Bild
Nästa artikel

Saab 900 Cabriolet: Lyxig hemslöjd

Köpguide

På 1980-talet kastade Saab av sig den gråmelerade koftan för gott. När 900 Cab visades fann begreppet ”osvensk” sin kanske allra sannaste innebörd.

Risken finns att den svenska hemmablindheten inte riktigt släppt greppet – men här har vi en tvättäkta klassiker på uppåtgående. Det är bara att bocka av: stil, prestanda, sällsynthet, användbarhet – och inte minst viktigt i sammanhanget, den är väldigt tidstypisk och berättar en hel del om det ganska konstiga bilmärket Saab.

Vadå konstiga? Saab är väl Saab!
Inse att 900:an är en utstuderad uddabil, som med turbo och sufflett tog steget ut i den stora, fina världen. Flärd på ett lite rörande hemslöjdsvis, med efterkonstruktioner som fungerade riktigt bra. Stilen blev snygg-udda och väldigt typisk Saab ...

Ska jag köpa en nu?
Ja nu, eller ännu hellre förra hösten. Modellen håller på att lämna vakuumet mellan begbil och samlarbil och snart har tillräckligt många fattat det fräna med ur-cabrioleten för att priserna ska stiga. Modellens ikonstatus ökar med filmer som High Fidelity och Sideways. Jerry Seinfeld körde Saab 900 Cabriolet i början av den berömda serien. Modellen andas framgång, med bibehållet intellektuellt kapital och en känsla för att vara udda och tidlös på samma gång. Sedan är den väldigt rolig att köra.

Djupt. Men hur mycket kostar den?
Det varierar kraftigt. Om vi snackar en nyare, väldigt fin originalbil med turbo, manuell låda och fyrsiffrigt antal sommarmil, räkna med omkring 100 000. Men du kan hitta  fina bruksskickare för runt 50-60 papp. Billigare exemplar kräver mer insatser – som inte nödvändigtvis ger en billigare bil när allt är iordningställt. Men utbud och priser varierar efter säsong och säljdesperation. En hel del bilar har också återimporterats till Sverige från kontinenten och USA och kan därmed ha lite underliga och inte lika attraktiva specifikationer. Som automatlåda.

Prototypen, var inte den amerikansk?
You bet. Den togs fram av American Sunroof Co i Michigan mer eller mindre som ett skott från höften på initiativ av importören i USA. Visades på Frankfurtsalongen i september 1983 och motorpressen – i alla fall den svenska – gick i spinn. Taklösa bilar var med få undantag förpassade till kylskåpet vid den här tiden och Saabs tilltag var en sensation. Fyrsitsig och utan störtbåge – med yuppie-eran på ingång blev det turbotryck i orderblocken! 1986 såldes knappt 400 exemplar i USA och först med 1987 års modell med sluttande front fanns modellen att köpa på alla marknader. Första kunden i Sverige var Ann-Marie Svedberg. Tillverkningen lades i Uusikaupunki i Finland i den fabrik som framställt märkligheter som Saab 99 Petro med dubbla tankar och möjlighet att köra på fotogen.

Skärp dig. Hur ovanlig är modellen? Vilken årgång ska jag köpa?
Saab tillverkade 48 880 cabrioleter fram till 1993. Så det finns exemplar att välja på och du har alla möjligheter att vara kräsen vad gäller bilens skick. Eftersom det är en bruksvänlig modell som inbjuder till åretruntbruk uppvisar många höga miltal. Men det finns också fina sommarbilar kvar. Satsa på en originalbil tycker vi på Klassiker. Träpaneler och krompynt ger inget mervärde. Vill du ha ABS och airbag (mindre snygg ratt dock) är det 1992–93 du ska ha. En tuffare variant var 16S Cabriolet med Aero-look, men syna plastsköldarna noga. Samlar fukt och smuts vilket blir till rost. Plasten åldras inte helt skönt heller. Eller satsa på en specialare i stickig gul färg, Monte Carlo tillverkad i 300 ex. Extra samlarvärd – tja, kanske det. Intensifiera ditt letande framåt höstkanten, när säsongen är över, men innan entusiastbilarna går i ide. Prova en annons under köpes!

Vilken motor är det som gäller?
Visst finns den utan turbo – men ärligt talat är det verkligen en 900i du vill ha? Turbo är synonymt med Saab och aggregatet i fråga ger den där unika Trollhättekänslan. Lite mildare och rundare i S-version, där den flackare kraftutvecklingen kompenseras av ett särdeles läckert motorljud.Från 1988 är turbon vattenkyld vilket är bra med tanke på livslängden. I övrigt är en välservad original Saab turbo en skottsäker motor, ett epitet som inte gäller för växellådan.

Känner mig ändå inte riktigt sugen än. Övertyga mig!
Inte jag, men Kjell Bergqvist och Yvonne Ryding! Kolla in ”Snap your fingers” på Youtube.com. En sex minuter lång reklamfilm om Saab 900 Cabriolet till musik av Mauro Scocco. På plats i Monte Carlo. Som sagt: hemslöjd och den fina världen på en och samma gång!

