Bild
Nästa artikel

Ferguson TE-20 Grålle 1946–56

Grå eminens

En traktor ska du ha. Men hetsköp inte vilken som helst. Den ska vara grå och engelsk, sitsen ska vara av plåt.

Om ditt hem eller sommarstuga bär drag av bondgård, om så bara på avstånd, är detta skäl nog att köpa en Grålle. Det finns alltid någon liten vedpinne, snöflinga eller sten som måste hanteras. Och med en Grålle gör du det med stil. Den är enkel att lära sig att köra och med posörplöjningen avklarad kan du på allvar fördjupa relationen till din traktor. En hel värld öppnar sig!

 
Posörplöjning?
Ja, när du bara måste tillfredsställa ditt urbehov av att vända fet mylla i perfekta stråk, men inte ser det som lika angeläget att stoppa ner något i jorden efteråt. 
 
Plöjboyfasoner! Smeknamnet kommer sig av färgen, det vet jag.  Men vad är det för märkvärdigt med Grålle? 
Precis som allting annat har kulören en förklaring, sann eller inte. Grållens skapare Harry Ferguson är omgärdad av myter, men likafullt en av teknikhistoriens giganter. Hans Grålle föddes ur Irlands misär på 1920-talet. Hästen var inte nog effektiv för att odla upp den kuperade, steniga terrängen. Ferguson patenterade en extra duglig plog, men den fungerade inte bra med marknadens traktorer. Efter ett havererat samarbete (något av Harrys specialitet) med Ford började han utveckla en egen traktor. Idén var att traktor och redskap skulle vara ett. Det skedde med en unik trepunktsupphängning. Gick det tungt fördes kraften över till traktorn som därmed fick mer fäste. Stötte plogen i en sten lyftes den automatiskt upp. En vanlig traktor kunde i värsta fall välta bakåt i samma situation. En liten, men effektiv traktor packade inte samman jorden lika mycket som en biffig, övermotoriserad sak. Grålle var en hästmaskin, dess förbluffande effektivitet gjorde att den bildligen och bokstavligen bröt ny mark till gagn för folkförsörjningen. 
Första traktorn med beteckningen TE-20 lämnade fabriken i juli 1946 och det påstås att den grå kulören var överskottsfärg från krigsindustrin. 
 
Rapplig engelsk kvalitet?
Glöm det. Grållen är nog det mest gedigna fordon som tillverkats i öriket. Det är form och funktion i högsta möjliga förening. Dess like finns inte i bilvärlden. Material, toleranser och finish håller mycket hög klass.
 
Poppis traktor i Sverige väl? Visst ser man den överallt?
ANA i Nyköping importerade och satte samman bilar från Standard, som också tillverkade Fergusons traktor. Dotterbolaget AB Farming marknadsförde Ferguson System i Sverige, redan från 1947. Idén var att sälja traktorn relativt billigt och tjäna pengar på de skräddarsydda redskapen. Ett upplägg som gagnade piratkopieringen. Utbudet kompletterades med svensktillverkade och -anpassade redskap, inte minst inom skogsbruket. 
Av 517 651 Englandstillverkade Ferguson TE-20 gick ca 40 000 till Sverige. Drygt 20 000 finns kvar! Bara Ferrari kan stoltsera med bättre överlevnadsprocent.
Världens näst äldsta Grålle finns faktiskt i Sverige. Den gavs som 50-årspresent till AB Farmings VD Lennart Cassler och kan idag beskådas hos Grålleklubben i Ringarum.
 
Något om beteckningarna kanske?
Okej, häng med nu: TE-20 är Tractor England med 20 hästkrafter. TO-20 var Tractor Overseas, alltså USA-export. TE-A 20 gick på bensin och TE-C var den smalspåriga varianten. TE-D 20 var fotogendriven (men startades på bensin) och dess smalspåriga kusin heter TE-E 20. TE-F är diesel. TE-K är vingårdstraktorn.
 
Hur köper jag en Grålle?
Traktorer är lokala utomhusfenomen. Utöver vanliga annonser – snoka i närområdet. Grållen är en maskin och som sådan utsatt för ägares mer eller mindre genomtänkta idéer och reparationer. Bonnsmide kan ha sin charm, men prioritera hellre en jämnsliten, vackert patinerad traktor med originalkänslan i behåll. Tänk: ratt, sits, mätare, belysning och avgasrör. Alla felkällor finns blottade för ögat. Leta läckage, missljud, bolm ur avgasröret, glapp.
Har Grållen vistats länge i kyla – starta den inte! Risk för fruset kondensvatten i växellådan, uppemot 3-4 liter om du har otur. Starta och du spränger hydraulpumpen. Låt den tina ordentligt inomhus först. Årsmodellen är oväsentlig. Efter 1951 har den i och för sig 12-voltsystem, vilket kan vara trevligt.
 
