Bild
Nästa artikel

Classic Chevy 1955-57

Instant classic

En klassisk Cheva är en av de mest lättägda bilar som finns alla kategorier. Hittar du mot förmodan inte en bil du vill ha kan du bygga en helt ny – allt finns nämligen att köpa nytt. Till och med karossen!

Chevrolet mot Ford, Ford mot Chevrolet. Kampen hade pågått i decennier. Men under första halvan av femtiotalet började Chevrolet tappa andelar i amerikansk försäljningsstatistik. Chrysler, Dodge, Ford och även Chevrolets koncernsyskon erbjöd sedan en tid V-åttor och förberedde sig inför det som skulle komma att kallas det stora hästkraftskriget. Visserligen var Chevrolet fortfarande GM:s bästsäljare, bilen för massorna, men på väg att halka efter då den raka sexan med rötter i 1920-talet utgjorde enda motoralternativet. 

Dags för förändring alltså?
Helt klart! 1955 presenterades äntligen märkets första V-åtta. En stor händelse i USA men för svenskens del gick det tämligen obemärkt förbi. Måttfulla som vi är dög sexan även i fortsättningen, den treväxlade manuella lådan likaså. V-åttan blev ett undantag och kändes onödigt stark för våra ringlande grusvägar. Lägre, bredare och längre än föregångaren ökade Chevrolets popularitet åter stadigt, kraft nästan i överflöd fanns för den som önskade det och 1956 och -57 års modeller behöll folkets uppskattning. 

Finns det kvar några svensksålda bilar?
Absolut. Men räkna med att bara ett fåtal fortfarande är i originalskick. Modellen har älskats av så otroligt många på så många olika sätt genom åren och vandrat genom ägarled efter ägarled. På ett sätt positivt då även bilar som gått på raggen, saknat omvårdnad och körts ner i sina beståndsdelar räddats till eftervärlden av nytillkomna generationer. Många gånger har det kostat stora summor och krävt tonvis av arbete. De senaste tjugo åren har importen varit betydande och inte enbart gällt den tuffa hard topmodellen Sport Coupé eller den tilldragande snygga cabrioleten. 

Det finns alltså olika karosstyper?
Ja och i tjugo olika påkostade versioner. Ursprungligen skulle man kunna säga att One-Fifty var för fabriksarbetarna, Two-Ten till tjänstemännen. Bel Air lika påkostad som det låter. Två och fyra dörrar. Luftig hardtop och rent av blåsig convertible. Flera praktiska herrgårdsvagnar däribland och så Nomad som var en särskilt spännande lyxbetonad dito. 

Varför klumpas alltid tre årsmodeller ihop?
1955-57 års Chevrolet kallas ofta för Classic Chevys, de tre årsmodellerna delar grundkaross och mekanik. Kännaren ser direkt skillnad på den stilrent enkla lite bulliga -55:an. Uppfattar direkt det svepande listverket, den större bakre hjulhusöppningen och framför allt den bredare grillen som lurar ögat att tro att -56:an skulle var lite större. Den mer kromtyngda -57:an med sina dubbla motorhuvsdekorationer, fenorna baktill och sin imponerande sidodekor ser du själv på bilderna. 

Det verkar som om de kan kosta lite vad som helst?
Prisvariationen är stor mellan modellvarianter och exemplar. Mest beror det nog på de talrika smakriktningar som en befolkning på nio miljoner uppvisar. Originalbilar är svårfunna. Fast med sexan är de nästan billiga. Kasta ut sexan fort som f-n och in med en V-åtta har varit den vanligaste uppfattningen. Det ska mullra om en amerikanare. Trenderna har passerat likt vårens flyttfåglar. Bortsprättade navkapslar, höjda bakändar, pastellfärger och grafik, Billetfälgar frästa ur ett stycke och rattar av aluminium, enorma blanka hjul synbarligen helt utan däck, rollad mattsvart och pilsnerhäck. Bilarna kan ha ”renoverats” många gånger. Och sedan igen. Att modellen uppskattats så länge, av så många, har utarmat beståndet av påkostade modeller och de med låg tillverkning. Nu duger slutligen fyra dörrar. Lackering grillad av ökensol likaså. Det finns en Classic Chevy för varje smak. 

