Bild
Nästa artikel

Ferrari 308/328

italienska för nybörjare

Gör det bara! Avverka släktskogen och omsätt snarast pengarna i en Ferrari 328. En Ferrari är det enda svaret som du någonsin behöver på frågan om meningen med att det inte finns någon mening med livet.

Spring iväg och gör den där enda lyckade fastighetsaffären i livet nu. Sälj av ungarna, tänk utanför (Volvo)lådan och gör något så främmande som att våga realisera drömmen. Köp en Ferrari 308 eller 328! Bara en tvärhand hög, rödare än jordklotets inre och vresigare än mattanten från mellanstadiet. 

Törs inte, de är för dyra…
Priserna för 308 och 328 börjar någonstans vid 250 000 kronor och slutar vid de fem hundra. Vänd på livets stek: Kan du tänka dig en existens utan ett år gammal tyskkombi och istället köra 15 år gammal kombi till vardags och italiensk berlinetta vid fint väder? Vi tror oss veta att även vardagen kommer att bli oändligt mycket mer intressant. Att värdeminska är de här bilarna redan färdiga med, och det kan du ju nämna när du bjuder grannen på billig Asti i villagaraget.

Äh men vaf… Alla vet ju…
”Värsta sortens skitbilar – dedär”. Jo, alla har en kompis till en kompis som tydligen suttit i en Ferrari. Så även jag och därför är det mycket spännande att spankulera runt vårt lånade exemplar. Karosspassningen påminner en smula om Klassikers Skoda 110R. Allt sitter så bra det någonsin kan, men motorhuvens ytterkant har inte riktigt samma radie i pressningen som bakskärmen – med en midja på mitten som följd. Kittningen av framrutan är ett konstverk, fogen är spikrak! Bilen känns verkligen handbyggd. Högt och lågt  i en salig blandning – ungefär som vår Skoda.

Spännande, berätta mer!
Lackeringen är snudd på perfekt och verkligen helt fri från apelsinskal – den måste ha blivit våtslipad och polerad på fabriken. Plastmaterialet i backspeglarna för tankarna till ett Barbieslott jag lekte med som barn. Sömmarna sitter såklart där de ska i inredningen. Skinnet känns däremot som hårt sammanpressade och väl infettade pappersfiber. Knappar och reglage andas kreti och pleti, var gång man torrtrycker känns som den sista. Inget som stör. Ratten känns som hämtad från Mekonomens biltillbehörssortiment, det stör. Genomgripande är finish och känsla ljusår bättre än i till exempel en Corvette byggd runt millennieskiftet. Men oändligt mycket sämre än en Volkswagen Golf tillverkad i förrgår.

In under bilen! Vad ser du?
Mattsvarta rör i varierande och inte alltid helt logiska dimensioner. Både vackra svetsfogar och svetsfogar gjorda på högstadiets teknikkurs. Simpla och småyxiga bärarmar och bromsok i gjutjärn. Ingenting skriker direkt skräpbil, men känslan är heller inte den av extrem kvalitet eller tekniskt raffinemang. Golvets konstruktion är kanske mest graverande, i den tekniska dokumentationen beskrivs det som ”glasfiber gjuten runt rörramen”. Vart för sig är dessa fyra ord inte farliga på något vis. Sammanlänkade till en läsbar mening får de håret att resa sig på armarna – vad händer egentligen om fukt letar sig in där?

308 och 328 – förklara!
Ferrari 308 visades 1975 och byggde i mycket på samma komponenter som föregångaren 308GT4. Det vill säga rörchassi och tvärställd åtta i mitten. Det första året var karossen tillverkad i glasfiber. Försäljningen av 308GT4 gick trögt. Bertones kilform var ingen succé. Det sägs Ferrari tog beslutet om glasfiber halvt i panik – de måste få ut en ny modell på marknaden. Av bilarna byggda före 1980 är de tidiga mest eftertraktade, särskilt glasfiberbilarna. De tidiga bilarna har också en trevligare förgasaranläggning med ett mycket speciellt ljud. Från 1981 års modell kom 308 med insprutning (Bosch K-Jetronic) och två år senare med fyrventilsteknik (Quattrovalvole).
1985 visades 328, det sista utvecklingssteget. Fronten var helt omritad och tappade hajutseendet. Inredningen blev modernare och motorerna växte från 2,9 till 3,2 liter.

