Bild
Nästa artikel

Evergreen!

Köpguide

Kräng i varje sväng, sack i varje backe, glädjetjut i varje nedförslut. I en Citroën 2CV känner du verkligen att du åker bil. Det är alltid köpläge på en lillcittra.

En Citroën 2CV är så udda att den passar in överallt – i både tid och rum. Den skulle ha premiärvisats på Parissalongen i september 1939 men andra världskriget kom emellan. Prototyperna gömdes från tyskarna och utvecklingsarbetet fortsatte i lönndom. I oktober 1948 var kusten klar och en folkbil med två franska skattehästkrafter och plats för fyra vuxna kunde presenteras. Byggd efter en alldeles egen filosofi, fransk ingenjörskonst när den är som mest briljant. Den första versionen hade tvåcylindrig, luftkyld boxer på 375 kubik och nio hästar. Ändå klarade den att marscha runt 70 km/h. Tillverkningen skulle komma att pågå i mer än 40 år och den unika profilen bestod ända till slutet, den 27 juli 1990.

Nio hästkrafter? Jag skulle aldrig våga mig ut i trafiken!
Lugn, den blev starkare med åren. I mitten av 1970-talet hade motorvolymen nästan fördubblats till 602 kubik och effekten ökat med över 300 procent till 29 hk DIN. Okej, fortfarande inte NASA-standard men tillräckligt för att någorlunda hänga med i dagens trafiktempo. I stadstrafik känns den lätta bilen rentav pigg.

Så det är en nyare bil man ska ha?
De verkligt inbitna hävdar visserligen att det ursprungliga, mest geniala 2CV-konceptet vattnades ur med åren men ska du använda bilen är det absolut en sjuttio- eller åttiotalare som gäller. Dessutom är tillgången på äldre bilar mycket liten. I Sverige fick 2CV sitt verkliga genombrott först 30 år efter introduktionen. Modellen hade då varit omöjlig att importera reguljärt under flera år i 1970-talets särreglerade bilsverige men tack vare ett par envisa entusiasters arbete kunde de dispenser som krävdes för privatimport av en 2CV utverkats hos Trafiksäkerhetsverket. Ett importpaket togs fram av entusiasterna Lars Bergling och Bo Forsberg och fram till införandet av obligatorisk katalysator 1989 var det sedan fritt fram att importera 2CV själv. Det gjorde att hundratals bilar kom in. I dag går det att importera en 2CV oavsett årsmodell från andra EU-länder.

Den är söt att se på men hur är den att köra?
En 2CV kräver lite tillvänjning. Nyckeln sitter på vänster sida, ratten är placerad mycket nära den plana vindrutan och paraplykryckan till växelspak kan vara lite klurig att närma sig. Väl på rull skräms man lätt av hur mycket karossen lutar i böjarna redan i låga farter, men så fort det står klart att bilen inte välter blir denna egenskap istället ren underhållning. En bil med låg effekt kräver mer en aktiv körstil än en motorstark. En 2CV bör köras lite med attack, den lilla motorn måste varvas för att prestera och för att hålla sig frisk. På motorväg är det gasen i botten som gäller och det brukar bilen bara må bra av.

Hur håller den då?
Den luftkylda motorn är beroende av regelbundna oljebyten men sköts bara dessa kan den hålla i tiotusentals mil. Det är samma sak med växellådan, misshandlas den inte är den problemfri länge, länge. Även övrig mekanik är tillförlitlig men en 2CV måste pysslas om för att ge sitt bästa. Rundsmörjning är en nästan glömd konst men en 2CV behöver det regelbundet för att må bra. Rosten är ett annat problem, kolla våra köptips innan du slår till.

Vilken modell ska jag satsa på?
Enklaste versionen heter Special och har runda strålkastare och en synnerligen enkel inredning, oftast i galon. Suffletten kan bara öppnas utifrån och instrumenteringen är bara aningen större än en herrklocka. Den lite mer påkostade Club utmärks av rektangulära strålkastare, sufflett som kan öppnas inifrån, textilklädsel och lite större instrument. Den mest eftertraktade 80-talaren är Charleston. Lanserad som en specialmodell med röd-svart tvåfärgslackering och kromade strålkastare blev den så populär att den snart kom att ingå i det ordinarie sortimentet. Sedan fanns en mängd andra specialmodeller med roliga namn. Spot, Dolly, Perrier, Cocoricu…

Men det fanns andra varianter också?
Eftersom 2CV är byggd på en ram med bottenplatta fanns möjligheterna till olika karosser på samma tema. 1951 kom en skåpversion, tio år senare dök Ami upp, under flera år Frankrikes mest sålda bil. Dyane var ett försök att modernisera 2CV-konceptet och en konkurrent till Renault 4 med sin halvkombilucka. Mehari med öppen glasfiberkaross i bästa strandstil baserades också på 2CV-mekanik. Många har svårt att välja och köper istället en av varje. Citroënentusiaster har mycket sällan bara ett exemplar.
Gemenskapen bland dyrkarna är också stor, klubblivet rikt. En 2CV är så mycket mer än bara en bil, den för ­människor samman! 

