Bild
Nästa artikel

Saab 900 Turbo 1979–1993

Krutgumman

Med en Saab 900 Turbo i garaget har du inte bara en särdeles cool bil. Du äger ett monument över en epok i Saabs historia. En stolt representant för den svenska nationens lätt uppblåsta självbild från en tid då vi var bäst, störst och vackrast. Men håll koll på bärarmsinfästningarna.

Den lokala poliskåren i Vail, Colorado fattade 1973 ett beslut som gränsade till landsförräderi. Konstaplarna hade ledsnat på att slira omkring på snömattorna i svajskepp och tungfotade terrängjärn. Ryggslut värkte. Bränslekostnader skenade. Man sökte en vägsäker polisbil som kunde hantera svåra vinterförhållanden. En bil som inte krävde nya bromsbelägg var nionde vecka, en Saab. Det var i alla fall vad Saabhandlaren i Eagle County påstod när den sakligt präglade kravlistan hamnade på deras skrivbord. Lite weird looking kanske, men det som fällde avgörandet var något så exotiskt som automatiskt uppvärmda stolar. Några månader senare lyste mot en fond av snödrivor utanför stationen tre polisutrustade och kraftfullt orangefärgade fyrdörrars Saab 99 med GLE-navkapslar. Tre solmogna apelsiner från Switzerland or whatever. Den inledningsvis något avvaktande hållningen förbyttes snabbt i lovord. Konstaplar vittnade om biljakter i 160 km/h med jämn men inte för onormalt förhöjd adrenalinnivå. Mekaniker prisade den robusta konstruktionen. När tjänstevapnen några år senare uppgraderades till Saab 900 Turbo var konstaplarna på den anrika skidorten hängivna ambassadörer för märket, nästan lika omsusade som Borg och Stenmark vars PR-arbete främst ägde rum på glamorösa och turbovänliga monegaskiska vägar.
 
Varför berättar du det här?
För att belysa Saab i en intressant brytningstid. 900 Turbo förändrade Saabs image i grunden. Den var inträdesbiljetten i en tjusigare värld, utan att för den skull ge avkall på de präktiga bruksegenskaperna. Det gjorde den till en unik spelare på den internationella scenen. Från 1982 och fem år framåt slog 900 försäljningsrekord i USA. Här hemma blev vi ganska snabbt hemmablinda, något som är tydligt än idag. Men det håller på att ändra sig. 900 Turbo är en samlarbil på uppgång, främst Aeromodellen.
 


 
Men vadå? Det kryllar ju av dem.
Se dig omkring. Saab 900 Turbo är ingen vanlig bil längre. De som finns kvar är oftast seghärdade slitvargar inne på sista varvet. Exemplar med entusiastnerv är få. Modellen debuterade för 33 år sedan! Turbo fanns med på programmet redan från början (efter ett prövoår i den åldrande 99:an). En tidig Saab 900 Turbo är sällsynt, särskilt om vi talar bil i bra originalskick och det gör vi alltid i Klassikers köpguider. 900 Turbo har hamnat i skuggan av 99 Turbo, vilket egentligen är märkligt. 99 Turbo var under sin tid en bil i marginalen.
 
Något om modellens historia kanske?
Gärna. Om Saabs bilmotorutveckling legat i Linköping hade de fyrhjuliga Saabarna fått reamotorer, men nu delade motoringenjörerna kaffebryggare med lastbilsfolk i Södertälje. Där arbetade män som på ett djupare plan förstod det här med vridmoment. Idén med turbo hämtades ur Scanias erfarenheter med avgasdriven överladdning, en lösning i produktion redan på 1950-talet. När den svenska 99-motorn utvecklades i början av 1970-talet byggde man redan på ritbordet in en smått osannolik överdimensionering. Kungen av svensk stabilitet sägs vara Volvo B18, men Saabs klassiska 2-litersmaskin är en långlivad typ som inte viker ner sig i första taget. Med den nya motorn som bas kunde man för första gången trolla fram effekter som tidigare ansetts omöjliga för den här motorstorleken om motorn samtidigt skulle vara hemtam i vardagen. Turbo var lika mycket genidrag som genväg. Genom kontinuerlig utveckling stod Saab i mitten av 1980-talets med en hypermodern 16-ventilsmotor som få konkurrenter kunde matcha – inte minst när det kom till spännande karaktär. Parallellt med turbokonverteringen slöjdade man till en lång nos på 99 för att möta nya krocknormer i USA.  Någonstans mitt i detta gnetiga och lite foträta ingenjörsarbete började det slå gnistor när byggbitarna fogades samman och fick form av Björn Envall. Det blev något sexigt. Den slanka bakdelen hämtad från Saab 99 Combi Coupé fick en glasrik, rundad nos som välbehövlig motvikt. Stötfångarna var rent bisarra, men i kombination med en motorhuv tunn som en bordsduk och en upprätt vindruta mejslades en stark karaktär fram. Lägg till det Saabs paradnummer – snygga fälgar och en rad fräscha färger för det nya decenniet. Smack!
 