Vid styrpulpeten – hur känns det?
Det känns som … att mitt huvud slår i taket – vilket det också gör. Tur att det går att plocka bort! Ett S på slutet i modellbeteckningen betyder ”spider” – avtagbart tak. B som i berlinetta innebär fast tak. På tomgång låter motorn lite nervös. Ingen popcornmaskin direkt, men ändå med ett kolvslag i onödan här och var. Kamaxlar med hyfsat vassa profiler, sannolikt i kombination med andningsvägar optimerade för högt flöde snarare än lågvarvsegenskaper är en inte allt för långsökt diagnos. Responsen i motorn är pistolskottslik. Om du tycker om att sitta och trampa takten med gaspedalen till musiken i bilstereon på väg till jobbet så är det här fel bil. Trots tomgången finns mer botten i motorn än vad man först tror när man lättar kopplingen – som för övrigt är långt mer tungtrampad än vad som verkar vettigt i en bil som trots allt inte har mer än drygt 250 hästkrafter. Tungrodd är även styrningen – utan att för den skull vara särskilt precis. Sannolikt måste det rulla på ganska bra innan den här bilen kommer till sin rätt. Återigen tänker jag på vår projektbil Kamrat 110R.

Du har övertygat mig! Jag tar Skodan!
Det märkliga med bilen är att trots alla dess brister så fylls man ändå av ett enormt habegär när man står intill den. Vem är det egentligen som instiftat naturlagen som säger att kvalitet ska vara den måttstock som allt bedöms utifrån? Tyskarna bygger kvalitet – låt dem göra det och låt italienarna koncentrera sig på att göra vad de gör bäst: Bygga bilar som känns. På djupet. Bilar som man blir lite rosig i kinderna av. Allra helst vill jag bara sno den här fisken och köra den rödglödgad i en värld där inga andra människor finns – så kommer jag aldrig att känna inför Porsches instegsmodell 944.

Du menar att jag kan äga en sån där?
Ferrari 308 och 328 ska vara de modeller som bjuder på det mest förutsägbara Ferrari-ägandet. En snabb koll på reservdelspriser är inte helt avskräckande. Ett bromsok kostar ungefär 2 500 kronor. En kamremssats är just inte dyrare än till vilken tyskkombi som helst. Behöver det tilläggas att kamremmar bör bytas enligt intervall … Skruva själv? Varför inte? Mycket lite i bilens konstruktion skiljer sig från det gängse i bilvärlden. Motorn sitter i mitten – visst, men det är sannolikt ett större mentalt hinder än praktiskt.

Och vilken vill jag ha?
Om du gillar hajlooken föreslår vi en sen 308 med fyrventilsteknik och insprutning, antika vred och reglage får du på köpet. Sannolikt är en sen 328 ett bättre köp, Ferrari jobbade hårt med kvaliteten mot slutet av åttiotalet – och det märks 25 år senare. Om du söker en lagom risig bil som du kan göra fin i egen takt bör du se upp så du inte betalar för mycket.

Hårdfakta

Ferrari 328GTS 1988
Nypris: Ingen uppgift
Värde idag: 300 000–350 000 kronor.*
Motor: Åttacylindrig V-motor med dubbla remdrivna överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Bosch K-Jetronic insprutning. Vattenkylning. Volym 3 185 cm3. Max effekt 270 hk DIN vid 7 000 r/min. Max vridmoment 304 Nm vid 5 500 r/min. 
Kraftöverföring: Tvärställd mittmotor, bakhjulsdrift. Femväxlad manuell låda. Differentialbroms. Rattväxel (nä. skojade bara).
Mått: Axelavstånd 235 cm. Spårvidd fram/bak 148,5/145,5. Längd/bredd/höjd 425,5/173/113 cm. Tjänstevikt 1 265 kg. Tank 74 liter. 
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram och bak. Dubbla triangellänkar fram och bak. Hydrauliska teleskopstötdämpare.
Styrning: Kuggstång. Vändcirkel 12 m.
Hjul: Aluminiumfälgar, bredd 7 tum fram, 8 tum bak. Däck 205/55VR16 fram. 225/50VR16 bak.
Elsystem: 12 volt.
Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak.
Fartresurser: Toppfart 265 km/h. Acceleration 0–100 km/h 6,4 s. 
Förbrukning: 1,04 l/mil blandad körning. 