Ja men vad kostar de då?
En 57:a fyradörrars Hard Top i gott skick får du för 225 000 kr. Femtiofemman är populärast, ligger högre i pris och kostar trots bruksskick och ”fel” motor och växellåda mer. En svensksåld Convertible i runda slängar 375 000, om du hittar en. Renoverad Bel Air Sport Coupé, snyggt lackerad men i en färgställning som aldrig existerat och med delar nytillverkade i Kina tangerar halvmiljonen. 

Och toppexemplaren? 
Det finns bilar med matching numbers, i extremskick, som det begärs över en miljon för. Detta är en bilmodell vars utstrålning har en särställning om än svår att sätta fingret på. Om skönheten känns naturlig, när allt stämmer, patinerad eller topprenoverad, finns det de som betalar vad som helst för att få äga just det exemplaret. 

Finns det då delar att köpa?
Jodu. I Sverige finns en rad specialister med förbluffande mycket i lager. I USA är utbudet fullständigt enormt. Letar du lite själv växer det mot oändligt. Kofångare bak 3 500 kr. Nypressad bakskärm 4 800 kr. Renoverad vattenpump 740 kr. Fönster med rätt stämpling för originalrenoveraren, en baggis. Ingen letar längre efter begagnat.

Så det måste bli nytillberkat?
Nejdå. Fortfarande cirkulerar många så kallade NOS-delar på veteranmarknader och eBay. Inte billigt men ballt. Tillbehören förr var inte så många och idag mer att betrakta som lustifikationer. Just därför extra trevliga att hitta, gärna i originalförpackning. Små rostfria inramningar åt tankluckor och yttre dörrhandtag. Sökarlyktor, solkeps åt vindrutan och glasprisman som behövs i motljus för att fortfarande kunna upptäcka när trafikljusen slår om. Nästan lika spännande att ropa hem dessa prylar som själva bilköpet, eller hur!? 

Är de trevliga att köra?
Styrningen går lätt, rattvarven är många, och växelspaken på rattstången blir snabbt ett njutbart hantverk åt föraren. Tre manuella växlar som läggs i med finessen och taktkänslan hos en berömd dirigent, med en liten konstpaus mellan varje steg. Se så ha inte för bråttom nu, för då skrapar det. Ettan är osynkad och en overdrivefunktion fanns som tillval. Powerglidelådan har endast två steg och är av gjutjärn, hållbar som tumstjock pansar och höjer bränsleförbrukningen rejält. Som tidigare nämnts har utbytta motorer och drivningar efter så många år blivit en standardåtgärd. Motor från en Corvette ger även denna sportmaskins prestanda mellan stoppljusen, men då känns trumbromsarna mer än kass. Automatlådan TH 700 är vanlig. Fyra steg plus overdrive sänker motorvarvet rejält.  

Åker man bra då?
Baksätet i Sport Coupé och Convertible blir snabbt en plåga. Låg sittdyna och upprätt ryggstöd tröttar. Vill man vara fin får man lida pin. Att framsoffan tappat spänsten är inte ovanligt men lättare att stå ut med.

Andra kännetecken?
Innertakets breda kromlister på 1955 års Bel Air Sport Coupé är otroligt häftiga. Femtiosexans tanklock som är dolt av bakljuset blir ett återkommande partytrick på bilträffarna. Deliveryversionen med sina plåttäckta sidor är en udda bekantskap. Den som söker en Chevrolet från denna tidsperiod lär finna den. Just som han/hon vill ha den, eller inte, så lär priset ändå kännas rätt. Det blir lätt på det viset när hjärtat styr.  

Hårdfakta

Chevrolet  Two-Ten 4D 1957
Nypris: Från ca 17 500 och uppåt, överväxel ca 750 kr, automatlåda ca 1 200 kr. 
Värde idag*: ca 150 – 170 000 kr
Motor: Rak sexcylindrig med toppventiler, stötstänger, två ventiler per per cylinder. Volym 3,86 liter. Max vridmoment 284 Nm vid 2 200 r/min, effekt 140 hk (SAE) vid 4 200 r/min. 
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift, treväxlad manuell låda med osynkad etta, rattspak. Överväxel och automat tillval.
Mått: Axelavstånd 292 cm. Längd/bredd/höjd 508/188/154. Spårvidd fram/bak 147/149 cm. Tjänstevikt ca 1 760 kg. Tank 60 liter.
Fjädring/hjulställ: Triangellänkar fram med skruvfjäder, bak stel axel med halvelliptiska bladfjädrar. Teleskopstötdämpare fram och bak.
Bromsar: Trummor runt om, servo tillval.
Styrning: Skruv och mutter. Servo tillval. Antal rattvarv 5,5. Vändcirkel 12,6 meter.
Hjul: Plåtfälgar 5,5 tum, däck 7,50 x 14.
Fartresurser: Toppfart ca 145 km/h. Acceleration 0–100 km/h ca 16 sek.
Förbrukning: 1,1 – 1,6 l/mil.

