Bild
Nästa artikel

Peugeot 504: Hjärta & hjärna

Köpguide

Peugeot 504 är glad i tilltalet och enkel att hålla på rull, komfortabel och rättframt byggd. Årets Bil 1969 tillverkades i nästan 40 år och är en bil att trivas med.

Medan landsmännen hos Renault och Citroën lanserade nya och avantgardistiska bilar satsade Peugeot vid samma tid på kontinuitet. Men trots att 504 varken hade framhjulsdrift, halvkombilucka eller gashydraulisk fjädring blev den Årets Bil 1969. Den var helt enkelt en bra bil, utan konstigheter. Den var länge ett naturligt inslag i trafikbilden i Sverige, nu är den alltmer sällsynt. Dags att köpa med andra ord!

Varför ska just jag rädda en femhundrafyra?
För att du kommer att älska dess enkla charm och arbetsglädje. Den är lätt att hålla igång och trevlig att köra. Fjädringen är mjuk liksom de bekväma stolarna. Dessutom är det en riktigt snygg bil, formgiven precis som föregångaren 404 av italienska Pininfarina.

Och under skalet?
Grundkonceptet med bakhjulsdrift, längsmonterad motor och fjäderben fram kom från 404. I 504 var den stela bakaxeln utbytt mot en delad upphängning av samma typ som i Mercedes och BMW och det ökade förstås komforten och följsamheten. Skivor även bak och fullt bäddbar inredning var också något att skryta med. Från början fanns bara en motor på 1,8 liter som med förgasare gav 82 hk och med Kugelfischer insprutning 90 hk.

Bara 82 hästar i en så stor bil…?
Ja, det var i minsta laget det insåg man ganska snart. Till 1971 växte motorn till två liter som i förgasarversion gav 93 hk DIN och det förbättrade fartresurserna en hel del. Samtidigt kom en diesel på 2,1 liter och 65 hk. Den tog 26 sekunder på sig till 100 km/h men gick att köra väldigt billigt.


Men jag vill inte ha en vanlig sedan, så det får nog vara…
Oj, oj, det finns massor av 504-modeller att välja mellan. Kort efter berlinen presenterats kom våren 1969 en cabriolet och en coupé, även de ritade av Pininfarina och försedda med insprutningsmotorn, senare med V6. 1971 lanserades en tokrymlig kombi som även gick att få sjusitsig och 1979 kom praktisk pickup. De två sistnämnda hade stel bakaxel.

Hur länge fanns den?
I Sverige såldes 504 till 1982, de sista åren i allt färre antal och mest i kombiutförande eftersom de flesta Peugeotkunderna valde den modernare 505 istället. I Frankrike tillverkades 504 i personbilsutförande till 1983. Men sedan fortsatte modellen byggas på licens på en rad olika platser i världen; Kina, Argentina, Kenya och Nigeria. Sista 504:an sattes ihop så sent som i november 2006, mer än 38 år efter lanseringen! Då hade runt 3,7 miljoner exemplar producerats.

Hur är det att äga en 504 idag? Går det att få tag i grejer?
Slitdelar är inga som helst problem, mycket går fortfarande att få tag på genom de stora kedjorna. Plåtdelar är inte heller någon särskilt trång sektor medan specifika inredningsdetaljer kan vara svårare. Det här gäller sedanen, plåt och inredning till Coupén och Cabrioleten kan vara betydligt knivigare. Mekaniken är så pass enkel att många verkstäder fortfarande klarar av det löpande underhållet om man inte är så sugen på att meka själv.

Hur är den att köra?
Precis så rättfram som utseendet antyder. Tonen från motorn är finstämd, bilen är följsam på vägen och ytterst bekvämt fjädrad. De första åren hade alla modeller rattväxel och det är ju inte dumt, senare år fanns det bara på kombin, pickupen och snikmodellen 504L. Styrningen är ganska högt utväxlad och man får vrida en del på ratten för att komma runt gathörnen men å andra sidan är bilen ganska lättstyrd även när servo saknas. 504 är en sådan där bil som man kommer fram i utan att riktigt veta hur det gick till.

Finns det några 504:or kvar att köpa egentligen?
Trots att det var en populär bil och att det här såldes närmare 40 000 ex finns idag bara 848 personbilar och 519 pickuper kvar enligt Transportstyrelsen, och de flesta är avställda. Åtskilliga har exporterats till Nordafrika, det sker fortfarande faktiskt. Så hittar du en 504 till salu måste du vara snabb i vändningarna men ännu finns chansen.

