Bild
Nästa artikel

Porsche 912

stolt sportfolka!

Det är dags att världen vågar se Porsche 912 för vad modellen verkligen är – den ultimata folkvagnen! Inte en snikvariant av 911. Köp nu innan alla fattar samma sak!

Okej, du har vuxit ur din Bubbla och söker dig något roligare på samma tema? Kanske en trevlig folkacab eller Karmann Ghia? Men du vill ha någonting med lite mer flås under motorluckan den här gången? Någonting med väghållning och kapacitet för oändliga motorvägsodysséer. Självklart vill du ha fyrledad bakvagn, femväxlad låda, skivbromsar på alla hjul och ytterst exakt kuggstångsstyrning. Glömde vi något? Givetvis borde väl drömfolkan ha ett riktigt oljefilter och temperaturmätare? Det är när du fattar något som ingen annan fattat som möjligheterna att göra ett verkligt klipp uppenbarar sig. Porsche 912 ska ses från rätt sida planket – från den luftkylda folkavärldens sida. I princip allt som Volkswagenentusiaster gärna gör med sina bilar är redan gjort på Porsche 912. Redan från fabrik, med hållfasthetsberäkningar och precision du bara kan drömma om när du står med vinkelslipen på ditt fettdammiga garagegolv.

Oj! Varför har jag aldrig tänkt så? 
Porsche 912 är något så märkligt som en snikbil som inte på något sätt är en snikbil. När nyutvecklade 911 började säljas 1965 gjorde Porsche ett tigersprång i prislistorna. Om den utgående modellen 356 var en ytterst välslipad folkvagn, så var nya 911 ett sjumilakliv in i framtiden med teknik som skulle vara gångbar en god bit in på nittiotalet. 911 blev mer än en tredjedel dyrare än gamla 356, frågan var om den etablerade kundkretsen skulle hänga med. Istället för att försöka krama ut några sista produktionsår ur 356 så stoppade Porsche ner den gamla fyrcylindriga motorn i teknikspäckade 911. Porsche 912 föddes. Kunderna fick likartade prestanda som gamla 356, men precis samma teknik som nya 911. 

Vad sparade man in på utöver motorn?
Nästan ingenting! Och det är just det som är så fantastiskt! Normalt när en lite dyrare bil ska bli billig så brukar det naggas och rakas över hela paketet, tills bara kulissen återstår. Visserligen fick 912 en något påvrare inredning, med tre instrument istället för fem, plastratt, enklare stolar och paneler i aluminium istället för trä. Men många menade faktiskt att den enklare inredningen var snyggare. De första åren var fyrväxlad låda standard. Men en femväxlad låda fanns som tillval och den var så pass billig att väldigt många bilar levererades med den. 911 och 912 skiljer sig åt på några fler punkter, lite beroende på i vilket land de såldes, men på det hela taget är det faktiskt en tämligen oförvanskad 911 med fyrcylindrig motor du köper. Och den har 90 hästkrafter.

Vänta, vad var det där finstilta? Försök inte gömma fakta!
Okej, motorn har bara 90 hästkrafter. Så var det sagt. Om du kommer från den luftkylda folkavärlden så kommer det att kännas som att du sitter i spetsen på Apollo 13 – i fem minuter. Kommer du från den sexcylindriga Porsche-världen hinner du somna bakom ratten på samma tid. Det är pinsamt uppenbart att chassit är konstruerat för helt andra effektnivåer än vad den lufsiga boxerfyran trummar ut. Missförstå mig inte. Det hela är faktiskt väldigt underbart. Alla reglage sitter exakt där du vill, själv sitter du lågt. Känslan i ratten är just så exakt som du redan läst i alla andra reportage att den ska vara. Vid rödljusen utstrålar bilen ett slags ”jag är Porsche och därmed dig överlägsen, glöm aldrig någonsin bort det”. Det är lätt att känna sig lite snygg när man står där, men när det slår om till grönt känns det sedan som att man glömt lossa handbromsen.

