Bild
Nästa artikel

Morris Minor: Jolly good show!

Köpguide

En sensation när den kom, älskad av miljoner, en hobbybil redan på 1970-talet – charmiga Morris Minor är lätt att äga, meka och gilla.

Minor var Englands folkvagn som tillverkades under många år – men inte tillnärmelsevis lika länge som Tysklands folkvagn. Det finns de som menar att om Morris och BMC lagt ned lika mycket på utveckling och kvalitetskontroll som VW skulle det ha varit Minor som erövrat världen.

Om nu VW var bättre, är det inte en sådan jag skall ha då?
Det var då det, nu på entusiastmarknaden är det charm och utstrålning som räknas och det har båda. Vilken man väljer av VW och Minor är en smaksak, en fråga om personliga preferenser. Morris är en genomtrevlig bil som alla blir glada av att se. Det var den universella bilen i det annars så klassmedvetna England. Bilen för distriktssköterskan, den pensionerade kolonialtjänstemannen, kyrkoherden, bypolisen, barnfamiljen... I Sverige såldes också många.

Men har det inte blivit ganska tyst om Morris Minor?
Det kan nog stämma om man jämför med hur det var på 1980-talet då Minor upplevde sin andra vår. Då blev den plötsligt väldigt het som entusiastbil. Ännu fanns det fina originalbilar kvar som bara behövde lite upputsning för att komma in på finbilsparkeringarna men det var också många som blev renoverade. Idag verkar Minor ha kommit in i en mognare fas med ägare som håller fast vid sina bilar, men visst sker en viss omsättning.

Men hur är den att köra egentligen?
Klart rolig! För att vara av en modell som fyller 60 år i år är en Minor 1000 i bra kondition förvånansvärt körbar även i dagens trafik. Med precis kuggstångsstyrning behöver man inte sitta och passa med ratten. Den ligger stadigt på vägen och den enda olaten den har är att bakaxeln gärna studsar vid sportig kurvtagning. Acceptera eller modifiera. Gjord för biljardbordssläta engelska vägar skulle man kunna vänta sig en viss stötighet på dålig väg, men det är inte så farligt. Åldern märks mest på den låga utväxlingen som gör att man inte gärna kör fortare än 90 utan hörselskydden på.

Vilken Minor skall jag välja då?
Om du vill ha en ovanlig bil mest för att titta på och visa upp skall du – om du kan få tag på en – köpa en Lowlight, alltså en tidig MM med strålkastarna vid grillen. Då får du en bil med stark 1940-talsatmosfär som också känns mer arbetad än de senare modellerna. Vill du köra mycket skall du däremot undvika MM och också den lågt växlade Series II med sin lilla motor. Den bästa är förstås en Minor 1000 med 1098-motorn men även den ”riktiga” 1000 med 948 cc är användbar för längre utflykter.

Så fanns det väl en massa olika karosser också?
Riktigt, sex stycken! Högst i kurs står den som omväxlande kallas Tourer eller Convertible. Det finns därför många täckta bilar som byggts om så bra att man bara på chassinumret kan se att det inte är en äkta Tourer. Med sin charm och användbarhet är Traveller, kombin med trästomme, också mycket eftersökt. Vidare finns det en fyradörrars saloon och så de rambyggda pickuperna och skåpbilarna. Störst chans har du att hitta en tvådörrars Saloon.
 

Hur är det med delar till en så gammal bil?
Inga större bekymmer! En hel industri har vuxit upp som nytillverkar reservdelar. Till Minor 1000 är det inte mycket man inte kan få tag på. De delar som är unika för de tidiga modellerna MM och Series II nytillverkas inte och blir allt svårare att uppbringa. I England gör den hårda konkurrensen att reservdelspriserna är vettiga.

Det går visst att modifiera sin Minor ganska ordentligt?
Redan när bilen var ny fanns det trimsatser från firmor som Alta och Speedwell men det var i slutet av 1970-talet som det blev riktigt vanligt att modifiera Minor. Det gjordes då ofta med komponenter från Morris Marina. Skivbromsana fram flyttades över liksom motorn på 1275 kubik och den helsynkade växellådan. Om detta åtföljdes av en bakaxelutväxling från M.G. Midget, konvertering till teleskopdämpare och breddade fälgar fick man en varg i lammpäls. Populärt idag är att montera en femväxlad låda från Ford Sierra som kan kombineras med en BMC-motor eller med de främmande motorer som får plats, exempelvis vissa japanska. Det är då viktigt att också förbättra bromsar och väghållning.

Så du tycker jag skall skaffa en Minor och tokmodifiera den?
Nja, kanske inte tokmodifiera. Själv skulle jag satsa på uppgraderingar som inte syns. Gärna en 1275-motor, femväxlad låda, skivbromsar, väghållningssats med teleskopdämpare och moderat breddade plåtfälgar. Det skulle jag göra med en Traveller som skall vara Almond Green med grå skinnklädsel och en Lucas SFT 576 dimlampa. Inga andra utsmyckningar. Ja kanske ett AA-märke i grillen då. Det brittiska alltså, det gula.

