Bild
Nästa artikel

Jaguar XJ40: Första klass

Köpguide

Den sista riktiga Jaguaren. Den har allt. Stil, känsla, fyrkantiga lyktor – och massor av utmanande felkällor. Du köper en av 1980-talets mest raffinerade lyxbilar för nära nog ingenting. En bil i Klassikers smak.

Det är en väl cementerad missuppfattning att en riktig Jaguar ska ha runda och gärna dubbla strålkastare. I själva verket dök det läckraste Jaguar-nyllet upp 1986 – på XJ40. Efter nästan 15 års utveckling(!) skulle Jaguar visa världen den ultimata lyxbilen. XJ40 var den första helt nya modellen sedan XJS 1975 och på något vis också den sista äkta Jaguaren, där utvecklingen till viss del skedde under överinseende av den pensionerade Sir William Lyons. ”The best Saloon Car in the World is British” trumpetade tidningen Car ut på omslaget vid premiären. Kanske inte riktigt ändå. Formen var en lyckad nyorientering, med de klassiska Jaguardragen i behåll, ändå med en tydlig utveckling framåt – vilket knappast efterföljaren X300 kan beskyllas för. Till nytänkandet kunde räknas delvis digital instrumentering och nivåreglerad bakvagn – big mistakes! Kvalitén var svajig i början, men blev avsevärt bättre i och med 1990 års modell.

Det är alltså en -90:a eller nyare jag ska köpa?
Så är det. Men låt dig ändå inte avskräckas om du hittar en tidig XJ40 i rätt skick. Om den underhållits väl och om det medföljer kvitton på reparationer (se checklistan!) kan det vara ett bra köp. Köp inte om den har 2,9-litersmotorn. Den är i sammanhanget för klen och har en sämre kamkedja, men drar lika mycket soppa som de större motorerna. 3,2-litersmotorn går fint, men bilen får den rätta känslan först med 3,6- eller helst 4,0-motorn.

XJ6, XJ40, X300, Sovereign och Daimler. Jag fattar inte. 
Modellbeteckningen XJ6 debuterade 1968 och finns än idag. Den första XJ6-modellen utvecklades till och med Serie III och fanns med v12 parallellt med den nya XJ40 till 1992. XJ40 är alltså internbeteckningen på den helt nya generation som X300 (1995) samt X308 (1998) också bygger på. Den sistnämnda generationen hade V8 och hette officiellt XJ8. Först 2003 kom nuvarande XJ6 (X350), byggd till stor del i aluminium. Daimler är en mer påkostad variant av Jaguar som så här i efterhand paradoxalt nog kan vara billigare just för att Jaguar-namnet är mer känt. Fanns i Vanden Plas-utförande, ibland med tillägget Majestic! En Daimler identifieras snabbt på grillens vågformade överkant. Sovereign är det vanligaste efternamnet för Jaguar XJ6, vilket bland annat innebär läderklädsel, och något annat vill du inte ha när det kommer till Jaguar. 


Jag tror jag fattar. Men du har inte berättat varför jag ska ha just en XJ40.
För att en solid Jaguar erbjuder en körupplevelse väsenskild från alla andra bilar. En XJ40 är följsam, sportig, förfinad och full av karaktär. Den bjuder på doft- och synintryck. Det handlar om känsla. Rätt exemplar ger också en mekanisk driftsäkerhet som överträffar ryktet och de flesta slitdelar är överkomliga i pris. Allt detta får du i XJ40 för väldigt lite pengar.

Vad är väldigt lite pengar?
Det är fullt möjligt att hitta en tidig XJ40 för under 20 000 kronor. Men det är riskabel mark. I häradet runt 30 – 35 000 cirkulerar både bra exemplar och felprisade skrothögar. Här går det med is i magen och kunskap fiska upp fina exemplar. Du kan köpa en fin -91:a här, svensksåld med solid servicehistoria. Ändå rekommenderar vi varmt de sista årsmodellerna, som ligger mellan 55 000 och 75 000 kronor. I det övre spannet ska serviceboken vara oklanderlig och ägarkedjan glasklar.

Några mer stalltips innan jag kastar mig ut?
I likhet med många andra prestandabilar på 1970- och 80-talen var Jaguar XJ40 utrustad med millimeterdäck, med tillhörande specialfälgar. Det går med andra ord inte att kränga på vanliga däck i tumstorlek. Säkert en fördel när bilen var ny, men att idag köpa Michelin TRX är svindyrt och svårt att motivera. Majoriteten av alla XJ40 har sannolikt fått andra fälgar med åren, men kolla för säkerhets skull. Ett annat tips är att inte stirra sig blind på miltalet. Jaguarer mår inte bra av att stå för länge. Över vintrarna, javisst, men inte i åratal. Sannolikt kommer bilen som skötts om och servats korrekt och rullat 25 000 mil orsaka mindre problem än den knarriga lågmilaren som aldrig fick chansen att verkligen sträcka ut.

Men hur är det nu med strålkastarna? Jag vill ändå ha runda på min Jaguar  XJ40.
Den fanns med dubbla runda strålkastare i sitt snikutförande. Om du absolut envisas finns en komplett konverteringssats som kostar runt 12 000 kronor...