T som i trimma och R som i rejält med andra ord!
Helst inte. Fyrorna är ganska stressade  i utgångsläget och att bara renovera till originalspecifikation kan kosta hela vägen upp till 100 000 kronor om mycket behöver bytas. Att renovera en Porschefyra skiljer sig från en folkvagnsmotor i att ekonomin är bättre i att renovera originaldelarna istället för att köpa nya komponenter. Idag har mycket bearbetats så många gånger att det inte kan göras en gång till. Då måste nytt eller bättre begagnat  införskaffas och priserna är ofta hårresande. En spritt ny originalvevaxel kostar när det här skrivs 27 230 kronor, motsvarande del till en folkamotor kan inhandlas för under 2 000 kronor. Ramlager? Till Porsche kostar de 3 000 kronor. Till en folkvagn 500 kronor.

Jag hör dig. Vad mer är dyrt?
Allt! Lister, emblem, bromsbelägg och dörrhandtag. De allra flesta delar är identiska med 911 och det finns mycket lite som kan sägas vara direkt billigt. Många delar är förvirrande lika sina motsvarigheter i en folkvagn, men med någon liten skillnad i detaljutförandet. Prislappen är däremot i vissa fall tiodubbel. Om det beror på härdat kundunderlag eller tillverkningsserie är inte lätt att spekulera i, men har man vant sig vid folkapriser kan en stunds bläddrande i reservdelskatalogen till en Porsche vara ett brutalt uppvaknande.

Det här såg ju ut som ett klipp?!
Det är det också. En tidig välrenoverad 911 kostar i spannet mellan en halv och en hel miljon kronor på kontinenten, lite beroende på utförande och eurons värde för dagen. Vansinne? Kanske, men vi snackar ändå om urformer. Det här är förlagan till den där sladdstyrda bilen du hade som barn. Det är affischen ovanför din barndomskompis säng och föremålet för hyllmetrar facklitteratur. Porsche 911 har följt dig genom livet som den universella bilden av hur en sportbil ser ut. Förmodligen är den röd. Trodde du verkligen att de skulle kosta 150 000 för evigt? En bruksvänlig 912 kan fortfarande inhandlas för dryga 100 000 och för de pengarna får du nästan löjligt mycket Porsche – eller supersportfolka beroende på hur du ser saken. Lägg 50 000 till priset och du bör kunna säkra ett riktigt trevligt exemplar. För under 50 000 köper du en bil med muggig turboplast överallt och ordet ”fel” skrivet med versaler i pannan – men det gör du väl ändå inte?

Vanliga fel?
Porsche 912 bär på ett mycket problematiskt motsatsförhållande: Att modellen inte är helt accepterad i Porschekretsar håller priserna låga. Samtidigt gör de låga priserna att bilarna ofta inte vårdats som de precisionsinstrument de är. Alla vet att en Porschesexa inte bör antastas av andra än vitklädda välutbildade kirurger i omsorgsfullt steriliserade operationssalar. Den fyrcylindriga motorn däremot – det är ju en ”helt vanlig folkamotor” och kan behandlas lite hursomhelst. Från USA hörs skräckhistorier om hur mekaniker fyllt på 2,5 liter motorolja istället för de knappa fem som en Porschefyra kräver – i tron att det var samma motor som i en folkvagn. Det är betydligt vanligare att se 912:or i förfall än 911:or. Men de kostar snudd på samma pengar att renovera.

Hårdfakta

Porsche 912 1966
Nypris: 31 400 kronor (1967)
Värde idag: 110 000–140 000 kronor*
Motor: Fyrcylindrig boxermotor med stötstänger, två ventiler per cylinder. Förgasare. Luftkylning. Volym 1 582 cm3. Max effekt 90 hk DIN vid 5 800 r/min. Max vridmoment 121 Nm vid 3 500 r/min. 
Kraftöverföring: Svansmotor, bakhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda. Golvspak.
Mått: Axelavstånd 221 cm. Spårvidd fram/bak 135/132. Längd/bredd/höjd 420/161/132 cm. Tjänstevikt 1 060 kg. Tank 62 liter. 
Fjädring/hjulställ: Torsionsfjädring fram och bak. Mc Person fjäderben fram, fyrledad bakaxel. Teleskopstötdämpare fram/bak. Krängningshämmare fram.
Styrning: Kuggstång. Vändcirkel 10,2 m. Rattvarv 3,75.
Hjul: Stålfälgar, bredd 4,5 tum, 165/HR-15. 
Elsystem: 12 volt.
Bromsar: Skivor fram/bak.
Fartresurser: Toppfart 190 km/h. Acceleration 0–100 km/h 13 s. 
Förbrukning: 0,85 l/mil blandad körning. 

