Bild
Nästa artikel

Jaguar XJ6-XJ12 1969–1986

sportlyxlimousine

Att rita snygga sportbilar är betydligt enklare än att få linjerna att stämma på en stor fyrdörrars sedan. Men Jaguar lyckades utan tvekan med XJ6. Drygt 40 år senare är den förbluffande billig att köpa. Finns det en anledning till det?

Brittsnyggt! Är det ens ett ord och hur ska jag någonsin kunna förklara vad det betyder? Jag menar det där nedtonade, prydliga, uppriktiga och artigt arroganta i världen. Det evigt korrekta tilltalet. Underdrifterna. Förmågan att uttrycka sig vulgärt utan att det uppfattas så. Kostymen som sitter långt mer exakt än tänderna. Det sägs att fartyget förändrar människan. Det gäller i högsta grad även för Jaguar XJ6. Du kanske tror du köper en bil, men vad du köper är ett helt liv. Jag pratar inte om t-shirts med Union Jack-motiv till ungarna. Jag pratar om att promenera med rak rygg. Om välgjorda paraplyer med trähandtag som kostar mer än femtionio och nittio. Om förmågan att uttala namnet på tepåsarna korrekt och om en plötslig oförmåga att springa. Tweed och filtercigaretter från Dunhill. En längtan efter morgonrockar med broderat monogram.

Oj, värdighet alltså?
Ja, den gamla världens värdighet. Men med en twist. Jaguar XJ6 är Old Tom och Big Ben i den ena änden. I den andra sitter halva Merlinmotorn från ett Spitfire jaktflygplan. Spretande värden i ett Storbritannien som sakta blev en allt mindre del av världen. Utsidan måste vara en av de vackraste sedankarosser som någonsin ritats. Proportionerlig på gränsen till det parodiska, omisskännligt Jaguarisk. Samtidigt en grundform tillräckligt modern för att produceras i mer än två decennier.

Och på insidan?
En titt på specifikationen för Jaguar XJ6 är som att stirra rakt in det våtaste, snaskigaste utrymmet i en ingenjörssjäl: Dubbla överliggande kamaxlar. Hemisfäriska förbränningsrum. Intelligenta förgasare. Självbärande kaross. Hjulupphängningar monterade i hjälpramar. Specialkonstruerade Dunlop radialdäck. Fyrledad bakaxel. Skivbromsar runt om, de bakre placerade längst inne vid differentialen för att spara ofjädrad vikt. Torpedvägg i dubbelplåt avsedd att minska oljudet från motorn. Dubbla bränsletankar. Det tar liksom aldrig slut. Allt detta har egentligen bara ett syfte. Att transportera dig och dina nära i största välbefinnande vart än ni pekar nosen. 

Jag lyssnar. Känslan bakom ratten?
Som att sitta i handflatan på en välfodrad skinnhandske. Benen är långa. Hjulen sitter långt från förarsätet. Servostyrningen är så lätt att om du andas på ratten får du styrutslag. Vad som händer under hjulen har du ingen aning om, men det gör inget, de hamnar ändå där de ska. Den sexcylindriga motorn imponerar med sitt otroligt breda register. Kraft kommer vid vilket varvtal som helst. Färdvägen för gaspedalen är lång vilket gör kraften lättdoserad. Man kan röra sig silkesmjukt graciöst, smyga mellan hus och parkerade bilar – eller ta jättesprång – upp på en bokhylla till exempel. Som en...

STOPP! Inga sådana referenser tack. Klassiker är bättre än så!
Okej. Trots all teknik är det här förvånansvärt enkla bilar. Service och mindre reparationer klarar du själv på garageuppfarten. Med viss reservation för ventiljusteringen, som kräver ett dyrköpt sortiment av speciella shimsbrickor. Många av de sjukdomar som modellen gjort sig känd för har idag funnit moderna lösningar. En bränslepump med trilskande brytarspetsar kan med fördel ersättas med en modern dito. Fördelarens innanmäte kan med enkla handgrepp bytas till modernt material.

