Bild
Nästa artikel

Ford Consul/Granada 1972–77

grandiosa planer

1970-talsköpare kunde botanisera bland motorer och utrustningsnivåer, kaross-utföranden och inredningsmaterial. Stora Europaforden var ett smörgåsbord av valmöjligheter. Idag ska du bara se till att få tag i ett så bra exemplar som möjligt!

Gillestuga med egen bar, cigariller och charter till Mallorca – medelklasslyx på sjuttiotalet. Och så gärna en saharabeige Ford Granada med nevadabrun inredning och vinyltak. Ford Granada och Consul kom till världen som en vision målad på bakgrund av ett Europa som började få det betydligt bättre. Nästan lika bra som USA! Det var mot samma bakgrund som industriprojektet Concorde skissades upp – sjuttiotalsmänniskan ville väl självklart flyga på semester i dubbla ljudhastigheten? Sjuttiotalet skulle bli årtiondet då alla femtiotalets löften infriades. Vi skulle äntligen få våra bildtelefoner. Vi skulle fara fram som pilar över flerfiliga otämjda motorvägar. Vi skulle förmodligen jobba med tjänstemannamässiga saker. Och vi skulle likt amerikanerna köpa väldigt många stora bilar – trodde Ford 1968.

Och det gjorde vi?
Europas medelklass köpte i slutet av sextiotalet årligen två miljoner bilar. Prognosen för 1980 var tre miljoner bilar. Nybildade europeiska Ford ville självklart vara med i leken och mellan 1968 och 1972 satsade man 750 miljoner kronor på att ta fram en modell som skulle vara konkurrenskraftig i de högre segmenten på alla europeiska marknader. Det här var Europas största bilprojekt någonsin. Som mest var 4 500 personer direkt engagerade i utvecklingsarbetet. Ford i Europa var länge en mycket fragmenterad koncern. Modeller tillverkade av tyska Ford konkurrerade direkt med modeller byggda i Fords fabriker i England. Förhållandet var mer logiskt sett med samtidens ögon. Svenskar köpte Volvo. Italienare gillade Fiat mer än några andra och bodde man i Tyskland ville man självklart ha en bil utvecklad för tyska förhållanden. Men Europa krympte och 1967 bakade Ford om i koncernen och bildade europeiska Ford.

Vad var det för bil man ritade?
Granada/Consul utvecklades med en idé om vad sjuttiotalsmänniskan skulle efterfråga i första rummet. Hotellobby på insidan. Massor med yta på utsidan. Dessutom med stora möjligheter för kunderna att själva välja eller ta bort utrustning efter tycke – framgångskonceptet från Ford i USA fast i förenklad europeisk version. Två framsäten på golvet och en soffa bakom. Sedan flyttades möblemanget runt tills man hittade ett läge där alla passagerare ansågs ha bekvämt utrymme. Tidigt bestämdes att bakaxeln för bästa komfort skulle placeras bakom baksätet. Med den inritad och en imaginär motor där fram fastställdes hjulbasen till 277 centimeter. Sedan ritades allt det andra.

Låter vettigt – blev det bra?
Trots projektets omfattning var det inte helt lätt att få ihop den ekonomiska kalkylen. Motorerna hämtades från befintliga modeller. Bilarna skulle byggas i engelska Dagenhamfabriken och i tyska Köln. Till Sverige kom bara motorer och bilar med ursprungsland Tyskland – med den största V6:an på tre liter som enda undantag – Essexmotorn. Trots att brittiska Ford var tidiga med MacPhersonframvagn fick Granada och Consul en klassisk lösning med dubbla triangellänkar. Bakaxelkonstruktionen hämtades från brittiska föregångaren Zephyr/Zodiac. Fyrledad för maximal följsamhet och komfort. Fast på Granada och Consul satt bara trumbromsar bak. Föregångaren hade skivor. Grundkonceptet var på klassiskt Ford-manér maximalt mycket bil för pengarna. 