Källor: Stora Bilboken 1957, Automobile Revue 1957.
*Bil i väl fungerande brukskick, original eller renoverad men ändå med mindre defekter.*

Reservdelar och service

Ordet problem finns inte i Chevroletägarens vokabulär. Att hitta det som behövs för stunden görs i en fingerknäppning, dyrt blir det aldrig. Du lyfter bara luren och ringer en av många svenska aktörer.

Checklista: Kolla detta innan du slår till!

Motor
Amerikanska motorer ska mätas i kubiktum. Alltid, glöm inte det. Två liter blir 122 kubiktum och fem liter 305 kubiktum. Räkna inte med att originalmotorn sitter kvar. Men om ifall så är sexan på 235 kubiktum en trevlig bekantskap, susar mjukt och 140 hk är inte värst långt efter V-åttans 162 hk. V-åttan på 265 kubiktum är ett måste för den som är trogen originalet, 1957 uppförstorad till 283 kubiktum. Samtliga motorer är erkänt slitstarka. Det hind-rar inte att motorn kan ha gått långt, misskötts och är uppborrad till något märkligt kubiktal. Risiga motorinstallationer höjer ett varningens finger. 327, 350, 400 eller 454 kubiktum, räkna med att finna precis vilken storlek som helst under huven. Headers, alltså avstämda grenrör, strålar ut överskottsvärme och överhettar ibland startmotorn, är den bytt mot en modern ministarter säger du, nå det är väl ändå ok. Den treväxlade manuella lådan saknar synkronisering på ettan, inte något direkt problem i sig. 

Kaross
Cabrioletversionen rostar i golvet baktill. Lyft sätesdynan och kolla. Framskärmarna, över lyktorna är en av få övriga typiska rostfällor. Kolla även skärmens nerkant alldeles framför dörren och den tvärgående plåten under bakluckan. Solbränt rostig plåt räknas inte som rost i negativ mening utan anses nu för tiden tvärtom som charmigt. Svensksålda bilar är generellt sett rostigare än senare direktimporterade. Hög prisbild lockar skojare till att ”fixa” bilen. Kolla efter taffliga lagningar dolda av en hyfsad garagelack. I USA är de duktiga på att trolla med plastic padding. Bilder från renoveringen är ett stort plus.

Inredning
Originalinredningen på en snart sextio år gammal bil kan inte vara annat än skör. Hur många gånger har du inte bytt soffgrupp under denna tid!? Är du inte så gammal än, nåväl, ofta är sätena omklädda och då är originalutseende att föredra. Men också ”customiserad” klädsel kan vara proffsigt utförd och av hög kvalitet. Precis allt vad beträffar inredningsmaterial finns att köpa nytillverkat. 

Chassi/bromsar
1955 och -56 har öppna ramskenor. Till 1957 ”boxades” de – kläddes in med plåt på den annars öppna sidan. Cabben har kryssram. Bakaxeln som är stel och upphängd i bladfjädrar fick inte avtappningsplugg åt oljan förrän 1957. Trumbromsar runt om. Kulbultar i framvagnen och enklare så kallad hjälpservo till styrningen, men som tillval. Sällan något krångel på det mekaniska planet. Fälgarna på 1955 års modell är hopnitade och kräver slang. Från 15 tum gick man ner till 14-tumshjul 1957.

Elsystem
Finesserna är få, elektriska fönsterhissar och att sätet skjuts framåt och bakåt ungefär allt – tillval givetvis. Men kolla elkablaget noggrant. Gamla kablar blir stela, har spröd isolering och kan innebära brandfara. Elsystemet kan vara ”kapat” och pillat med av åtskilliga tidigare ägare. Ibland har dessa varit mer begåvade med gåpåaranda än med sunt förnuft.