Text och arkivbilder: Bo Legelius Foto: Per Hammarsjö

Hårdfakta: Morris Minor 1000, 1957

Nypris: 8 450 kronor på gatan 1958.
Antal sålda nya i Sverige: 1 387 st (1956).
Motor: Rak fyrcylindrig med toppventiler, stötstänger, två ventiler per cylinder. Enkel SU-förgasare. Vattenkylning. Volym 948 cm3. Max effekt 37 hk vid 4 750  r/ min. Max vridmoment 69 Nm vid 2 500 r/min.
Elsystem: 12 volt, likström.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift, fyrväxlad manuell låda med de tre högsta växlarna synkroniserade, golvspak.
Mått: Axelavstånd 219 cm. Längd/bredd/höjd 376/155/152 cm. Spårvidd fram/bak 128 cm. Tjänstevikt 850 kg. Tank 23 liter.
Fjädring/hjulställ: Fram individuell med torsionsfjädring, bak bladfjädrar på stel axel. Hävarmsstötdämpare fram och bak.
Styrning: Kuggstång, 2,5 varv mellan fulla rattutslag. Vändcirkel 10 m.
Hjul: Plåtfälgar, bredd 4 tum, däck 5.00x14.
Bromsar: Trummor fram och bak, hydrauliska.
Fartresurser: Toppfart 120 km/h. Acceleration 0 – 100 km/h 30 s.
Förbrukning: 0,7 l/mil blandad körning.

Källor: The Motor, originalbroschyr, Motor

Klubbliv
Den svenska klubben är till namnet en jämtlandssektion av danska Nordisk Morris Minor Klubb men egentligen rikstäckande, se www.nmmk.se. Svenska 6/80 MO/MM Registret bildades för större Morris inkluderar nu också Minor. www.680momm.se.

Reservdelar och service

Det finns mängder av engelska firmor som levererar delar. Här hemma kan British Motor (www.britishmotor.se) ordna fram det mesta och i Göteborg håller Matz Lundgren (www.mlproduktservice.com) ett stort lager. Kolla också med Motley Motors (www.motleymotors.se). I Ulricehamn bor entusiasten Sören Kallin som bland annat säljer välgjorda satser att konvertera till teleskopstötdämpare (sök via www.nmmk.se.). Då blir man av bakaxelns studsande.

Checklista – kolla detta innan du slår till!

 

Kaross
Som alla bilar från samma tid är Minor rostkänslig. Utvändigt är det i första hand skärmarna som drabbas av rost, men nytillverkade i plåt finns till rimliga priser liksom dörrpaneler, bakluckor och andra yttre plåtpaneler. En Minor kan se fin ut utvändigt men den kan vara dödsdömd av inre korrosion. Kontrollera golvet – vik undan mattorna och granska särskilt områdena mot innertrösklarna, innerskärmarna och under baksätesdynan. Fäll fram stolarna och kolla ovansidan av tvärbalken. Denna är absolut vital eftersom den under bilen är fäste för torsionstavarna till framhjulsupphängningen. Man kan köpa en ny tvärbalk men ett byte är tidskrävande och kvalificerat. Andra kritiska punkter är upphängningspunkterna för bakfjädrarna och de längsgående pressningarna på båda sidor av motorn.

Mekanik
BMC A-motorn är en välkänd och enkel konstruktion utan några egentliga typfel utom att oljeförbrukningen kan stiga med ökat slitage. Det kan oftast botas med nya ventilstyrningar och kolvringar. Med rätt inställning av förgasaren, vilket inte är svårt med en enkel SU, och tändningen startar den på första kall som varm.

Chassi
Chassikomponenterna är lätt åtkomliga och har inga större mekaniska svagheter. Framhjulsupphängningen är speciell med sina längsgående torsionsfjädrar och gängade spindelleder. Övre tvärlänken utgörs av en stötdämpare av hävarmstyp. Om bilen känns gungig kan det bero på att oljenivån i dämparen är låg. När ny fylls på måste dämparen luftas genom att hävarmen lossas från spindeln och pumpas för hand tills motståndet blir jämnt över hela slaget. Gummibussningarna kan behöva bytas i diagonalstagen, ett enkelt jobb som genast märks i körstabilitet. Bromsarna är av fabrikat Lockheed. Huvudcylindern sitter illa till under golvet och är svår att byta och serva. Efter längre stillestånd han kolvarna fastna i hjulcylindrarna som är av lättmetall. De brukar gå att leda upp, men nya finns på hyllan hos specialisterna. 

Inredning
En trasig eller sliten inredning kan vara en anledning att pruta på begärt pris men behöver inte göra att man avstår att köpa en annars fin bil. Det finns nämligen färdigsydda satser i alla tänkbara varianter som den normalt händige kan installera själv. En klädselsats i vinyl för framstolar och baksäte kostar hos Morris Minor Centre i Bath ungefär 2 500 kr. En komplett sats i högre kvalitet med alla klädda paneler och sätesklädsel i läder från Newton Commercial kostar ungefär 15 000 kr hos ML Produktservice i Göteborg.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!