Ska du inte börja snacka Aero nu?
Aero är ett av ytterst få undantag i bilhistorien där plastkjolar verkligen lyfte utseendet. Det var som om den gigantiska bakluckan längtat efter en rejäl spoiler i plastisk samklang med skulpterade sidokjolar. 900 Turbo 16 Aero presenterades 1984 och fanns till en början i svart eller silver (och under en kort period i pearl.) Chassit var uppstyvad och 16-ventilsmotorn hade hela 175 hk. Den var även avsedd för 9000, men fanns att köpa i alla karossvarianter av 900. Den vanliga 145 hästar starka 8-ventilsmotorn erbjöds parallellt. Det gällde att ge sken av oändlig valfrihet. 
 
Hur är den att sitta i? Att köra?
Det finns människor som sätter sig i en klassisk 900 och inget hellre vill än att omedelbart kliva ur. Man upplever körställningen lite sned, växlingen som tjorvig och kupén onormalt smal. Vi som sitter kvar (i de utomordentligt sköna stolarna) tjusas omedelbart av den unika blandningen. Grundtonen är 1960-tal. Resten är sobert men fläckvis hemslöjdat 1980-tal presenterat på den kvalitetsnivå som lilla Saab förmådde. Plastmaterialen åldras osnyggt. Passningar och infästningar kan vara rent skräckinjagande. Men kvalitén på skinn och tyg i säten är god.  Möjligen sitter innertaket på plats. Startnyckeln på golvet är stridsflyg. Kan man intala sig. Grön instrumentbelysning är det definitivt. Turbokänslan är beroendeframkallande. En lufsig snällbjörn i de flesta körsituationer, men så fort aggregatet laddar ilar det i kropp och bil. Väghållningen matchar fullt ut och bilen rör sig tryggt men ändå lätt. Balans, styrning och fast fjädring gör den till en sann körmaskin. Lättrörligheten gör att man lätt glömmer att det är en … tja … veteranbil.
 
Vilken ska jag köpa? 
Än så länge har julgransbilarna tolkningsföreträde. Inget ont om entusiaster som vill förbättra väghållning och flåsa igång turbon. Som tycker om laserskurna dekaler. Men vita blinkers och tillbehörshjul grumlar sikten för den krispighet som bara en fin originalbil utstrålar. Leta efter den. Tvådörrars combicoupé har starkast ikonstatus och kostar en gnutta mer, men uteslut inte de andra versionerna. Sedanmodellen är en skarping och fyrdörrars combi coupe med extra kajutafönster knasrolig.
 
Aero då?
Det är den variant som det är mest sug efter. Finingar har flutit utomlands och priserna stegras. Det är dumt att vänta med köp. Rätt exemplar av en Aero kan under extrema betingelser innebära det dubbla i prislapp.
 
Någon förutsägbar slutreplik?
Vrid på ventilationsreglaget. Låt dig frälsas av 1980-talets skönaste ljud. En bil blir aldrig mer hightech än så.
 
 

Hårdfakta

Saab 900 Turbo 16 1984
Nypris: 123 300 kr
Värde idag: 25–40 000 kr
Motor: Fyrcylindrig radmotor med två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Insprutning. Vattenkylning. Volym 1 985 cm3. Max effekt 175 hk vid 5 300 r/min. Max vridmoment 273 Nm vid 3 000 r/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor, framhjulsdrift. Femväxlad låda. 
Mått: Axelavstånd 252. Spårvidd fram/bak 143/144. Längd/bredd/höjd 474/169/141. Tjänstevikt 1 350 kg. Tank 63 liter.
Fjädring /hjulställ: Skruvfjädrar fram och bak. Fram dubbla triangellänkar, bak stel axel i fram- och bakåtriktade länkarmar samt Panhardstag. 
Styrning: Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,3 m. 3,7 rattvarv. 
Hjul: Aluminiumfälgar 5,5 J, däck 195/60 VR 15
Elsystem: 12 volt
Bromsar: Skivbromsar fram/bak, servo. 
Fartresurser: Toppfart ca 205 km/h. Acceleration 0–100 km/h ca 8,7 s.
Förbrukning: 0.9 l/mil blandad körning
Källor: Saabs reklammaterial, Jan Ulléns Bilfakta 1984

*Bil i väl fungerande bruksskick, original eller renoverad men ändå med vissa mindre defekter.

