en rätt inställd 3-serie Cabrio väldigt stabil och välbyggd.

Suffletten då, hur är den skapt?
BMW fick mycket beröm för att de lyckats konstruera tygtaket så att det inte störde karossens linjespel när det var fällt. En lock mellan baksäte och bagagelucka öppnas och plopp så är suffletten borta! Hemligheten är en avancerad sufflettställning med sju leder per sida och teflonbussningar som inte behöver smörjas. Den är enkel att fälla men bakrutan är av lättrepad plast och trots att taket består av tre lager är det ganska tunt och isolerar dåligt mot ljud.

Vadå, måste man fälla själv?
På de första årsmodellerna fanns inte automatisk fällning ens som tillval, det var först från juni 1988 en elektrohydraulisk fällning gick att beställa. Två år senare bytte man konstruktion till elektromekanik. Men det är ingen direkt nackdel om bilen har manuell sufflett, den automatiska fällningen vill gärna krångla.

Vilken motor ska man satsa på?
Den mest sålda varianten var den starkaste, 325i med 170 hk. Och man förstår varför, motorn är en pärla med skönt bottendrag och trevlig spets, vridmomenttoppen kommer först vid 4 000 r/min. Men cabrioletåkning handlar ju ofta om att glida och då passar den mer letargiska 320i med 124 hk bra. Fast den är faktiskt något törstigare än 325i. 318i med 113 hk som fanns de sista åren är den minst eftertraktade – utan att vara supertrist för det.

BMW köper man väl billigast i Tyskland?
Ska du bara ha en E30 Cabriolet oavsett skick – javisst. Utbudet i hemlandet är fortfarande stort och priserna börjar runt 1 500 euro. Samtidigt har de riktigt fina lågmilarexemplaren börjat sticka iväg rejält och kan kosta tio gånger mer. I Sverige är prisbilden snävare, de sämsta exemplaren går för runt 25 000, fina bilar handlas runt 50 000 och de verkliga toppsnäckorna ligger mellan 75 000 och 100 000 kronor. Sunkiga exemplar, okänsligt modifierade och med skum historik, kan ligga ute på annons i månader medan propra bilar säljs fortare än kvickt. Priserna är definitivt på väg upp, snart står köparna i kö – precis som på 1980-talet. Så passa på nu!

Foto: Per Hammarsjö

Hårdfakta: BMW 325i Cabriolet 1988

Nypris: 229 900 kr
Motor: Rak sexa, en överliggande kamaxel, två ventiler per cylinder. Bränsleinsprutning. Vattenkylning. Volym 2 494 cm3. Max effekt 170 hk DIN vid 5 800 r/min. Max vridmoment 222 Nm vid 4 000 r/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Femväxlad manuell låda alt. fyrstegs automat. Golvspak.
Mått: Axelavstånd 257 cm. Längd/bredd/höjd 432/164,5/137 cm. Spårvidd fram/bak 141/142 cm. Tjänstevikt 1 350 kg. Tank 55 liter.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram och bak. Fram fjäderben och triangellänkar, bak individuell med bakåtriktade länkarmar. Hydrauliska stötdämpare fram och bak.
Styrning: Kuggstång, servo som tillval. 4,1 varv mellan fulla rattutslag. Vändcirkel 10,5 m.
Hjul: Lättmetallfälgar, bredd 6 tum, däck 195/65 VR 14.
Bromsar: Skivor, ventilerade fram. Servo.
Fartresurser: Toppfart 214 km/h. Acceleration 0–100 km/h 8,7 s.
Förbrukning: 1,03 l/mil blandad körning.

Källor: Jan Ulléns Bilfakta, 
originalbroschyr.


Klubbliv
BMW Club Schweden www.bmwcs.com 
Autopower – stor nätsida: www.autopower.se
En superdetaljerad sajt om cabrio: www.e30cabrio.se

Reservdelar och service

Det mesta går fortfarande att få tag på genom BMW och en enorm hjälp är den elektroniska reservdelskatalog som finns på nätet (www.realoem.com/bmw/) där finns alla delar avbildade och alla reservdelsnummer utsatta. Priserna i dollar ger en indikation på hur mycket det kostar också. Det finns också en rad fristående tillverkare av suffletter, billigare än BMW: s. Utbudet av begagnade delar är också stort och priserna låga.

Checklista – kolla detta innan du slår till!

Kaross
Jodå de rostar, trots att de är betydligt bättre än föregående 3-serien på den punkten. Börja kolla runt skyltbelysningen bak, där kommer det ofta först. Skärmkanter, trösklar, baklucka, dörrar, spoiler fram kan också uppvisa röta. På cabrioleten finns en instegslist i dörröppningarna som döljer två svetsskarvar. Lyft och kolla. Bensintank och bromsrör rostar också. Otät sufflett kan leda till vattensamlingar inne i bilen, lyft i möjligaste mån på mattorna – både i kupé och bagageutrymme. Undersök runt och under sufflettluckan. Sidorutorna saknar ramar och om dörren stängts hårt många gånger när suffletten är nere och rutorna uppe, slits fästena och rutan börjar glappa och skallra mot den bakre på ojämn väg.  

