Bild
Nästa artikel

Chevrolet Corvette C4 1984–96

Vette och etikett

Nu är det köpläge på en ikon – fjärde generationen Chevrolet Corvette. Här erbjuds tolv års tillverkning från 1984 till 1996 som definitivt ger en torrare och varmare känsla än en Harley!

Den fjärde versionen av Corvette sedan starten 1953 kallas C4. Med den presenterade Chevrolet slutligen en Corvette med ett uppförande som matchade det temperamentsfulla utseendet. Ambitionsnivån sattes högt redan från start och utvecklingsteamet lade särskilt stor vikt på god väghållning. Corvette som alltid varit den amerikanska motorpressens gunstling hade hittills saknat förmågan till lika frän kurvtagning som många importmärken. Ett utrustningspaket kallat Z51 fanns därför färdigt redan vid lanseringen 1984 och gjorde C4 till något av det styvaste amerikansk bilindustri skapat. Pressen älskade den! Den enorma förbättringen av varvtiderna vid bantester gjorde att äntligen kunde konkurrenterna få en riktig match. Den amerikanska allmänheten däremot saknade komforten enormt. Till 1985 mjukades fjädringen upp och nu passade uppförandet bättre till det som biltypen mest användes för, posering på någon välbesökt boulevard och en och annan dragracingstart vid trafikljusen. 
 
Men är det inte en skrammelburk?
Med C4 skärpte Chevrolet kvalitetskontrollen betydligt. Modellen var förbättrad i varje skrymsle och extra mycket jobb var nedlagt på att få bilen så gnek- och gnisselfri som möjligt. Och det fungerade, till viss del. Den som äger en C4 blir otroligt snabbt trollbunden av bilens oemotsägliga charm och märker knappast inte sådant som lite gnek. Men materialen valdes inte med samma noggrannhet som i BMW eller Porsche, och sattes aldrig samman med precisionen hos en schweizisk armékniv. Så visst låter det lite. 
 
Men det som räknas funkar?
Fjädringskomponenter, bromsar, karossmaterial – ja allt uppgraderades. Porsche och Datsuns Z-modeller hade blivit alltför framgångsrika konkurrenter till USA:s enda riktiga sportbil. Med motorn flyttad till bakom framvagnen och stor omsorg lagd på låg tyngdpunkt, åstadkom konstruktörerna vägegenskaper som absolut matchade det Japan och Europa kunde få fram i samma prisklass. Delvis berodde det på att Chevrolet för första gången övergett idén om att uteslutande använda massproducerade komponenter. Det togs fram speciella fjädringskomponenter enbart för Corvette och den ålderdomliga kulmutterstyrningen ersattes av en mer precis och effektivare kuggstång. Med C4 infördes också öppningsbar bakruta som standard och med ens blev bilen mer användarvänlig. Plötsligt fanns stuvmöjligheter för några resväskor och de var lätta att lasta i och ur. 
 
Men har inte alla amerikanare en osportig automatlåda?
Fyrstegs automatlåda med lockup är vanligast men det finns också bilar med fyrväxlad manuell låda. 4+3 kallas den manuella växellådan med datorstyrd overdrivefunktion på de tre högsta växlarna. Genom det uppnås en kick-downfunktion lik automatlådebilarnas. Snart ersattes den med en sexväxlad låda. 
 
Kan man få den med en snål diesel?
Haha! V8, inget annat än V8 är det som erbjuds, och ju nyare bil desto fler hästkrafter. Men alltid på 350 kubiktum, alltså 5,7 liter. Att kunna slänga sig med motorbeteckningar som L83, L98 eller LT1 är viktigt för Corvetteägaren. Ett tecken på att man vet vad man snackar om. Tidiga exemplar har moderat effektuttag på 225 hk vilket gladeligen räcker till, men det stiger som sagt ju nyare bil det är fråga om. 1993-års LT5-motor presterar 405 hk men det är med en specialmodell och det finns betydligt billigare bilar att välja på. 
 
Men är det verkligen en sportbil?
Absolut! Körupplevelsen i C4 kan inte beskrivas som annat än sportig med fast fjädring, direktverkande styrning och rapp motor. Och du kan själv bestämma graden av sportighet. Automat eller manuell? Hård eller lite mindre hård fjädring? Coupé eller cab? Standard eller trim? 
 