Källor: Automobil Revue 1988.
*Bil i väl fungerande bruksskick, original eller renoverad men ändå med vissa mindre defekter.

Reservdelar och service

Törs du skruva själv dräller det av reservdelar över hela Internet. Törs du inte finns specialister som CC Motors i Eskilstuna. Generalagenten Autoropa kan även serva äldre Ferrari.

Checklista: Kolla detta innan du slår till!

Motor
Miltalet är långt från hela sanningen! Det här är bilar som mår bra av att motioneras och så länge service sköts tål de att motioneras. Grundservice gör man en gång om året, räkna snabba fem tusen kronor. Ventiljustering skall göras vid 2 500 mil, kamremmar byts på 5 000 mil. Räkna tio tusen kronor för ett kamremsbyte, men det kan snabbt springa iväg om bilen behöver lite tänddelar och annat som man gärna tar när man ändå rotar i bilen. Motorerna är välkonstruerade och har få direkta typfel, däremot mår de inte bra av vrålvarvningar innan de varmkörts. Blårök är med största sannolikhet ventilstyrningarna. Går motorn varm? – Igensatt kylare eller luft i systemet.

Drivlina
De här bilarna sliter koppling – helt i onödan. Den toppiga motorkaraktären får många förare att instinktivt varva för mycket när de ska iväg. Kopplingssats kostar som till vilken bruksbil som helst. Byte tar en dag på verkstad, eller en storhelg i ditt garage. Bilarna har differentialbroms från ZF och ska således ha speciell olja eller ett additiv tillsatt. Symptom på fel olja är att det knäpper i bakaxeln när du rattar runt. Byt omgående eller gå direkt i fängelse utan att passera ”gå”. Alla växlar ska gå att få i stillastående med nedtryckt koppling och med motorn på tomgång. Tvåan är ofta svår att få i innan oljan blivit varm.

Elsystem
Säkringsdosan är ett känt problembarn, men det finns ett förbättrat utförande att köpa som löser många av problemen. Fönsterhissarna är ofta sega vilket beror på stelnat fett i mekanismen. Sjuttiotalsbilar har generellt mer elproblem än åttiotalsbilarna. Kontrollera alla funktioner noga och pruta ordentligt när saker inte fungerar. 

Inredning
Hantverket är prima – materialen är inte alltid prima. 328 håller bättre kvalitet än 308. Se upp med sprickor i skinnet – dyrt! Luktar det skumt? Är det komplett? Sitter allt stadigt? Mattor byts ofta ut. Bagagerummet i aktern döljs av en vinylflärp med dragkedja som ofta går sönder.

Kaross
Titta efter dåliga bättringslackeringar, särskilt i fronten. Det finns inget så tragiskt som en Ferrari lackerad i två nyanser av rött. Det finns även exemplar som rostat friskt – framförallt i trösklar. Från 1984 infördes ett bättre rostskyddssystem med zinkkromoxidbehandling av utsatta delar. Innan 1980 var det Glidden & Salchi i Milano som levererade färg till Ferrari, därefter Glasurit. Glasuritbilarna ska vara bäst lackerade. Du missar väl inte att titta efter stenskott i rutan?

Hjulupphängningar/bromsar
Bussningarna i A-armarna slits, ofta slut redan vid 8 000 mil. Nya, förbättrade bussningar i polyuretan finns att köpa – som dessutom är billigare än originaldelarna. Styrningen ska gå jämnt utan punkter där rattandet går trögare. Bromsar bilen rakt? Att stå still för mycket är döden för ett bromssystem.

 

Kommentarer

#1
Bozze Lundgren
2015-07-22 10:07

Är meningen med livet att ha en Ferrari , då kan skogen stå kvar och man kan gå dit och ta repet.

#2
Y.
2015-07-30 16:28

Trevlig infallsvinkel i artikeln, men textförfattarens uppfattning om vad dessa vagnar kostar behöver nog en uppdatering... angivet prisspann
250.000:- till 500.000:- borde snarare vara 400.000:- till det dubbla, om man läser svenska och europeiska annonser. För 250.000:- får man nog
inte någon speciellt bra 308/328 (krockad/ skjuten motor ?) , men visst, allt går att renovera...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.