Bild
Nästa artikel

Fiat Nuova 500: Små barn – små bekymmer

Köpguide

Fiat 500 får alla att le inklusive den som sitter bakom ratten. Räkna med låga kostnader, stabilt värde och mer plats över i garaget. Och ett och annat trånande ögonkast.

Vi ska försöka att ta oss igenom denna köpguide utan att ta nämna ordet söt. Det kommer inte att bli lätt. Men helt sakligt betraktat: Vad är Fiat 500 för en krumelur? Jo, det är bilen som fick det moderna Italien på hjul. En bil för massorna och de allra smalaste gränderna, tillverkad mellan 1957 och 1975. Och den är liten. Chockerande liten när du ställer dig bredvid den, inte ens tre meter lång och lite drygt 1,3 meter bred. Ändå rymmer den en färsk kärnfamilj och lite bagage.

Den gjordes väl av en berömd konstruktör, med ett infernaliskt fränt förnamn, eller hur?
Dante Giacosa. Ett geni som behärskade massproduktionens krav på standardisering men också förstod att tolka de breda folklagrens behov och drömmar. Resultatet blev en reducerad bil, men ändå en bil på riktigt. Ingen pappig motorcykelbil med dödslängtan i varje manöver. Och det bästa av allt. Han gav Fiat 500 en själ.

Motorn bak va?
Japp. Giacosa hade förmågan att våga tänka nytt när han skulle förnya 1930-talets Fiat 500 Topolino, som han också var pappa till. Den nya fick en luftkyld tvåcylindrig radmotor bak, med toppventiler. Och en självbärande kaross som gav mer utrymme för de åkande.

Men Fiat 600 kom väl före med konceptet?
Det stämmer, 1955. Tänk, någon ställde sig alltså upp på ett styrelsemöte och menade att det absolut behövdes en mindre modell än den tre meter och 20 centimeter långa 600! Men antagandet var helt riktigt: ”Nuova 500” kom att tillverkas i 3 427 648 exemplar.

Såldes den i Sverige?
Sommaren 1957 kom den som 1958 års modell. Omdömena var goda. I Stora Bilboken 1958 karaktäriseras accelerationen som ”ytterst obetydlig”, men man lovordar köregenskaper och fjädring. En 500 De luxe kostade 5 043 kr, 
1 532 kr mindre än en VW Typ1.
Modellen såldes regelmässigt i Sverige bara till 1961. De flesta har kommit hit under senare år.

Nog med historia. Jag börjar fatta att den är speciell och känner mig lite sugen. Vad ska jag tänka på? Vilken ska jag ha?
Lås inte på en speciell årsmodell om du inte har synnerliga skäl. Fråga dig själv hur viktigt det är med originalutförande. Fiat 500 är en typisk ”legobil”, enkel att fixa snabbt och kränga vidare. Det är vanligt att man monterar 126:ans drivlina. Börjar motornumret med 110 är det en 500-motor. Ett byte höjer inte värdet, men gör bilen mer körbar. Sak samma med fetare däck och fälgar och andra stolar.
Stålsätt dig mot bilens charm. Ta kallt reda på vad som är ”rätt och fel” och hur noggrant renoverad den är. En originalare är mer värd, men ett Abarth-bygge med ”rätt” delar kan också motivera ett högre pris.

Abarth, ja. Rätt tuffa skulle jag säga.
Något. Men att hitta en äkta Abarth kräver minst tredubbla plånboken och expertkunskaper. Vill du skilja ut dig på 500-träffen och ha plats för större picknickkorg rekommenderas en av universums mindre herrgårdsvagnar, 500 Giardiniera, men den är svår att finna på hemmaplan.

Är det lätt att hitta delar? Är det dyrt?
Det har aldrig varit lättare. I princip finns allt att köpa i Tysk­land och Italien. Plåtdelarna är väsentligt dyrare till tidiga bilar. De bakhängda dörrarna är mer än dubbelt så dyra som de framhängda, ca 5 000 kr. Ett trimkit med nya toppar som ger högre kompression och en vassare kamaxel kostar 6 700 kr. Sportavgassytem med katalysator 7 700 kr. En helrenvoerad och trimmad motor kostar drygt 20 000 kr. Frakt tillkommer.

Jag är övertygad. Vad kostar de?
Cirkulationen är liten. En 500 går alltid att stuva undan och spara, så få bilar blir till salu. Sätt ut köpesannons. Kolla runt bland klubbfolk. En riktigt fin originalare av lite äldre snitt kostar runt 50 000 kr. Toppexemplar utomlands annonseras ut för ca 75 000 kr och uppåt. Fullt användbara schyssta köper man för 25–35 000 kr här hemma. Sunkisar för mellan 5 000 och 10 000 kr.

Något mer?
Den är klart peppig att köra. Ett halvt ton med körglädje inklusive den osynkade lådan. Direkt styrning, rusig och fin motor, men slö. Vettiga bromsar. Även långa personer får plats, men hu så liten man är bredvid långtradarna.
Fiat 500 är en av få bilar som ser snygg ut även med lite sjavig lack och bucklor. Fenomenet omfattar även Citroën 2CV. Slängigt kontinentalt sådär. Helrätt!
Så är den ju helt makalöst söt. Där kom det till slut.  