Men är det inte dyrt att ha en Jaguar?
Nej, inte särskilt. Varken i köp eller i delar. Det går fortfarande att köpa sig en hyfsad bil oavsett byggserie för omkring 50 000 kronor. Dubbla pengen och du köper ett nära perfekt exemplar. Av någon anledning har XJ6 aldrig riktigt tagit sig prismässigt. Mycket märkligt. Det som behagar ögat brukar aldrig någonsin bli billigt. Vi väntar med spänning på fortsättningen.

Så vilken XJ vill jag ha?
Serie 1 tillverkades åren 1968 till 1973. Serie 2 avlöstes 1979 av Serie 3. Sjuttiotalets Leylandsjuka drabbade Jaguar lika hårt som övriga inblandade och det dröjde några år in på åttiotalet innan man fick ordning på kvaliteten igen. Serie 2-bilarna har ofta problem med strulande elektriska finesser, kvaliteten på lack och krom är heller inte den bästa. Med Serie 3 kom bränsleinsprutning även i sexorna och tillsammans med ett nytt avancerat topplock hamnade bränsleförbrukningen på en mer acceptabel nivå. Kanske är den mesta XJ6:an en Serie 1 med 4,2-litersmotorn och den modernare automatlådan som kom 1970. Gärna i vitt.

Soppatörst – hur illa är det?
Det är riktigt illa, och här kommer vi in på det där med att uttrycka sig vulgärt utan att det uppfattas vulgärt. De första XJ12:orna med förgasare bälgade glatt i sig 2,5 liter milen när de testades av samtida motorpress. En XJ6 med 4,2-liters­motorn ville gärna ha 1,6 liter milen – som ny! 

Berätta mer om de tolvcylindriga bilarna!
Jaguar slipade på en V12 redan 1954. Dubbla överliggande kamaxlar och varvtalstak en bit över 8 000 r/min. Behöver vi tillägga att motorn var tänkt för tävlingsändamål? Det blev aldrig något tävlande av, men när Jaguar ett decennium senare behövde fler cylindrar för att hävda sig på den amerikanska marknaden dammades skisserna av. Motorn dök först upp i E-type 1971 och året därefter i XJ12. Den hade tappat två kamaxlar men racingarvet levde kvar i form av motorblock och topplock i aluminium.

Bon voyage?
Absolut! Jaguars XJ-modeller bjuder verkligen upp till den där oändliga resan. Du ska inte uppleva den småskuttandes mellan lokala bilträffar, du ska köra till franska Rivieran – via Alperna. Med endast några ombyten kläder, pass och tandborste som bagage. Eller till Wales – via stenkantade landsvägar och genom ett ljummet duggregn. 

Vad ska jag se upp med?
En frisk XJ6 förmedlar på ett nästan kusligt sätt känslan av kvardröjande brittisk överhöghet. Stämmer inte detaljerna så rinner den känslan ur bilen. De här bilarna tappade tämligen omgående sin glans när de efter några år trillade ut på begagnatmarknaden. Och med det försvann ofta viljan att ge dem den service de förtjänar. Titta efter detaljer som inte riktigt hör hemma i bilen. Kylarslangar som reparerats med en bit avkapad trädgårdsslang. Eltejp på fel ställe. Kabelskor av universaltyp... Står du framför en bit av dekoren till tv-serien Little Britain eller skriker bilen Rule Britannia i örat på dig?

Hårdfakta

Jaguar XJ6-XJ12 1969–1986
Nypris: 50 510 kr.
Värde idag: 65 000 – 85 000 kronor*.
Motor: Rak sexcylindrig motor med dubbla överliggande kamaxlar, två ventiler per cylinder. Dubbla SU HD8 förgasare. Vattenkylning. Volym 4 235 cm3. Max effekt 170 hk DIN vid 4 500 r/min. Max vridmoment 384 Nm vid 3 750 r/min. 
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Treväxlad automatlåda, golvspak.
Mått: Axelavstånd 288cm. Spårvidd fram/bak 147/149. Längd/bredd/höjd 485/177/137 cm. Tjänstevikt 1 770 kg. Tank 108 liter. 
Fjädring/hjulställ: Dubbla triangellänkar fram, bak fyrledad axel, skruvfjädrar fram och bak. Hydrauliska teleskopstötdämpare fram och bak.
Styrning: Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,8 m. Rattvarv 3,3.
Hjul: Stålfälgar, bredd 6 tum, 205/70 VR15. 
Elsystem: 12 volt.
Bromsar: Tvåkrets, skivor fram och bak.
Fartresurser: Toppfart 200 km/h. Acceleration 0 – 100 km/h 11,2 s. 
Förbrukning: 1,54 l/mil blandad körning. 

