Bild
Nästa artikel

Porsche 924 1976 – 1988

Kompetent kraft

Smäcker, körsugen och välkonstruerad – Porsche 924 ger en ny innebörd till uttrycket underskattad. I skuggan av 911 och de andra bröderna är den fortfarande ett klipp. Köp bara inte bilen som står bakom någons sommarstuga.

Porsche 924 började som en rad ganska tilltrasslade styrelsebeslut någon gång i början av sjuttiotalet. Skulle Volkswagen och Porsche fortsätta bygga sportbilar tillsammans när 914 lades ner? Mnja, jo, kanske och eventuellt. Porsche sade ja. Volkswagen sade också ja, åtminstone till 1975. Då drog man ur proppen och sålde hela projekt EA425 till Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG. Volkswagen hade då redan plöjt ner summor motsvarande ett mindre lands nationalprodukt i projektet. Pengar som till stora delar gått till Porsches utvecklingsavdelning i Weissach och till att utrusta den gamla NSU-fabriken i Neckars Ulm.

 
Men varför vill jag ha en barkbröds-Porsche?
Sluta stirra på det förföriska Porsche-emblemet i fronten. Tänk helt om! Gnugga dig i ögonen och försök se bilen för vad den är. Även om 924 till stora delar består av Volkswagen- och Audikomponenter är det fortfarande Porsche-ingenjörer som stått för blandningen – och blandningen blev bra! Bilarna är otroligt välkonstruerade. Mycket lite av det mekaniska har lämnats åt slumpen och en frisk 924 skäms fortfarande inte för sig på vägen – bruksvärdet är enormt. Så länge motorn går som den ska är driftskostnaderna relativt låga och bränsleförbrukningen ligger väl inom marginalerna för en entusiastbil.
 
Körglädje? I den där?
Ja! Ren och ohämmad körglädje! Kanske inte vid rödljusen men väl på 90-skyltade och lagom kurviga landsvägar. Det finns inte minsta elektronikbox mellan dig och hjulen. Det är du och ingen annan som bestämmer vad som ska hända.
Växellådan sitter precis som i Porsche 928 längst bak i bilen. Känslan i spaken är i vissa exemplar tjock som halvsmält bly men viktfördelningen ligger snuddande nära de berömda 50/50. Att sedan inredningen närmast består av wellpapp förlåter man lätt – tänk bara på hur mycket vikt som sparas!
Under huven sitter i grundmodellen en bränsleinsprutad tvåliters maskin med dunkelt dna. Ofta beskylld för att härstamma från Volkswagens lätta lastbilar. Det är till viss del sant. Motorn i dess grundform har förvisso suttit i Volkswagen LT28, men genom åren har den även suttit i AMC Gremlin och Audi 100. Efter bearbetning av Porsches tekniker lämnade den 125 hästkrafter. 
 
125 hästar?! Gulligt, men…
Från 1979 gick det att köpa 924 i turbomatat utförande med först 170 och senare 177 hästkrafter. Tillsammans med några specialare för racing är det en av det fåtal av Porsches radfyror som börjat uppnå samlarstatus. Priserna på riktigt fina bilar närmar sig 911-nivå.
 
Låter dyrt, andra alternativ?
Porsche 924S är en udda fågel. Volkswagen och Audi slutade bygga tvålitersmotorerna 1985. I stället för att lägga ner 924 valde Porsche att erbjuda modellen med en nedtrimmad version av motorn från 944. Från 1987 höjdes effekten åter till 160 hästkrafter. Modellprogrammet blev något rörigt. Med samma motor men lägre luftmotstånd blev Porsches instegsmodell 924S plötsligt snabbare än den fläskigare 944. 924S byggdes till 1988.
Planer fanns tidigt på att Porsche 924 skulle kunna utrustas med Audis femcylindriga motor, något som tyvärr aldrig blev verklighet. Det hade annars varit mycket intressant att köra en femcylindrig 924 med samma turbomotor som i Audi Urquattro.
 
Men vad ska jag titta efter?
Samma tumregel som alltid: Köp en bättre bil än du egentligen har råd med. Det finns gott om bilar i förfall. Styr undan! Samma pengar som du plöjer ner i ett objekt tar dig betydligt längre om du istället lägger dem på att köpa en sund bil.
 
Okej, men årsmodell?
Arvet från Volkswagen och Audi är som mest påträngande i de första årgångarna, särskilt vad gäller inredningsmaterialen. Spruckna instrumentpaneler är snarare regel än undantag. Porsche utvecklade 924 kontinuerligt ända fram till modellen lades ner 1988 och de sista modellerna fick många av de uppdateringar som infördes på 944. 
924S med 160-hästarsmaskinen är ett helt annat djur än 924 i sin urform från 1976. Framför allt blev byggkvaliteten med åren bättre och sena exemplar brukar vara betydligt prydligare än de tidiga bilarna.
 
