Bild
Nästa artikel

Morgan Roadster 1936->

TIDSMASKINEN

Det är alltid köpläge på en Morgan. Priserna är höga men stabila, bilarna har sällan körts särskilt mycket och konstruktionen är minst sagt beprövad. Strunta i årsmodellen, låt motor, färg och utförande avgöra vilken som passar dig bäst!

Man skulle kunna tro att Morgans modellpolitik gick i stå redan från start. För den oinvigde ser bilarna fortfarande ut som när första 4/4 släpptes 1936. Det är helt fel. Ingen annan 73-åring bär sin ålder med samma stolthet men för att hålla spänsten uppe har ändå en rad konditionshöjande ingrepp utförts. Bakaxlar och växellådor har uppgraderats. Såväl V8:or som V6:or har satts in för att höja hjärtrytmen. Den som håller sig avvaktande och inte omedelbart låter sig bedåras av Morgans yttre, riskerar ändå falla för bilens inre väsen. Och har du väl fallit kommer du med all säkerhet vara trogen din Morgan för livet. Det är på något sätt själva idén med Morgan. Ett ställningstagande lika mycket som ett bilägande. Att byta till en nyare årsmodell för att imponera på grannen behöver du heller inte. Han ser ändå inte skillnaden.
 
Vilken modell är bäst?
Årsmodellen spelar ingen större roll. 1953 kom den runda fronten, en av de största förändringarna av utseendet. Äldre exemplar är svåra att hitta, entusiasterna håller hårt i sin plattnosade ”Flat Rad” Morgan. Söker du ren och skär avkoppling väljer du en måttfull 4/4 eller möjligen Plus 4. Perfekt för en tur genom lummiga bokskogar eller pittoreska kustvägar. Ju nyare desto mindre risk för renoveringsbesvär. En Four Seater drar ner tempot ytterligare med sina extra sittplatser. Är det mer riv i dig ska du absolut välja en V8-försedd Plus 8 eller en nyare Roadster V6 med fantomprestanda. 
 
Vad får jag då?
Körglädje i sin mest asketiska form! Bladfjäderupphängd bakaxel placerad över ramen tillsammans med modellens ålderstigna framvagnskonstruktion gör att gången uppfattas som hård och struttig på ojämnt underlag. Totalt oacceptabelt i familjebilen men en av uppsidorna med Morgan­ägandet. Styrresponsen är det som får förstagångsföraren att häpna mest. Som att köra med vingliga diagonaldäck ihop med utebliven servoverkan menar en del. Men om du redan tidigare har ägt någon själfull gammelbil finner du dig snabbt tillrätta.
 
Hur är suffletten?
Klä dig varmt, Morgan avnjuts bäst med suffletten nere. Uppfälld försvårar den insteget markant, och de löstagbara sidorutorna komplicerar dörrstängandet. På långfärd skänker dock rutorna visst lä men då kan du glömma poserandet med armbågen. Att köra bil sittande bakom en av bilvärldens mest obetydliga vindrutor och ha två meter motorhuv i blickfånget är underbart. Den djupt neddragna dörrsidan passar armbågen perfekt, och vill du, når fingertopparna nästan asfalten. 
 
Motorerna då?
Standard Vanguard- och Triumph TR2-motorerna som användes på 1950- och 60-talen är hållbara men ganska orkeslösa sett med dagens ögon. V8:an från Rover ändrade på det. Presenterad 1968 i Plus 8 hängde den med ända till 2004 då Land Rover slutat tillverka motorn. 1984 gav den 190 råstarka hästar och gav bra tryck i den lätta bilen. Mulligt ljud fick man på köpet. 1985–88 hade Morgan Plus 4 twincam-fyra från Fiat! 1988–2000 användes en fyra från Rover. Nu för tiden utrustas Morgan med motorer från Ford. Den raka fyran ger 155 hk. V6:an på 226 hk gör att lättbygget drar iväg o-100 km/h på 4,9 sekunder!
 
Går det få tag i en Morgan?
Nyare Morgans hittar man året om. En Morgan sjunker inte speciellt mycket i värde och en ny kostar från omkring en halv miljon och uppåt. 1970-80-talare säljs mest på vår och höst, kostar 200 000 och uppåt. Några få bilar importerades faktiskt årligen under 1960-talet. Morgan förekommer vänsterstyrd även om högerstyrda dominerar. Totalekonomin är närapå oöverträffad –även om en Morgan kostar en del att köpa får man som regel tillbaka pengarna när man ska sälja. Eller mer.
 
Vad får man för pengarna då?
Mjuka former som aldrig tycks gå ur tiden och framför allt massor av charm. Att det är trångt vid pedalerna, att ratten skymmer instrumenten och samtidigt hamnar för nära bröstkorgen, det kommer du att älska efter ett tag. Krom, läder och ädelträ hamnar på pluskontot. Känslosvallet under en åktur likaså. Räkna med att bli uttittad och beundrad, men framför allt utfrågad om bilens ålder.
 
Till sist, hur är det där med träkarossen?
Karossen består av stål och aluminium, stommen är av askträ och allt sätts ihop för hand i fabriken i Malvern Link. Ett besök rekommenderas!
Hårdfakta

Motor: Rak fyra,dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. insprutning. Vattenkylning. Volym 1 796 cm3. Max ­effekt 111 hk DIN vid 5 800 r/min. Max vridmoment 150 Nm vid 4 500 r/min.

Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Femväxlad manuell låda. Golvspak.
Mått: Axelavstånd 244 cm. Längd/bredd/höjd 390/150/
129 cm. Spårvidd fram/bak 122/124 cm. Tjänstevikt 980 kg. Tank 50 liter. 
Fjädring/hjulställ: Fram individuell upphängning med skruvfjädrar och ”sliding pillars”, bak stel axel och längsgående sexbladiga halvelleptiska bladfjädrar. 
Styrning: Kuggstång, 2,0 varv mellan fulla rattutslag. Vänd-cirkel 9,75 m.
Hjul: Ekerfälgar 5 tum, 
däck 165/80R 15. 
Elsystem: 12 volt.
Bromsar: Skivbromsar fram och trummor bak. 
Fartresurser: Toppfart 180 km/h. Acceleration 0–100 km/h 8,0 s. 
Förbrukning: 1,03 l/mil blandad körning. 
Källor: Tillverkaren, Automobile Revue katalognummer

 

 
Reservdelar och service

Classics and Sportscars centre  utanför Växjö, Wendels i Trelleborg och Morgan Restoration Services i Vara är auktoriserade verkstäder som utför service och säljer reservdelar. Även Morgan Nordic på Sveavägen 79, Stockholm är auktoriserade och lånade välvilligt ut bilen från 1999 på bilderna. Delar tillhandahålls genom tillverkaren. Piratdelar existerar inte.

Checklista – kolla detta innan du slår till!
KAROSS 
Antingen är en Morgan inte rostig alls – eller så är den rejält rostig. Rosten fortplantas i skarven mellan kaross och skärmar – åt ömse håll. Dörrar och omkringliggande ytor är extra rostkänsliga. Även ramen inom detta parti kan rosta kraftigt. Morgan drabbas även av röta, som i dörrstommarna.Det finns för övrigt mycket trä i karossstommen. Träbitarna nytillverkas och är många men skapligt enkla att byta.  
 
MEKANIK
 Flera av Morgans motor­leverantörer har både uppstått och dött. Ett otal motorer har avverkats som Coventry Climax, Standard Vanguard, Ford Anglia och Rover. Till och med Fiat-motorer har funnits under den gälade motorhuven. På senare tid har Ford stått som motorleverantör. Kolla med märkesverkstäder eller klubbar för bilmodeller med samma motorval – om du inte litar på ditt eget omdöme. Den extremt långa tillverkningsperioden gör att exempelvis bakaxeldelar kan vara speciellt svårfunna. Växellådorna är hållbara men själva  växelöverföringen på tidiga ex kan vara racklig. Kopplingen på V6-modellen har varit svår att få tag i.
 
CHASSI
  Ramen är stark men bitvis endast sammanbultad så det kan behövas åtdragning av bultarna. Ramen flexar dock  en hel del och sprickbildning är inte ovanligt. Kolla tvärbalken bakom motorn. Bilar med V8 är utsatta för ett betydligt högre vridmoment – kolla efter sprickor särskilt runt motorn. Dåliga främre stötdämpare orsakar hjulwobbel som går att justera bort men se också upp med slappa ekerfälgar och sprickbildning i tidiga bilars plåtfälgar. Glapp i senare bilars kollapsbara rattstång innebär att hela enheten måste bytas.  
 
INREDNING
  Tygtaket är av enklast möjliga sort och en utmaning att hantera. Det förmår heller inte hålla borta fukten så mycket som det var tänkt. Och risken finns alltid att överraskas av regnskurar med taket nere. Kolla efter fuktskador på golvet medan sätena med sin skinnklädsel inte tar någon större skada. Möjligen uppstår torrsprickor om de inte smörjs in emellanåt. 
 
ELEKTRONIK
  Sena bilar med modern motorstyrning kan dras med elektronikfel. Lyser motorlampan? Kolla upp! 

Kommentarer

#1
Lennart
2015-10-16 22:55

hej
Läste just er kombinerade presentation och köpråd för Morgan bilarna. Tror att ni missade lite av poängen men fick med delar av den.
Jag har ägt ca 300 bilar inga skrotbilar eller objekt som slumrar på som omöjliga drömmar. Har haft en för kärlek för amerikanska vagnar.
Men har under åren provat på det mesta. Har under perioder haft ca 20 bilar samtidigt. Har minskat ner nu har bara 5 just nu.
Alla i mint condition tex packar från 1950, Ford skyliner 1957' cheva c10 pickis etc. Men nu kom vi ifrån ämnet.
Har legat sjuk och sängliggande en månad drygt. Mkt tid att fundera och surfa runt på bil sajter.
Upptäckte att ett av de få bil märken jag aldrig ägt var en Morgan. Började att läsa på i ämnet och fick ett nyväckt intresse.
Läste allt som fanns på nätet och såg alla filmer från fabriken hur dessa bilar byggs.
Detta måste vara det mest genuina och äkta som existerar inom all bil tillverkning bara så långt ifrån all medioker massproducerat
Skräp som som bara har ett syfte. Att transportera människor och saker helt utan glädje och själ.
Detta slutade med att jag köpte 2 Morgan bilar från sjuksängen via min iPad.
Väntar på att bli frisk och att få se mina bilar.
Kan det finnas en bättre medicin än längtan efter att få se bilarna på riktigt, att få ta på dem , lukta, känna och att njuta av denna tid lösa skönhet.

Bil tokig ?

#2
Peter Carlsson
2016-03-06 18:26

En riktig bil som är hur kul som helst att köra. Jag äger en gammal +4 ..Bilen tar mig tillbaka till den ursprungliga körglädjen utan lamdasonder, backradar, ABSbromsar, servostyrning, argonljus, krockkuddar, gps, pollenfilter, 100watt stereo och elektriska fönsterhissar ... Kort sagt man slipper allt skit som ändå bara går sönder ..