Foto: Per Hammarsjö

Hårdfakta - Fiat 500 Deluxe 1960

Nypris: 4 750 kr.
Värde idag: 25 000 – 35 000 kr*.
Motor: Rak tvåcylindrig fyrtaktare, överliggande kamaxel och toppventiler. Fläktkylning. 479 cm3. 21 hk SAE vid 4 000 r/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor bak, bakhjulsdrift. Fyrväxlad osynkroniserad låda. Golvspak.
Mått: Axelavstånd 184 cm. Längd/bredd/höjd: 297/132/133 cm.
Spårvid fram/bak: 112/114 cm.
Tjänstevikt: 570 kg. Tank 21 liter.
Fjädring/hjulställ: Individuella upphängningar, fram tvärställd bladfjäder och överliggande tvärlänkar, bak skruvfjädring i vinkel­arm. Hydrauliska stötdämpare fram och bak.
Styrning: Snäckstyrning. Antal rattvarv 4. Vändcirkel 8,6 meter.
Hjul: Plåtfälgar 4 tum, däck 125 x 12.
Elsystem: 12 volt.
Bromsar: Trumbromsar fram och bak.
Fartresurser: Toppfart ca 95 km/h. Acceleration 0–50 km/h 17,2 s. 0–80 km/h ca 43 s.
Förbrukning: 0,45–0,75 l/mil.

Källor: Stora Bilboken 1960, Automobile Revue 1960.

* Bil i väl fungerande bruksskick original eller renoverad men ändå med vissa mindre defekter.

Klubbliv: Massor av klubbar ute i Europa. I Sverige Classic Fiat Club. www.fiatclassicclub.se

Reservdelar och service

En entusiastisk verkstad fixar det mesta. Men Fiat 500 är lättmekad. Bara det att grejerna väger lite underlättar. Drunkna i reservdelar och tuffa tuning-grejer på: Fiatclassic.com (där du kan ladda ner katalogen på finska!), www.ricambifiat500.com och https://webshop.fiat500126.com. I Sverige finns www.nordenskarosseri­tillbehor.se.

Checklistan – håll koll på detta:

KAROSS
Självbärande och rostvillig. Nästan alla 500 har någon gång rostlagats någonstans – är det välgjort? Rost bor i hjulhuskanter, golv, dörrbottnar och trösklar, som består av inre och yttre del. Syna bagageutrymmet. Krishärdar under batteri och reservhjul. Även bränsletank. Fronten är utsatt för stenskott som gör att rosten får fäste. Är en omlackering illa utförd är rostrisken överhängande i sömmarna mellan framskärm och frontplåt, likaså mellan framskärm och tröskel. Glöm inte att syna frontpartiets inre plåtar! Motorutrymmet bör kollas noga. Luftgallret ovanför motorluckan är besvärligt att laga och till tidiga bilar finns plåten ej som ekonomidel. Med soltak ökar risken för vatteninträngning. Kolla plåtprofilerna som tygtaket fäster i. Här samlas fukt och mög.

MEKANIK
Motorn är lika högljudd som robust. Oljeläckage förekommer vid ventilkåpan. Om motorn är svårstartad när den är varm kan man misstänka att ventilerna behöver justeras/renoveras. För tight ventilspel är riskabelt, överhängande rasrisk. Kamkedjan ska inte slamra, då är ett byte nära förestående. En inspektion av oljestickan indikerar inte bara oljans (och motorns) kondition, själva stickan kan vara avbruten i änden och då är det inte svårt att gissa var metallbiten hamnat, oljetryckslampan ska inte flimra på tomgång. Men har man tur är det givaren, ett ganska vanligt fel. Förgasaren bör vara helt frisk. Glapp i spjällaxlar = markant effektförlust. Växlarna kan hoppa ur, inte bra alls.

CHASSI
Rejäl tvärställd bladjäder fram, tufft. Men kolla rosthalten. En åldrig fjäder avslöjar sig med snedslitna däck och att fronten ser ihopsjunken ut. Fjädern ska inte vara rak utan milt nedåtpekande. Slitagevarning på spindelbultarna på grund av en felkonstruktion. Fettet når inte alltid ända in efter smörjning. Hissa upp bilen fram (då ser du också om domkraftfästena är okej) och undersök glapp i bärarmar och styrleder. Inredning Det finns knappt någon. Tunna stolar. Enkelt klädda dörrar. Få mätare. Se till att allt är på plats och helt. Gör en bedömning av originalstatusen. Ett nytt klädselkit i originalutförande kostar ca 2 000 kr. 

Kommentarer

#1
Arnstein Watn
2012-08-26 18:09

Jeg har en Fiat 500 Nuova fra 1961. Den er i meget bra stand men har et problem med at motoren stopper når den blir varm, den går også ujevnt på tomgang. Når den stopper må den stå 10-20 minutter før den starter igje. Har byttet cool og ren kabler uten at problemet er løst. Forslag til løsning?