Foto: Per Hammarsjö

Hårdfakta: Citroën 2CV 6 Charleston 1988

Nypris: 55 900 kronor (Club 800)
Motor: Tvåcylindrig boxer med stötstänger, två ventiler per cylinder. Enkel Solexförgasare. Luftkylning. Volym 602 cm3. Max effekt 29 hk DIN vid 5 750 r/min. Max vridmoment 39 Nm vid 
3 500 r/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, framhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda. Panelspak.
Mått: Axelavstånd 240 cm. Längd/bredd/höjd 383/148/160 cm. Tjänstevikt 700 kg. Tank 25 liter.
Fjädring/hjulställ: Svängarmar fram och bak, förbundna med längsgående skruvfjädrar. Teleskopstötdämpare.
Styrning: Kuggstång, ej servo. Vändcirkel 11,2 m.
Hjul: Plåtfälgar, bredd 4 tum, däck 125-15.
Elsystem: 12 volt, växelström.
Bromsar: Skivor fram, trummor bak.
Fartresurser: Toppfart 115 km/h. Acceleration 0–100 km/h 33,5 s.
Förbrukning: ca 0,6 l/mil blandad körning.

Källor: Automobile Revue, original­broschyr. 


Klubbliv
Citroënakuten www.citroen.nu Svenska Citroënklubben Göteborg: http://goteborg.citroenklubben.com
Svenska Citroenklubben www.citroenklubben.com

Reservdelar och service

I princip allt går att få tag på. Både genom Citroën och fristående firmor. Kolla till exempel med:
Nettodelar i Åkersberga, 08-54067813 och Autofrance i Helsingborg, 042-201620. Eller någon av de tyska firmorna www.franzose.de och www.2cv.de Eller franska www.2cvclub.com www.ami-2cv.com eller www.citroshop.com Det svenska forumet Citroenakuten, www.citroen.nu formligen kokar av kunskap och entusiasm – där är det lätt att få hjälp till självhjälp.

Checklista – kolla detta innan du slår till!

Kaross och ram
Köp aldrig, repeterar aldrig, en 2CV utan att kolla underredet ordentligt. Karossen vilar på en ram med bottenplatta och fackverkskonstruktionen rostar inifrån. Rostskyddet från fabrik var minst sagt undermåligt, särskilt på 1980-talet. När rosten börjar bli synlig på bottenplattan är det ofta redan för sent – det enda som återstår är att byta hela ramen. Plattan har två främre och två bakre ramben, de senare är särskilt känsliga för rost. Ett kraftigt rostskadat chassi kan få bilen att sjunka ihop, kärvar styrning och växelföring kan detta ha hänt. Kolla efter rost i golv, i och bakom skärmar, trösklar, bakparti, reservhjulsbalja, runt rutor, i dörrar, på torpedväggen och så vidare. De goda nyheterna är att alla plåtdetaljer finns att köpa till en ganska låg kostnad. En galvaniserad bottenplatta kostar omkring 10 000 kronor, en framskärm runt 1 500 och en ny bakskärm under tusenlappen.

Inredning
Kvaliteten på inredningsmaterialen är inte särskilt hög. Galonklädseln spricker och textilklädseln torkar gärna sönder i solsken. Mattorna slits och dörrsidorna bågnar. De goda nyheterna är att nästan allt finns nytillverkat till måttliga priser. Och det är lätt att byta.

Mekanik
Både motor och växellåda klarar många mil om de sköts med regelbundna oljebyten. Oljemängden i motorn är liten så kontinuerlig påfyllning är viktig för att den ska må bra. Kolla efter läckage i motorns fram- och bakkanter. Ser du oljeklägg kan det vara en vevaxeltätning som måste bytas. Växellådan viner redan som ny men får inte vina mer på trean än på någon annan växel, då är det dags för renovering eller byte. Utbyteslådor och -motorer är inte särskilt dyra. Avgassystemet har kort livslängd men är billigt.

Hjulupphängningar
Hjullager och spindeltappar glappar gärna. Kolla drivaxlarna genom att köra runt i cirklar i låg fart. Låter det om dem är de mogna för utbyte. Lagringarna i fjädringens svingaxlar tar skada om de inte smörjs. Skivbromsarna fram (från 1981) sitter inne vid växellådan och är inte helt enkla att byta. Bak sitter trummor som för det mesta inte används eftersom bilen är så lätt och förarna kör så försiktigt. Brukar straffa sig vid besiktningen i form av ojämn bromsverkan.

Sufflett
Taket i tyg och plast tål inte hur många år utomhus som helst. Runt 2 000 kronor och du har ett komplett nytt tak.

Kommentarer

#1
Klas Nilsson
2013-07-09 18:17

Skall du köpa så gå med i Sv Citroënklubben först. Då minskar dina chanser att göra ett dåligt köp radikalt
Klas

#2
Anders Reutermo
2016-03-14 21:13

Jag villgärna ha tag på en Citroen 2cv, hade en i min lyckliga ungdom. Den behöver inte vara vacker och blank men den ska vara körbar, gärna lite nyare med rättvända dörrar. Kan ni hjälpa mig?
Med vänlig hälsning Anders Reutermo 0705716946

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!