Källor: Jan Ulléns bilfakta 1973.
*Bil i väl fungerande bruksskick, original eller renoverad men ändå med vissa mindre defekter.

Reservdelar och service

Kompetens finns över hela landet! English Car Care i Löddeköpinge. Jagparts utanför Hultsfred. Slitdelar kan köpas via de vanliga bildelsnasarna.

Kolla detta innan du slår till!

Motor
Sexorna stammar ur den klassiska XK-motorn. Inget problembarn direkt men räkna med oljeläckage. Om det dräller mellan motor och låda tyder det på en trasig bakre packbox i motorn. Byts tillsammans med en ny koppling. En baggis – när väl motorn eller lådan plockats ur bilen. Oljetrycket ska vara minst 15 psi på tomgång, varm motor. Slamrande kamkedjor? Den nedre är jobbigast att byta. Det ska höras ett jämnt mjukt rassel från ventilerna, hörs inget alls kan de vara feljusterade och motorn riskerar att bränna sina ventiler. Ta gärna ett kompressionsprov – max tio procent skillnad mellan cylindrarna. Blårök tyder på slitna cylinderlopp och/eller vissna ventilstyrningar. Räkna med över 10 000 kronor för en topplocksrenovering. I en tolvcylindrig bil bör allt i kylsystemet vara i toppskick. Överhettning kan betyda döden för motorn. 

Transmission
De första bilarna hade en trestegad Borg Warner typ 8 låda, under 1970 ersattes den av BW 12. Den nyare lådan är att föredra med sina mjukare växelpunkter och mer begripliga lägen. Oljesöl från växellådans utgående axel är vanligt på bilar som stått länge. Växelpunkterna ska vara tydliga, mjuka och utan tvekan. Olja som luktar surt bränt tyder på misskötsel. Manuell låda finns  men är ovanligare. 

Kaross
Rost! Jaguarer kan se otroligt prydliga ut, samtidigt vara hårt frätta undertill. Framskärmarna ovan lyktorna samt i spetsarna där skärm möter ruta och dörr. Trösklarna, dörrbottnar, insidan av allt som kan öppnas, skärmkanter, hjulhus, runt tanklock och bakom kofångare. Bensinlukt är ofta rost i botten av bränsletankarna. Ta ut reservhjulet. Plåt finns men rostlagning kan bli dyrt.

Inredning
En ordentlig rengöring och infettning kan göra underverk för en gammal skinninredning. Men sprickor är svårare att åtgärda. Sniffa efter mögel. XJ6 har mycket ljudisolering, om det är den som stinker blir det jobbigt. Ett läckande värmepaket betyder att hela instrumentpanelen måste ut. 

Elsystem
Visst – Lucas. Men ström bryr sig inte om vem som tillverkat systemet. Så länge anslutningar och brytare är oxidfria flödar den ändå. Kvaliteten på vissa komponenter är undermålig, särskilt på Serie 2. 

Chassi
En frisk Jaguar är drömmen på vägen. Ta gärna objektet till en bilprovningsstation med drop-in. Bilprovningens skakplattor avslöjar sådant som kan vara svårt att upptäcka på säljarens garageuppfart. 

Bromsar
Oljesöl från differentialen? Skivorna på de sexcylindriga bilarna är inte ventilerade. Det händer att de bakre går så varma att de grillar drivaxlarnas packboxar med läckage som omedelbar följd. Om bilen dessutom låter som en spårvagn kan det vara läge att dra öronen åt sig. Bromssystemet rostar inifrån om inte bromsvätskan byts med rimliga intervaller. Rimlig intervall är vartannat år.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!