Reservdelar och service

Kräver lite detektivarbete. Gå klubbvägen. Kolla skrotarna. Blocket och ebay är grundkursen. saabklubben.se, http://900klubben.se, speedparts.se, http://begdelar.anabil.se, biltema.se

Kolla detta innan du slår till!

Motor/Drivlina
1979-81 gällde den 99-lika B-motorn. 1982 kom H-motorn, förbättrad på flera punkter. 16-ventilskonverteringen av den kom 1985. Pärlan. Från 1988 var turbon vattenkyld vilket gynnar livslängden. 16-ventilaren har hydrauliska ventillyftare (ska sluta att ticka efter 20–30 sekunder) och pålitlig Bosch Jetronic insprutning (får dock inte gå orent, dyr styrbox). Men en välservad, vettigt brukad och otrimmad motor oavsett årgång är om inte skottsäker så näst intill. En ny bytesturbo köps för ungefär 7 000 kr. Det ska mycket till innan kamkedjan ger sig, lyssna efter onormalt rassel. 20 000 mil ska kedjan palla utan problem. Felpunkter att leta efter: spruckna grenrör, läckande topplock och trasig laddluftkylare. Växellådan är en svag länk. Ge akt på missljud (inte att förväxla med trivselvinande). Växlarna får inte hoppa ur vid pådrag. Det ska gå lätt – hyggligt lätt – att lägga i växlarna. 

Inredning
Hängande innertakstyg drabbar alla bilar förr eller senare. Materialet finns att köpa och att laga är ett typiskt helgprojekt som innebär att montera ut något som mest liknar Staffan Westerbergs pannkaka. Beskrivning finns på saabklubben.se. Stolar och dynor av hög kvalitet. Ingen nytillverkning av textilier. Nytt skinn kan köpas i USA på saabstuff.com. Från 391 dollar för en stol. 

Kaross
Lurigast är bärarmsinfästningarna i framvagnen och stötdämparinfästningarna bak. Obligatoriskt med ruttna dörrbottnar. Kolla skärmkanter, tanklockslucka, bakluckans underkant och motorhuvens sidor. I motorutrymmet kan man flukta på batterihyllan och plåtvinklarna under kylaren.

Chassi
Chassit är robust med förband, bultar och infästningar av hög kvalitet. Visst kan drivaxlar, knutar, leder och hjullager vara slitna. Men inget bortom det normala. Handbromsen före 1988 är ett as. Saabs mästeringenjörer fick för sig att den skulle verka på framhjulen.  Kräver en babys skötsel om den ska fungera. 1980 hade 5-dörrarsversionen TRX-däck med tillhörande specialfälg, ett gästspel som varade fram till 1984 hos olika modellvarianter. Nästan alla 900 Turbo har fått tumfälgar i efterhand. Är du originalfreak är TRX rätt väg att gå. Dubbelt så dyra däck. Men lösa fälgar ska du ha betalt för att ta emot, som den kulturarbetare du är.

Elsystem
Har bara klåparna hållit sig borta är elsystemet ingen uttalad felkälla. Jordpunkten sitter till höger om kylaren. Ska vara ren och fräsch. Ett slitet tändningslås kan vara en elektrisk/mekanisk svag punkt. Många är de 900 som fått en startknapp och här bör en varning utfärdas. Bilprovningen har blivit mer strikt i sin bedömning här och kan underkänna en sådan lösning. Det hjälper inte att påpeka att låsfunktionen till växelspaken är intakt. Tändningslåset måste fungera i sin helhet som tillverkaren tänkt.

Kommentarer

#1
Corolla Team Heby
2015-07-01 08:30

Trevlig och bra köpguide.

#2
Per Berner
2015-07-02 08:31

900 Turbo var min första bil, en pedantkörd tvååring inköpt 1984. Doppad i cirrusvitt. Vit grill, vita Bosch Profi, vita ventilationsgaller, vita speglar, vita antenner (DLS polisradio, förstås), vita Ronalfälgar – men helsvart under listen. Trevlig på många sätt, men stod på verkstad varannan månad, typ. ALLT krånglade...

#3
Michael Rasmussen
2015-07-14 22:25

SAAB 900, kult ut i varje vrå! Min första 900 turbo, en 83:a 5 dörr med 8 ventilsmotor, skifferblå met införskaffades när jag skulle börja köra i tjänsten 1986. Det blev en kort samvaro, en 8 v älskar bensin! Det blev lite andra bilar i mellan men 1990 föll jag för en ny 900 S Le mans, vi sällskapade i 22,000 mil, ofta mkt hårt, under 3 år och dessa var helt problemfria. Modernare bilar kördes framför allt 9000 Turbo och Opel Omega 3000.