Mycket bil?
Livet har sina goda stunder – och bakom ratten på Granada är den ungefär en halvtimme lång. Det är när du just tankat. De där milen du kan köra med tankmätarnålen som klistrad vid markeringen för full tank. Det är i det ögonblicket du kan dröja dig kvar i vanföreställningen att bilen faktiskt inte drar någon bensin alls – nålen rör sig inte! I det ögonblicket är en purfrisk Granada en underbar resa tillbaka till någon slags dåtid innan framtiden blivit oförutsägbar. Du är på väg till flygplatsen. Du ska hoppa på ett Concorde och flyga snabbare än du kan busvissla till Mallorca. Du har bilhandskar. Det är rayon och nylon. Bensinmackar säljer bensin och glödlampor är något man byter själv. Framförallt kan du vara lugn, allt kommer att ordna sig till det bättre.

Sedan börjar nålen sjunka?
Och det gör den snabbt som en minutvisare! Tyska Auto Motor und Sport mätte upp ungefär 1,5 liter per mil för en bil med den lilla V6:an på 2,3 liter. Vid hårdare körning kröp förbrukningen snabbt över 1,8 liter per mil. Det var när motorn var spritt ny och i topptrim. Bilen var för densakens skull inte snabb. Knappast någon av alla de marknadsanalytiker som drömt ihop projektet Granada/Consul 1968 kunde föreställa sig att världen skulle uppleva en bensinkris 1973 – bara ett år efter Granada och Consuls introduktion. En förbrukning som ansågs acceptabel i slutet av sextiotalet blev efter krisen helt orimlig. Det blev inga bildtelefoner och Concorde skulle mest frakta filmstjärnor och pampar. Sjuttiotalsmänniskan efterfrågade sådant som Ford knappast ägnat mer än förströdda tankar. Mellan 1972 och 1977 byggdes 850 000 exemplar – inte illa men ändå inte i närheten av vad Ford förutspått. Att sitta där bakom ratten och se nålen dala idag är en påminnelse om att mycket lite i vår värld exakt går att förutsäga. Och det kanske är bra?

Ångestframkallande. Bums tillbaka till 197X.
Okej, häng med. Du åker tyst. Automat? Trycker du bara lite för hårt på gaspedalen växlar lådan ner och du möts av ett förvirrat surr och antydan till acceleration. Ratten bjuder överhuvudtaget inget motstånd och du vet egentligen mer om månens baksida än vad som försiggår under hjulen. Ingen fara, takstolparna är så spröda att du i god tid ser vad som pågår. Allt är mjukt, sätet vill sluka dig. Dofterna är de av billiga inredningsmaterial med kort bäst-före-datum. Det hela känns lyxigt – på låtsas. Välgång som på tecknad film. Nya pengar, nyss klättrat karriärsteg. Framgång skapad för bara en stund sedan. Slår du på bilradion ger jag mig sjutton på att en tjockflytande sötsliskig sås av Flamingokvintetten rinner ur högtalaren.

Kan man göra något åt bränsleförbrukningen?
Ja det kan man. Att ha stenkoll på tändsystemet är en bra start. Liksom att förgasaren fungerar så väl som någonsin möjligt. Förbrukningen berodde till stor del på att det aldrig fanns någon femte växel att lägga i. Idag finns femväxlade lådor från senare modeller att montera för den som vill – och det kan vara en tanke för den som vill använda sin bil på lite längre turer.