Foto: Per Hammarsjö

Hårdfakta: Saab 900 Cabriolet 1987

Nypris: 210 000 kr (1986)
Motor: Rak fyra med två kedjedrivna överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Vattenkylning. Volym 1 985 cm3. Max effekt 175 hk DIN vid 5 300 r/min. Max vridmoment 273 Nm vid 3 000 r/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, framhjulsdrift. Femväxlad manuell låda. Golvspak. Automat tillval från från årsmodell -89.
Mått: Axelavstånd 2 52 cm. Längd/bredd/höjd 468/169/140 cm. Spårvidd fram/bak 143/144 cm. Tjänstevikt 1 380 kg. Tank 63 liter.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, individuell upphängning fram. Stel bakaxel med tvär-gående panhardstag. Hydrauliska stötdämpare.
Styrning: Kuggstång, servo. 3,7 varv mellan fulla rattutslag. Vändcirkel 10,3 m.
Hjul: Lättmetallfälgar, bredd 5,5 tum, däck 195/60–VR15.
Bromsar: Skivor fram och bak. Servo. Handbroms på bakhjulen från årsmodell -88.
Fartresurser: Toppfart 205 km/h.
Acceleration 0–100 km/h 8,7 s.
Förbrukning: 0,96 l/mil blandad körning.

Källor: Jan Ulléns Bilfakta, Motorhistoriskt Magasin.

Klubbliv
Det finns ingen speciell klubb för Saab cabriolet. Det naturliga hemvistet blir därför i Svenska Saabklubben. Kasta dig ut på: www.saabklubben.se 

Reservdelar och service

Tillgången på slitdelar är fortfarande god, både via Saab och andra leverantörer. Begagnade delar är lätta att få tag i, via skrotar och privatpersoner. Sufflett köper du genom specialfirmor, inte genom Saab.

Checklista – kolla detta innan du slår till!

 

Kaross/sufflett
Dörrarna, kolla dem. De ska ha en botten! Rosten i övrigt är av den uppriktiga sorten, den syns om den finns. Nedre länkarmsinfästningar är en klassiker och stötdämparinfästningarna bak. Hjulhuskanter – ta bort listerna och syna! Köp inte ny sufflett hos Saab, den kostar nästan 20 000, arbetet oräknat. Ett byte är inte våldsamt blodigt, runt 10 000 kronor hos exempelvis Alfa Bilklädsel. Ett ålderstecken är att bakrutan släpper i sufflettens nederkant, vilket kostar 4 500 att laga. Suffletten är trelagers där mittenlagret är av gummityg – som åldras. Det kan vid låga miltal, mycket inomhusförvaring hålla tätt upp till 20 år, men desto vanligare är en livslängd på 8–10 år. Ett typfel är små skavningsskador på sufflettens kanter, vilket kan avhjälpas med en liten distans som byggs in i ställningen vid fällt läge. Klubben (The International SAAB Convertible Association ) kan tipsa om hur mojängen ska se ut. Kolla att sufflettmekanismen fungerar mjukt och utan oljud. Konstruktionen har visat sig vara robust.

Mekanik
Samma som vanliga 900 med alla brister och förtjänster. Hårda år med dålig skötsel kan ge följdverkningar i form av rasade turboaggregat, läckande topplock, spräckta grenrör och trasig laddluftkylare. Men generellt sett är motorn riktigt stabil med kamkedja och efter 1988 är turbon vattenkyld vilket minskade haverierna väsentligt. Växellådan är inget under av precision eller hållbarhet och dess grundton är ett konstant vinande efter några tusen mil. Ge akt på om växlarna är svåra att få i eller om de hoppar ur vid pådrag. Byte av låda är dyrt och svårt. Kopplingen går att byta utan att lyfta ur motor och låda. Automaten gör ingen lycklig, men funkar okej med sina tre steg. Handbromsen före 1988 är ett as, kräver babyomvårdnad i form av stimulans och smörjning. Styrväxeln kan i extrema fall vara saltslaskuttröttad – den är av aluminium och sitter mitt i vägsprutet. Drivknutar, spindelleder och hjullager bör kollas, men är inte uttalat dåliga på modellen.  

Inredning
Nej, det är inte Audi/BMW/Mercedes-stuket här vad gäller solid känsla. Det är bara att lära sig att leva med. Och förvänta dig inte kassaskåps-täta anslutningar av rutorna mot varandra och mot suffletten. Men alla elfunktioner ska fungera. Elhissarna har en förmåga att bli väldigt långsamma med åren vilket avhjälps med isärtagning och smörjning. Gamla larm kan ställa till med trassel. Viktigast av allt är att syna lädret. Det är dyrt att renovera, med lite tur hittar du begagnat från skrotade bilar. Baksätet är unikt för Cabrioleten och därmed svårare att hitta.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.