Text: Claes Johansson
Foto: Per Hammarsjö

Hårdfakta

JAGUAR XJ6 SOVEREIGN 1988
Nypris: 361 700 kronor.
Värde idag: 30 000–50 000 kr*
Motor: Rak sexcylindrig med kedjedrivna överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Bränsleinsprutning. Vätskekylning. Volym 3 590 cm3. Max effekt 203 hk DIN (vid 5 200 r/min. Max vridmoment 302 Nm vid 4 000 r/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Fyrstegs automatlåda, med golvväljare.
Mått: Axelavstånd 287 cm. Längd/bredd/höjd 500/180/136 cm. Spårvidd fram/bak 150/150 cm. Tank 89 liter.
Fjädring/hjulställ: Individuell upphängning fram och bak, monterad i hjälpramar. Skruvfjädring och teleskopstötdämpare. Fram dubbla A-armar och krängningshämmare. Bak fyrledad bakaxel med övre triangelbärarmar.
Styrning: Kuggstång, servo. 2,8 varv mellan fulla rattutslag. Vändcirkel 12,4 m.
Hjul: Aluminiumfälgar 180TR190, däck 220/65 VR15.
Elsystem: 12 V, växelström.
Bromsar: Skivor fram och bak, låsningsfritt system. Servo.
Fartresurser: Toppfart 210 km/h. Acceleration 0 – 100 km/h 9,8 s.
Förbrukning: 0,78 – 1,31 l/mil.
Källor: Jan Ulléns Bilfakta 1988. * Bil i väl fungerande bruksskick, original eller renoverad men ändå med vissa mindre defekter.

Reservdelar och service:
XJ40 befinner sig just nu i ett vakuum, mellan vanlig bil och entusiastbil. Somliga reservdelar har därför tagit slut och nytillverkning har inte startat. Men det mesta finns att få tag i, om inte annat som begagnat. Specialistfirmor i Sverige är exempelvis JagCorner i Oxelösund, 0155-369 20, JagShop i Lekeryd,
036-804 20, JagParts i Virserum 0495-319 20 och Joes Garage i Furulund,
046-73 86 00

Lästips:
You and Your Jaguar XJ40 av Nigel Thorley. Finns att beställa på Amazon.com för ca 180 kr.

Klubbliv:
Svenska Jaguarklubben. Du hittar klubben på www.jaguarklubben.se eller Svenska Jaguarklubben, Box 42092, 126 14 Stockholm. Telefon 036-34 75 75.

Checklista – kolla detta innan du slår till!

Mekanik
Om bakaxeln ylar är det kört. Kanske har bilen stått still för mycket vilket skadat rullagren – ingen bra teknisk lösning. Kan kosta 15 000 kr att fixa på verkstad. Stötdämparna bak med hydraulisk nivåreglering  är en ren förolämpning mot ägarna. De flesta bilar är ombyggda i efterhand. En originalrenovering för att återställa funktionen går lätt lös på 20 000 kr. En konvertering kostar uppemot ca 9 000 kr. Företaget JagCorner har en ekonomivariant för 7 500 kr med stötdämpare från en amerikansk truck. Funkar bra. Oavsett storlek är motorerna riktiga slitvargar, så även växellådorna. Ventiltätningarna (blårök!) ger så småningom upp, liksom 5:ans ena avgasventil. Topprenovering: ca 14 000 kr. Topplockspackningen kan vara ett känsligt kapitel. Kolla påverök ur avgasröret.

Kaross
Rost är inte det stora problemet med XJ40. Sedvanlig vaksamhet krävs vid inspektion av dörrbottnar, trösklar och motorhuvens kanter. En luring är bakluckans tätningslist som är klen. Vatten rinner in – kolla rost i botten! Kolla också plåten noga i närheten av den främre hjälpramens infästningar.  Ett ökänt rostställe är bakre hjulhuskanterna.

Inredning
Torrt läder går att få liv i med ett par timmars jobb. Sprucket läder är värre – syna sömmarna. Undersök om elstolarna om sådana finns fungerar. Krångligt att laga. Innertak har fallit ner, kräver yrkeskunskap för att laga. Instrumenten då? En engelsk journalist uttryckte saken ungefär så här. ”Jag körde över ett gupp och plötsligt började diagnossymbolerna fungera. Det var fel på hela bilen”. Med andra ord är glapp och fukt bittra fiender till digitalsiffrorna. Jagas väck med sedvanlig elfelsökning. Om en varningslampa lyser till då och då ska det inte vara detsamma som panik. Sånt händer. Hela tiden.

Chassi
Den unika åkkomforten i XJ40 blir snabbt saggig om om hjulupphängningarnas bussningar är slitna. Dunkar det i bakvagnen när du lägger i drive är det bussningarna i den A-formade  hjulupphängningsramen som är slut. Materialet kostar en tusing. Bytet däremot tar sina timmar: räkna lätt med tre papp. Motorn vilar på tre upphängningar och i det bakre fästet ingår en skumgummiliknande dämpning som tar hand om växellådans rörerelser framåt/bakåt och i sidled. När den är sliten vibrerar det osnyggt under acceleration. Ett förhållandevis enkelt byte.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.