Granada och Consul? Berätta om utrustningen!
Ford ville täcka in en så stor bit av marknaden som möjligt. Consul var den enklare av de båda, tänkt att konkurrera med Volvo 140 och Opel Rekord. Med Granada ville Ford ge sig in på det område som vi idag kallar premiumbilar. Mercedes, Rover, Jaguar och BMW. Total förvirring uppstod då Consul lätt kunde utrustas så den blev dyrare än Granada. Det är svårt att hålla reda på alla utrustningsalternativ. GT, GXL, L, GL, Ghia, S. Vill du ha automatlåda? Exakt hur stor önskar du dig din V6? Ford rensade i modellprogrammet både en och två gånger. 1975 kom en ansiktslyftning, Consul försvann och ersattes med fyrcylindriga Granada 2000. Granada Ghia tog över som flaggskepp 1974. Förutom bokstäver på bakluckan fick köparen olika grader av luden inredning samt klocka, plastträpanel, varvräknare, sportratt, dimljus, servostyrning. Men även sådant som inte syntes – toppmodellen Ghia hade 44 kilo ljuddämpande material mot grundmodellens 32.

Jag vill ha en … tror jag. Men vilken?
När sjuttiotalets medelklass brukat sina Granador färdigt blev de prima högvilt för motorburen ungdom. Du vet hur de ser ut. Klasar med doftgranar, hål efter Knutsson stereoanläggningar, garagelackeringar i lavendellila samt en allmän känsla av avfolkningsbygd, smygpunka och leda.
Glöm den bilen. Slanta istället upp och köp dig ett stycke av sjuttiotalet så som det såg ut innan asbest, BT-Kemi, Harrisburg och Hormoslyr. Så som decenniet såg ut om man tittade på det från 1968 års sida.

Hårdfakta

Ford Granada 2000 1977
Nypris: 34 360 kronor (tillägg automat 1 914 kr)
Värde idag: 25 000–40 000 kronor*
Motor: Fyrcylindrig radmotor med kamaxel i topplocket, två ventiler per cylinder. Förgasare. Vattenkylning. Volym 1 993 cm3. Max effekt 87 hk DIN vid 5 300 r/min. Max vridmoment 140 Nm vid 3 500 r/min. 
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda. Golvspak.
Mått: Axelavstånd 277 cm. Spårvidd fram/bak 151/154. Längd/bredd/höjd 460/180/142 cm. Tjänstevikt 1 330 kg. Tank 66 liter. 
Fjädring/hjulställ: Spiralfjädring fram och bak. Dubbla triangellänkar fram, fyrdelad bakaxel med snedställda bärarmar. Teleskopstötdämpare fram och bak. Krängningshämmare fram.
Styrning: Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,2 m. Rattvarv 4,4.
Hjul: Stålfälgar, bredd 5,5 tum, 175SR14. 
Elsystem: 12 volt.
Bromsar: Skivor fram, trummor bak. Servo, tvåkrets.
Fartresurser: Toppfart 155 km/h. Acceleration 0–100 km/h 14 s. 
Förbrukning: 1,1 l/mil blandad körning (tillv uppgift). 

Källor: Jan Ulléns Bilfakta.
*Bil i väl fungerande bruksskick, original eller renoverad men ändå med vissa mindre defekter.

Reservdelar och service

Mycket mekaniskt delas med generation 2 som tillverkades till 1985. Det viktigaste finns fortfarande att köpa via de vanliga bildelsnasarna och Ford. Annat hittar du på skroten. Tyska www.motomobil.com har köpt upp restlager med Ford originaldelar och har många udda bitar.

Checklista: Kolla detta innan du slår till!

Motor
6 000 mil, ungefär så långt gick motorerna innan de började ryka blått. Orsaken var ventiltätningar i ett från början halvhårt plastmaterial som med tiden blev hårt som glas. Problemet fann aldrig helt sin lösning och de flesta Granada/Consul ryker blått, särskilt vid start. Knattrar motorn som en diesel? Feljusterade ventiler eller sliten kamaxel. Förbrukar motorn kylarglykol eller är motoroljan grå? V6-motorerna har problem med spruckna topplock – samt spruckna grenrör. Ett annat typfel är kamdrivningens kugghjul i plastmaterialet Novotex som ibland tappar tänder. Tandlossningen kan vara både mer och mindre tursam. I övrigt är det här mycket driftsäkra maskiner som sällan behöver service utöver det vanliga.