Pris och papper?
Under 10 000 kronor och du har en kul vinter eller två framför dig i verkstan med ett vindögt exemplar. Att renovera Grålle är lätt och billigt. Funktionsdugliga men lite ärrade bruksmaskiner kostar runt 15 000. Mer pengar än så och du kan vara lite mer kräsen med originalstuk och att den nyligen har kostats på, exempelvis med nya däck.
Registreringsskyltar och -handlingar har en tendens att inte riktigt fastna på gamla jordbruksmaskiner. Visst kan du köpa en papperslös individ, den kan möjligen gå att  försäkra, men att ha klara papper är betydligt smartare. Inte minst när du ska ut och cruisa på byn. 
 
Något annat jag bör känna till?
Det går inte att stressa på en traktor. 
Hårdfakta

Ferguson TE-20

Nypris(1954): 8 235  kronor.
Värde idag: ca 20 000 kronor*.
Motor: Fyrcylindrig radmotor med stötstänger, två ventiler per cylinder. Förgasare. Vattenkylning. Volym 2 088 cm3. Max effekt 26 hk vid 2 000 r/min. 
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda. Golvspak.
Mått: Axelavstånd 178 cm. Justerbar spårvidd fram/bak 122-203 cm/122-193 cm. Längd/minsta bredd/höjd 292/163/132 cm. Tjänstevikt 1 250 kg. Tank 36 liter varav 4,54 liter i reserv. 
Fjädring/hjulställ: Centralupphängd stel framaxel, stabiliseringsstag. Bak stel axel, stumt monterad. 
Styrning: Kuggstång. Vändcirkel 4,88 m med styrbroms. Rattens diameter 45,7 cm.
Hjul: Plåtfälgar, 4.00 x 19 fram, 10.00 x 28 bak. 
Elsystem: 12 volt.
Bromsar: Mekaniska, trummor bak.
Fartresurser: Fart vid 2 000 r/min 21,32 km/h. 
Källor: Original instruktionsbok.
*Traktor i väl fungerande bruksskick, original eller renoverad men ändå med vissa mindre defekter.
Reservdelar och service

Ingen traktorverkstad kan motstå en Grålle och nästan alla reservdelar finns att skaffa, nytt eller begagnat. Grålle inbjuder till egna insatser och med de manualer som finns kan du klara det mesta själv med lite vanlig mekvana. Sparex AB i Timmele kan hjälpa dig med delar, 0321-840 55 (www.te-20.com), liksom Olssons i Ellös AB 0304-548 90 (www.veterandelar.net)

Checklista – kolla detta före köpet!

Kaross

Rostfickor? Hahaha. Allt är synligt. Tänk på att spåren efter 5o års hederligt arbete inte går att återskapa. Ska du ändå byta plåt: Nya skärmar kostar 2 500 kr/paret och en komplett huv med sidor och grill ca 9 000 kr. Grillhalvor ca 1 500 kr/par. Frontemblem kostar 618 kr och en ¾ liter äkta Grållegrå färg kostar 190 kr.
 
Motor
 En lågtrimmad robust enhetsmotor från Standard Motor Company. Den fanns i såväl vardagsbil (Vanguard) som sportkärra (Triumph TR2). Fram till 1948 satt en Continentalmotor i Grålle. Det finns bensin, bensin/fotogen och diesel. Motorn ska vara lättstartad från kallt tillstånd och lunka på fint vid tomgång. Lyssna efter missljud och kolla om rökutvecklingen är onaturlig, speciellt vid acceleration. Leta efter läckage. 
En komplett renoveringssats med lager, kolvar, ringar finns för 4 500 kr över disk. Motsvarande på elsidan – rotor, kablar etcetera – kostar en tusing. Continentalmotorn (Z-120) kan medföra lite mer detektivjobb, men den är tillverkad i stora upplagor.
Korrekt oljetryck ligger på 1,5-4,5 kg vid tomgång (beroende på modell).För lågt tryck hörs på knackande tomgång, längs ner i motorn och är detsamma som slitna vevlager. Vatten i oljan kan innebära blåst topplockpackning.
 