Mekanik
Drivlinan är robust och klarar långa körsträckor om bara servicen sköts, det gäller både fyr- och sexcylindriga modeller. Kolla så att kamremmen är bytt, på 318i så ofta som var 4 000:e mil på grund av hårt tryck på kamaxeln, som också slits fortare än vanligt. Lyssna efter ventilknack. Sexorna kräver kamremsbyte var 6 000:e mil och även här kan kamaxeln slitas ned. Topplocksbultarna var underdimensionerade 1988 och 1989, kolla så att de är bytta genom att kika in genom oljepåfyllningshålet. De ska vara av torxtyp, inte insex. Växelföringen blir med milen gärna lite slapp i känslan men växelspaken kan bytas ganska lätt och billigt. Bussningar i bak- och framvagn slits också, lyssna efter dunkande ljud vid gaspådrag och gassläpp samt i fartgupp och liknande. Bakaxeln kan avge ett morrande ljud men det dröjer innan den rasar.

Inredning
Paneler och plast håller hög kvalitet, nästan Mercedesstandard. Många exemplar är utrustade med slitstark läderklädsel, har den bara smorts in regelbundet ser den mycket bra ut även efter 20 år. Första stället det spricker på är baksätets ryggstöds överkant, på grund av uttorkning i solljus.

Sufflett
Den svagaste punkten är bakrutan i plast. Är den bara lite mjölkig går den att rekonditionera med specialanpassat polermedel. Är den sprucken och/eller repig vill du kanske byta den. Enklast är det på bilar tillverkade från hösten 1991 där bakrutan sitter med blixtlås. En ny ruta kostar då 3 000 kronor. På tidigare modeller måste rutan sys fast men är i gengäld billigare. Sufflettställningen är välgjord och lagringarna av underhållsfritt teflon. Kolla så att den tätar ordentligt mot vindruteramen och att den klickar i ordentligt i bakkant. Tyget är slitstarkt men håller inte i evighet. Att byta sufflettklädsel hos BMW kostar ca 30 000 kronor men det går att köpa snygga piratklädslar för ca 10 000 kronor och att göra jobbet själv är ingen omöjlighet även om det tar några dagar i anspråk… Sufflettmanövreringen är antingen manuell, elektrohydraulisk eller elektromekanisk. Att byta elmotor är dyrt, kolla funktionen ordentligt.

Elektronik
Kretskortet som styr serviceindikatorn är känsligt och går nästan alltid sönder. Lyser alla servicelamporna trots att bilen är nyservad har detta skett, ibland kan även tempmätare och varvräknare dras med i fallet. Ett nytt kretskort kostar ca 1 500 kr. Reläet till bensinpumpen kan lägga av utan förvarning.

Kommentarer

#1
DiscoKaj
2013-04-03 00:04

Jag har haft min 318 i fem år nu. Ett åkerfynd på en tjänsteresa i Tyskland. En skitfin originalbil med alldeles lagom mycket skavanker för att vara just en så nära original man kan komma bland noggranna Tyskar. 318 köptes ju främst av den som ville ha en öppen 3a men inte hade något behov av att gasa.
Köpte den på stört och sket i flygbiljetten hem. Ringde frun och sa att jag blir sen....
Hon blev både snopen och glad när jag visade hur jag kom hem från Berlins tassemarker.

#2
Thomas
2017-03-04 08:03

Känner att jag också måste skriva då även jag gjort ett "åkerfynd" nyligen på tjänsteresa längs med E45 från Karlstad söderut. En shadowline diamantsvart 320i manuell med svart skinnklädsel. Med BMW/BBS kryssekerfälgar och i original-utförande gjorde den i princip oemotståndlig. Den avskalade nära känslan till motorn, växellåda, vägen och i cabrioleten även ljudet och lukten (knäppstämpelvarning?) tillsammans med de rena linjerna gör bilen till något som alla bör uppleva. Den har just nu sällskap av min totalrenoverade G-wagen cab så solen är mer än välkommen just nu.
Mvh Thomas

#3
Robert
2017-06-13 19:32

Är mkt nöjd med min e30 cabrio. Det är en 318i men duger då farten inte är det primära med bilen. Om någon har tips på var man kan hitta original Hella strålkastare till vettigt pris samt tips på någon i Västerbotten som jobbar med suffletter skulle jag bli än gladare ;-)

Trevlig bilsommar!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.