Hur mycket kostar de då?
En riktigt skaplig kupé från mitten på 1980-talet går att hitta från 70 000 kr! Då finns säkert ändå en liten prutmån. En convertible som ju är några år nyare börjar på 120 000 kr. Samma för 1990-talskupéer. Mängden av bilar till salu är stor och även om exemplar för 50 000 kr förekommer är det nästan brottsligt att inte välja en av de bilar som i annonserna beskrivs som likvärdiga med nya, för drygt den dubbla summan. Det finns några specialversioner och jubileumsmodellerna är rent av vanliga. ZR1 heter kungen bland Corvetter och tillverkades mellan 1990-95 med en Lotusutvecklad V8 med aluminiumblock, fyra överliggande kamaxlar och 32 ventiler. Extremt ovanlig i Sverige och i princip den enda C4 som kan kallas dyr.  
Hårdfakta
Chevrolet Corvette  1985
Nypris: 352 300 kr (1989).
Värde idag: 80 000 – 100 000 kr.
Motor: V8 90 grader. Två ventiler per cylinder. Stötstänger. Vatten­kylning. Volym 5 733 cm3. Max effekt 230 hk vid 4 000 r/min. Max vridmoment 448 Nm vid 3 200 r/min. 
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda med overdrive alt. fyrstegs automatlåda. Golvspak.
Mått: Axelavstånd 244,5 cm. Längd/bredd/höjd 448,5/180,5/118 cm. Spårvidd fram/bak 151,5/153 cm. Vikt 1460  kg. Tank 76 liter.
Fjädring/hjulställ: Glasfiberkaross på stålram. Tvärliggande bladfjäder av glasfiber och krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla triangellänkar, bak längs- och tvärlänkar samt parallellstag. Justerbara dämpare.
Styrning: Kuggstång, servo. 2,0 rattvarv, vändcirkel 12,0 m
Hjul: Alufälgar 8,5/9,5 tum. Däck 255/50 VR 16.
Elsystem: 12 volt.
Bromsar: Skivor fram och bak.
Fartresurser: Toppfart 230 km/h. Acceleration 0–100 km/h 6 s. 
Förbrukning: 1,35 l/mil blandad körning.
Källor: Jan Ulléns Bilfakta, Automobile Revue.
Reservdelar och service
Vette Parts Sweden i Kolsva utför service och tar hem delar till bra priser på 2-4 veckor. Lars Tidblom Automobil i Sundbyberg lagerhåller 50 000 Corvettedelar, trimmar och renoverar bilar samt tillverkar egna plastdelar. Reservdelar finns t.ex hos Klintberg& Way och Hansen Racing. Även GM originaldelar är prisvärda.
Checklista – kolla detta innan du slår till!
Kaross
Plast rostar som bekant inte. På C4 förekommer sällan eller aldrig sprickor. Borta är glasfiberkänslan – lika slätt på undersidan som ovansidan av exempelvis motorhuven. Transparenta targaluckor utförda av plexiglas kan däremot uppvisa fula sprickor – senare blev de av riktigt glas och i många fall är de utbytta mot sådana. Påkörningsskador kräver olika lagningsteknik beroende på användningen av olika material i karossen kontra de stötupptagande front- och bakdelarna. Ofta byts hela enheten ut. Karossen är däremot inte infärgad som är vanligt på båtskrov, utan lackerad. Tätningslister i karossöppningar är ofta fransiga och slitna och inget skäl att avstå köp av en C4. De går lätt att ersätta med nya original- eller pirattillverkade lister.
 
Mekanik
Motorerna tillhör världens mest tillverkade motorfamilj och kan inte beskrivas som annat än riktigt hållbara. Delar är billiga och finns i mängd. Med ett gem går det bygla kontakten för bilens diagnostikprogram och få fram eventuella felkoder. Det hör till allmänbildningen för Corvetteägare att kunna utföra detta lilla ingrepp. Se upp om ”check engine” lyser. Tidiga TH 700 automatlådor kan ha renoveringsbehov men generellt är det en utmärkt automatlåda som bidrar till god bränsleekonomi. Reservdelar till den manuella 4+3 lådan börjar däremot bli svårfunna. 
 
Bromsar
12-tumsskivor på tidiga bilar är i minsta laget trots att de är ventilerade även bak. De som provar bankörning, och enligt klubbarna blir det allt fler, uppgraderar ganska snart bromsutrustningen. I övrigt gäller att kolla om bilen verkar hårt körd. C4 tål mycket men då krävs verkligen att underhållet skötts.
 
Chassi
Här finns både enkelbladiga transversal­fjädrar i kompositmaterial och smörjnipplar på kulbultar och p-ändar. C4 är kontrasternas bil. Rost på ramen är ovanligt eftersom biltypen inte lockar till vinterkörning. Se upp med ställbara stötdämpare, Selective Ride, som kan säcka ihop och kostar 6–8 000 kr styck. 
 
Elsystem
Flipperspel på instrumentbrädan? Akta dig för mätare som verkar uppföra sig opålitligt - nya delar är svårfunna. Även elektriskt justerbara stolar har begränsad livslängd och kan vara renoveringsfärdiga. Knappar och reglage är av sämre kvalitet på tidiga bilar. Generatorer som ger upp har också varit vanligt. Tidiga bilar hade stora problem som dock borde vara utredda vid det här laget.
 
Inredning
Att alltid hasa över sätenas valkar vid i- och urstigning nöter även seg läderklädsel. Kan se lite sjavigt ut. Tygklädsel förekommer endast i undantagsfall. På tidiga ex har inredningspaneler sämre passning, så glipor och lite häng får du acceptera. Bättre däremot på nyare bilar. Baksäte? Nej, skulle inte tro det.

Kommentarer

#1
ZR1
2013-11-20 02:08

Jag vill gärna ha denna med snål diesel!

#2
Morgan
2017-08-22 21:00

Intressant läsning on C4:an
Jag har en -85 Targa som jag köpte 2009 och är nöjd med.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.