Vad ska man betala då?
Det är fortfarande billigt att bli 504-ägare, i alla fall i Sverige. Priserna för skapliga, fullt körbara exemplar börjar på 10 000 kronor. Riktigt fina bilar handlas för 25 000 – 30 000 kronor. Coupén och Cabrioleten kostar förstås mer, räkna med 80 000 respektive 100 000 för finingar.  

Foto: Per Hammarsjö

Hårdfakta: Peugeot 504 1973

Nypris: 24 500 kronor
Motor: Rak fyra, stötstänger, två ventiler per cylinder. Tvåportsförgasare. Vattenkylning. Volym 1971 cm3. Max effekt 93 hk DIN vid 5 200 r/min. Max vridmoment 160 Nm vid 3 000 r/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda alt. trestegs automat. Golvspak.
Mått: Axelavstånd 274 cm. Längd/bredd/höjd 450/169/
147 cm. Spårvidd fram/bak 142/136 cm. Tjänstevikt 1290 kg. Tank 56 liter.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram och bak. Fram fjäderben, bak individuell med bakåtriktade länkarmar. Hydrauliska stötdämpare fram och bak.
Styrning: Kuggstång, 4,5 varv mellan fulla rattutslag. Vänd-cirkel 10,2 m.
Hjul: Plåtfälgar 5 tum, däck 175 HR 14.
Elsystem: 12 volt.
Bromsar: Skivbromsar fram och bak. Servo.
Fartresurser: Toppfart 159 km/h. Acceleration 0-100 km/h 14,4 s.
Förbrukning: 1,11 l/mil blandad körning.

Källor: Jan Ulléns Bilfakta, ­originalbroschyr.

Klubbliv
Svenska Peugeotklubben, www.peugeotklubben.se är öppen för alla Peugeotentusiaster och har ca 450 medlemmar. I Frankrike finns 504-klubben L’Amicale 504 www.amicale504.fr

Reservdelar och service

Eftersom 504 tillverkades så länge och i så stora antal är det inga problem med slitdetaljer. Konstruktionen är så enkel att vanliga verkstäder brukar kunna sköta underhållet. Svenska Peugeotklubben har ett eget reservdelslager för medlemmarna. Coupé- och Cabrioletmodellerna är svårare att få tag i grejer till, i Belgien finns dock en firma som har en hel del: www.peugeot-504-cc.com.

Checklista – kolla detta innan du slår till!

Kaross
De tidiga årsmodellerna var bättre rostskyddade än de senare och verkar ha klarat sig bättre från plåtmasken. Kolla efter rost i skärmar, skärmkanter, golv, trösklar och dörrarnas nederkanter. Blankdelarna är gjorda i rostfritt och chanserar inte, däremot plastkromet runt bakljusen blir blekt och sprött med åren. Har bilen taklucka, öppna och kolla efter rost i öppningen. Har slangarna till dräneringen varit igensatta har det samlats vatten runt luckan med rost som följd.

Mekanik
Bensinfyran var en utveckling av 404-motorn och har inga direkta svagheter, det är som alltid viktigt att den får service i tid. Bilar med mekanisk insprutning ska man kolla så att de svarar ordentligt på gas och går jämnt, att plocka isär en insprutningspump är enklare än att få ihop den igen. Erfarenheten visar att insprutningsbilar som körts kontinuerligt krånglar mindre än exemplar som stått still mycket. Dieselmotorerna har rykte om sig att gå hur länge som helst.

Hypoidbakaxeln från föregångaren 404 ersattes av en vanlig slutväxel på 504 sedan men på kombin och pickupen fortsatte man med hypoidlösningen. Dessa bakaxlar är bra ur vikt- och utrymmessynpunkt men håller sämre. Hör du ett morrande ljud är det renoveringsdags.

Chassi
Bärarmsinfästningarna bak på bilar med den delade bakaxeln är rostfällor. Är det riktigt dåligt där kan bilen säcka ihop helt och lägga sig på bakhasorna.

Inredning
Peugeot höll ganska god kvalitet på klädslar och andra inredningsmaterial. Tidiga bilar var mer uppsluppna inuti med mycket krom och spännande färgsättning, de sista åren var det mörkare och lite tråkigare. Skinnklädsel fanns som tillval på alla modeller och var vanligast på TI-modellen.

Kommentarer

#1
Tomas lindberg
2017-01-17 10:48

504 sedan fanns även i snikutförande med stelbakaxel ,

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.