900 turbo suget fanns kvar alltid, köpte en svart 3 d -82 som entusiastbil, inte det som kanske kändes helt rätt och den såldes igen. Men suget låg på lut konstant, hittade en fin 900 T-16 -92 med få mil och ovanligt färg. Begäret var stillat, men det finns några bokstäver bland SAAB folk som är lite magiska. "AERO". Plötsligt händer det! En svart 3 d 900 T-16 S AERO 1993 dök upp, låga mil få ägare och helt original, Den enda svarta 900 T-16 som kom till svensk marknad detta året! Den står nu i garaget i tryggt förvar och som sällskap har den av en 99 turbo -80, 9000 AERO -95, 9-3 Viggen -99 samt en turbo X.

#4
Gunnar
2015-07-15 11:30

Bilen som fick min pappa att bli bilentusiast igen efter många år i Volvo. En 900 T16 Lyx eller vad den hette formellt, den där tvåfärgade 16-ventilaren. Årsmodell 1984, inköpt begagnad 1989. Skinn, taklucka, allt utom AC. Tidigare ägares glada skruvning på wastegatelänkaget gav en fantastisk massa extrahästar, bilen stövlade fram som en ursinnig om man tryckte gaspedalen förbi det där lilla motståndet halvvägs ned. Jag tog över den efter några år, fick byta växellåda när triplexkedjan gav upp på väg till ett bröllop men annars höll den fint. Ingen bil har påverkat mig så; hela tiden bilen fanns i familjens ägo drömde jag mardrömmar om att den blivit utbytt mot en standardbil av något slag.

#5
Christer Karlsson
2016-01-03 23:56

Om man aldrig ägt en SAAB Turbo skall man hålla käft för då vet man inget vad gäller bilar
Hade Audi Bmw Mercedes Volvo några Turbo att sälja 1979-1980 Svar NEJ

#6
Christer Hedert
2016-01-04 09:16

BMW 2002 Turbo var 1973 den första serietillverkade turbo-bilen i Europa.

#7
Håkan
2016-01-29 23:22

Sitter och läser köpguiden för SAAB 900 Turbo lite så här i "efterhand".
Och det är inte utan att jag blir lite nostalgisk efter bara några rader...
När jag kommer ner till slutrepliken, så formar sig munnen omedvetet och ger ifrån sig ett ljud som påminner stark om det "pysljud" som kom när man vred på ventilationsreglaget! -Ha, ha!
Men så har jag ju själv ägt en 5 dörrars 900 Turbo 16 -85.
Den var vinröd metallic med beige plysch klädsel. -Snyggt! (Om jag får säga det själv.)
På den tiden (tidigt nittiotal) var jag en ung grabb som lämnat det trygga föräldrahemmet och levde ungkarlsliv. Några av mina kompisar (som hade blivit sponsrade av deras välställda föräldrar) körde nya Golf GTI och 205 GTI, men var gång som det blev lite mer "aktiv" körning så visade det sig att min SAAB drog ifrån de flesta!
Minns speciellt en kille (som körde en röd 205 GTI) som hade riktig svårt att "smälta" att han fick stryk av en sur 5-dörrars SAAB...
Jag hade den bilen i 5år innan jag sålde den. Och som (nästan) alla bilar man ägt, så önskar man att man inte sålt dem - utan ställt undan dem och sparat för framtiden...

#8
Thomas Nygren
2016-01-30 17:39

Och ovanligast av de alla serietillverkade 900 turbo är ju 900CD, den förlängda sedanen som byggdes i Nystad mellan åren 1981-1986 i 502 st exemplar där 91 st såldes nya i Sverige mellan dessa år.
Är själv lycklig ägare till en CD 16V-85 med 36000mil tillryggalagt på saltfria vägar i norra Norrlands inland. Tyvärr är CD:n till största del okänd skapelse men för oss Saabfolk så vet vi vilken helt unik bil det är.

#9
Retro
2016-01-30 22:31

900 cab -87 från Kalifornien.. 254 000 miles och går bäst av alla Saabar jag ägt.
Hade även en 900 T8 Jubileum -89 ... saknar den ..fin bil med under 8 000 mil på mätaren.. suck..
900 Turbo ÄR kult!!
https://www.youtube.com/watch?v=VKzQ9COSYp4
Jösses..

#10
Linus
2017-02-24 10:48

Nu får ni rätta mig om jag är ute och cyklar men vist va jag på 50års firande 1997. Åkte i den då så snygga 9-5an och vist va min grannes jubileum 900 en 87/88. Men jag kan ha fel även om jag är gammal thn pojk och en Saab älskare.
Förövrigt har jag 2bilder hemma på min första 900 8t från 81. På anslagstavlan över datorn så jag alltid skall minnas hur rolig och fin den va innan hö länkar under gick av under körning pga rost blä rost.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.