Källor: Jan Ulléns Bilfakta, Autosalon im Buchform 1966.
*Bil i väl fungerande bruksskick, original eller renoverad men ändå med vissa mindre defekter.

Reservdelar och service

Det som inte Perrys Motor i Kolbäck vet om luftkylda Porsche ryms på en tumnagel. Ett besök rekommenderas, om inte annat så bara för att säga hej. www.perrysmotor.se

Checklista: Kolla detta innan du slår till!

Motor
Sitter rätt motor i bilen? Motorn i 912 är en utvecklad version av motorn från 356 SC. Den skiljer sig med bland annat en egen vevaxel. Det finns bilar som försetts med enklare motorer från 356-serien. Styr undan! Många motorer har försetts med Weber IDF-förgasare istället för de Solex som satt från fabrik. Det är bra och tillförlitliga förgasare, men om inte original luftrenare sitter på plats kan du räkna med ett högröstat insugsljud. Fråga vilken olja som används, om ägaren inte har en aning eller inte bryr sig kan det vara anledning till följdfrågor. Hur ofta brukar ventilerna justeras? Precis som Volkswagens fyror kräver Porschemotorn täta ventiljusteringar för att fungera ordentligt. Lyssna på ljudet – det ska vara ett jämnt ventilrassel, ett tydligt tock-tock-tock tyder på att någon ventil är feljusterad. En helt rasselfri motor tyder på att ventilerna står på för hårt – risk för jättedyr härdsmälta. Ta ett kompressionsprov! Skiljer mer än 15-20 procent  bör alarmklockor tjuta. Försök rucka den nedre remskivan fram och tillbaka. Om du kan känna ett tydligt glapp så kan du räkna med att motorn behöver renoveras. Avgassystemet står precis som i luftkylda folkvagnar för uppvärmningen av kupén. Värmekamrarna är dyra. Sitter ens värmekammare på bilen?

Kraftöverföring
Bilar med den fyrväxlade lådan bör vara billigare. Men båda lådor har samma utväxling på högsta växeln, så du vinner inget i motorvarvtal på motorvägen med den femväxlade. Om spaken känns sladdrig tyder det på ett slitet länkage – återställs med någon kvälls mekande och reservdelar för hundralappar. Tvåans synkronisering är känslig – betydligt dyrare. Tidiga bilar hade drivaxlar med ”nadella-knutar”. Dyra att renovera och många bilar har försetts med konventionella cv-knutar istället.

Kaross
Rost! Karossens skick bör vara helt avgörande för köpet. Tidiga 911/912 rostar precis som vilken sextiotalsbil som helst. Framskärmarna ovanför framlyktorna, i spetsen där skärm möter vindruta och i bakre nederkant. Trösklarna är mycket utsatta, liksom bärarmarnas infästning under bilen samt ytan precis framför bensintanken. De flesta bilar har blivit omlackerade. Till vilken standard? Du vill inte betala för ett presentabelt yttre som ändå kräver omlackering om några år. Det finns ekonomiplåt att köpa, men att laga upp en 912 med de krav på professionalism som modellen faktiskt kräver är kostbart – och ska vara kostbart.

Inredning
Nästan allt finns att köpa och i flera olika kvaliteter. Om inredningen är renoverad – med vilka material? Originalmaterialen är mycket bra och ger en speciell organisk känsla. Att sätta sig i en substandard Porsche-kupé känns väldigt fel. Se upp med tidigare ägares ”förbättringar” och fula borrhål i panelerna. Titta uppåt – hur ser taket ut? Är inredningen komplett?

Hjulupphängningar och bromsar
Mycket av upplevelsen 912 sitter i känslan bakom ratten. Det här är bilar som inte tål att gå ner sig alltför långt om de ska skänka glädje. Allt går att renovera, men räkna med att tusenlapparna rullar snabbt om rubbet behöver bytas. Välfungerande Porsche-bromsar har ett underbart ingrepp. Om ingreppet inte är behagligt – fundera på varför.

Elsystem
Som vanligt – tidigare ägare är det största problemet. 912 ägnas inte samma omsorger som 911 och det är vanligare att se elsystem som återställts uselt efter ingrepp. Alla funktioner bör fungera – om inte bör priset också vara anpassat därefter.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.