Transmission
 Oljan är gemensam i växellåda, bakaxel och hydraulsystem och ska bytas var 720:e timme. En sliten växellåda avslöjar sig genom att växlarna hoppar ur. Läckande packboxar i motorns bakkant eller växellådans framkant kan söla ner lamellerna med slirning som följd. Hydraulpumpen är den svåraste reservdelen. Finns inte i nytillverkning. 
 
Hjulupphängningar och bromsar
 Glapp i styrleder känner du och ser med blotta ögat. Det märks också när du kör i form av rattglapp och onaturliga vibrationer. De längsgående stabiliseringsstagen ska vara raka. Kanske har någon trottoar­bonde jackat upp traktorn i stagen – fy skäms. Går den rakt? Inte. Då kan det vara glapp i framaxelupphängningen och/eller styrspindlarna. Traktorn ska bromsa rakt och effektivt och när du provar en broms i taget i låg fart ska den vända runt på sin egen längd. Dåliga bromsar beror ofta på att olja trängt ut och smetat ner bromsbackarna. Ett framdäck kostar ca 850 kr och dito bak ca 2 500 kr.

Kommentarer

#1
Bozze Lundgren
2013-07-29 10:39

Det finns många gamla traktorer som är roligare än en Grålle. T.ex. Fordson Höglund, John Deere, GMV för att nämna några. Grållar finns det ju massor av.

#2
Flak
2014-08-23 18:37

Vi hittade just en i skogen idag..vi döpte direkt till Fergie och han tittade storögt på dom däringa kulturspanarna som störde friden i skogen.
För just Fergie har en stil och finess som inte kan återskapas...så köpguide..PAH sa Fergie köp mig istället=)

#3
Bosse
2015-04-19 09:35

Någon som säljer en mindre traktor vagn till min grålle? I Småland......

#4
Leffe
2015-08-18 11:59

Någon som vet om och hur den kan utrustas? Kan man montera plog, grävskopa eller annat kul? Det är ju ändå sånt som gör traktorn användbar, det blir lättare att motivera utgiften om det finna någon praktisk nytta med den.

#5
Thomas Wrangdahl
2015-10-27 21:26

Fin traktor

#6
Hadar Lundgren
2016-08-08 11:33

Hr en låda i plåt som sitter på hydraularmarna till grolle vad är den värd?

#7
Hasse B
2016-09-21 16:30

Blev visst lite fel om tillkomsten där - Grållen är faktiskt i bra mycket samma traktor som Ford N eftersom de utvecklades gemensamt innan de bägge envisa företagsledarna blev osams och Harry Ferguson tog med sig sina patent och rätten att fortsätta bygga vidare på grundkonstruktionen på sitt håll. Bredvid varandra så är deras traktorer intill förväxling lika och särskiljs enklast på att Forden har stående grillribbor motför Fergusons liggande. Bland de största skillnaderna är drivlinan som nämnt (det har även ägare till Standard Vanguard nytta av, mycket lättare att finna bitarna hos jordbruksfirmor än veteranbilshandlare). Det lär vara så att motorn i Ford N i princip är en halverad 100 hästars Ford personbils-V8 så där finns rörliga delar gemensamma inom märket. Samma kultstämpel där, även USA-modellen är en ikon bland de sina - det finns t o m en hobbyistbok skriven om den.

#8
Hasse B
2016-09-21 16:34

Den halva V8:an i Forden är en sidventilare ska tilläggas för klarhetens skull. Glömde säga det.

#9
leif tingström
2017-05-06 18:34

har köpt en grålle från 1952 o vad jag kan se så är motorn blå målad, traktorn har varit hel rödmålad men är nu en grå färg
det är inte den grå färg jag har på motorn på min 35 från 1962.fanns det grållar med blå motorer o fanns det en ljusare grå färg,
skall måla om den här traktorn helst i orginalfärg.

#10
Gunnar Djerf
2017-06-18 13:50

Vi har just blivit med grålle i familjen.
Är det någon som kan tala om färgkod för korrekt grå färg?

#11
Cecilio Baro
2017-06-21 13:38

Jag har en Fergusson traktor grålle med alla redskap till alla arbete. Jag vill sålja den därför jag behöver inte mera Vad jag kam göra

#12
Micke
2017-06-21 15:29

Jag kan vara intresserad av din Grålle. Vilken årsmodell är det? Skick? Geografisk placering?

#13
Cecilio Baro
2017-06-25 19:43

Mike det är Cecilio : Jag är inte hemma just nu . Jagr kommer tillbaka nästa vecka

#14
AggsfCigue
2018-07-02 11:30

casino online mgm online casino online casinos | [url=https://onlinecasinoplay.us.org/]online casino bonus[/url]

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.