944 då? Vad är egentligen skillnaden?
Bakom stora ord, till exempel marknadsstrategi, kan många dumheter lura. Porsches marknadsstrategi runt 1980 var att långköraren 911 skulle fasas ut ungefär 1984 och dess plats i Porsche-hierarkin skulle upptas av någonting vattenkylt. Som ett led presenterade man 1981 Porsche 944.
Med 944 gjorde Porsche nästan allting man av kostnadsskäl inte kunde göra med 924. Den största nyheten var aluminiummotorn på 2,5 liter som ofta beskrivs som en halv V8 från 928. Karossen fick markerade höfter och basutrustningen blev mer omfattande med bland annat skivbromsar bak.
Men Porsche var långt ifrån nöjda, ur 944 utvecklade man – in absurdum – Porsche 968, den sista kvisten på 924:ans släktträd.
 
Vad ska jag betala för en 924?
För runt 20 000 kronor köper du en helt okej bil som du inte behöver vara rädd för att använda. För under tio köper du ett vrak med tonade rutor omlackerad i Kawasaki-grönt och med punktering höger bak. För 50 000 kronor köper du en specialistservad släktklenod med nästan inga mil på vägmätaren och bokstaven S i modellbeteckningen – som Vi Bilägares projektbil på här på bilderna.
Hårdfakta

Porsche 924S 1986

Nypris: 179 500 kronor
Värde idag: 25 000 – 40 000 kronor*
Motor: Rak fyra med balansaxel och enkel överliggande kamaxel. Två ventiler per cylinder. Bosch bränsleinsprutning. Vattenkylning. Volym 2 479 cm3. Max effekt 150 hk DIN vid 5 800 r/min. Max vridmoment 195 Nm vid 3 000 r/min. 
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulshjulsdrift. Femväxlad manuell låda. 
Mått: Axelavstånd 250 cm. Spårvidd fram/bak 122/122. Längd/bredd/höjd 430/150/147 cm. Tjänstevikt 1 060 kg. Tank 42 liter. 
Fjädring/hjulställ: MacPherson fjäderben fram. Individuell hjulupphängning och torsionsfjädring bak. Hydrauliska teleskopstötdämpare fram och bak.
Styrning: Kuggstång. Vändcirkel 10,3 m. Rattvarv 4,0.
Hjul: Aluminiumfälgar, bredd 6 tum, däck 195/65×15. 
Elsystem: 12 volt.
Bromsar: Skivor fram och bak.
Fartresurser: Toppfart 215 km/h. Acceleration 0–100 km/h 8,5 s. 
Förbrukning: 0,99 l/mil blandad körning. 
Källor: Jan Ulléns Bilfakta.
 
*Bil i väl fungerande bruksskick, original eller renoverad men ändå med vissa mindre defekter.
Reservdelar och service

www.utzon.se har en hel del till 924 och vettiga priser. Behöver du hjälp av en specialist kan medlemmarna i 944sverige sparka dig i rätt riktning. 

Kolla detta innan du slår till!

Motor

Tvålitersmotorn brukar behöva en topplocksrenovering efter ungefär 14 000 mil men är i övrigt tämligen okomplicerad. Klapprande ljud på tomgång tyder på slappa ventillyftare. Aluminiummotorn i 924S är känsligare för vanskötsel och bör ha servats petnoga. Vita avgaser och kokande motor tyder på en blåst toppackning – dyrt, men kan bli ännu dyrare om motorn blivit kraftigt överhettad. Grå motorolja tyder på att vatten letar sig in i smörjsystemet, ofta via en havererad värmeväxlare. Om motorn vibrerar kraftigt på tomgång beror det ofta på ett kollapsat motorfäste. Bytesintervallen för kamremmen är 7 000 mil. Det bör som alltid finnas mer handfast dokumentation än säljarens hedersord på att bytena är utförda.
 
Transmission
Bilar med fyrväxlad låda ska vara betydligt billigare. Lyssna efter missljud från hjullagren bak och från lagringarna i transmissionstunneln. Porsches femväxlade låda är betydligt dyrare att ersätta än Audi-lådan som blev standard 1980.
 
Chassi
Bärarmarna fram är i 924 med tvålitersmotor är hämtade från Volkswagen Golf och tål inte hur mycket stryk som helst. Även bärarmarna i aluminium på 924S är känsliga för närkontakt med refuger. Bilar med höga miltal kan ha slitna leder i rattstången. 
 
Kaross
Spalterna ska vara sju millimeter överallt, om inte; fundera på varför. 80-talarna brukar vara prydligare tack vare bättre rostskydd. Har alla karossytor samma färg? Syns färgsprut från bättringslackering i hjulhus och kanske på ljuddämparen?
 
Inredning
Räkna med spruckna plastpaneler, frågan är snarast hur mycket sprickor du kan stå ut med. Leta efter spruckna sömmar i stolarna. Lyft bagagerummets mattor, blött och rostande? – Glöm bilen. Under motorhuven finns ett utrymme precis invid brandväggen som gärna samlar döda löv och annan fuktig smuts. Rost?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.