Växellåda
De manuella lådorna vållar sällan problem. Många bilar har i efterhand byggts om till femväxlat med låda från Sierra eller Scorpio. En av de mer förnuftiga modifieringar man kan göra – bränsleförbrukningen sjunker betydligt och gången på landsväg blir behagligare. Men hur prydligt utförd är konverteringen? Automatlådeolja och filter bör bytas med vettig intervall. Automatlådor som bara växlar på mycket höga varv har ett skadat vakuummembran. Det trasiga membranet tillåter också att motorn suger i sig växellådsolja, ta av slangen och titta om du är osäker.

Chassi/bromsar
Känslan i ratten var vag redan från fabrik, men inom gränser. Det kan vara en god idé att låta bilprovningen känna på lederna om du är osäker. Mycket finns fortfarande att köpa nytt, men långt från allt. Fords originalfjädrar brister gärna, piratfjädrar håller bättre. Stötdämparna bak på kombimodellen jobbade ofta hårt. Behöver kuggstången bytas ut blir det dyrt. Ett hamrande dunkande ljud från bakaxeln tyder på att de yttre drivknutarna behöver bytas. Känn efter så bilen bromsar rakt och att bromsarna verkligen släpper när du släpper. Bubblar färgen längst ner på bromsservot? Då läcker huvudbromscylindern. Ett hummande i kupén som ändras med hastigheten tyder på en kardan i obalans. Har du tur blir det bättre med en ny hardyskiva.

Kaross
Rost! Lyft på mattor och kontrollera noga med ficklampa golvet i bagageutrymmet. Kolla ytterkanterna av dörrar och huvar, trösklar. Under motorhuven: Kontrollera framskärmarnas skruvförband. Om ägaren av bilen tycker det är okej: peta med en skruvmejsel bakom friskluftsintagen under framrutan. Här rostar det gärna igenom och då dräller vattnet igenom in i kupén.

Inredning
Mögel och Wunderbaum! Sannolikt har det någon gång hängt en doftgran i bilen du tittar på. Hur doftar resterna av den och tycker du om det? Det kan vara mycket svårt att få tag på fräscha inredningsdetaljer till Granada och Consul så kontrollera skicket noggrant. Har bilen taklucka? Hur mår innertaket?

Kommentarer

#1
Laszlo szecsenyi
2016-02-03 18:13

Hejsan
Läser att man hade problem med bensinförbrukningen! Har en Granada Ghia med 3 liters sexa med den har jag kört 40 mil nonstop körningar på autobahn medsnithastighet på ca 150 m i timmen med förbrukning å1.2 liter milen. Tyvärr så drar den 1.2 liter när man kör 110 km. Som kuriosa kan nämnas att bilen drog 0.7 liter milen när jag var tvungen att köra 70 km i timmen i ca 120 mil drygt men tvunget just då med en skada hardykoppling.
Ciao
Laszlo

#2
Göran
2016-05-21 15:39

Jag hade i skiftet mellan 70- och 80-talet en gul 75:a, som på bilden, fast en 2,3L med kromlister på skärmarna och andra fälgar. Den var ingen raket, men rymlig och bekväm. Faktiskt var det bekvämast att åka i baksätet, när jag vid några tillfällen provade det. Bränsleförbrukningen vill jag minnas stannade på drygt 1,1 liter per mil, under sommarhalvåret och blandad körning, men drog iväg en aning under de kalla tiderna på året. Vid långkörningar i god fart stannade den oftast på 1,07 liter per mil. Kvalitén på bilen tycker jag var var helt okej, ja t.o.m bra om man jämför med en del andra svenssonbilar, men givetvis inte i närheten med mina föräldrars mercedes, som den i övrigt var lätt att jämföra med.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.