Bild
Nästa artikel

Volkswagen Buss T2: General bussig

Köpguide

Efter Split Window kommer Bay Window – andra generationens VW-buss. Klart du ska ha en sån!

Folkabussen generation två (T2!) är ett av världens mest älskade föremål. En bussig bil som har uthållighet att marschera långt och länge. När rosten väl kommer är det helt okej att klistra på en dekal och gasa vidare. Reservdelar är ingen tung post. Men se till att leta upp rätt exemplar att satsa på. Inte till sommaren – nu! Priserna stiger hela tiden.

Stopp hallå! Folkan på bilden har ju inget frontemblem!
Nej, men det är lätt att skaffa exempelvis på en firma i England för någon hundring. Med rätt emblem, det lite mindre som kom 1973, blir uppsynen den rätta, det milda VW-ansiktet som vunnit så många hjärtan.

Måste den vara i originalskick?
Nej då, det finns många sätt att ha folkabuss på och alla är roliga. En stor grupp håller igång sina kära bussar utan några djupare tankar om originalskick. Det är allt från hemsnickrade bruksinredningar till supersänkta karosser och utställningsskick. Trots det råder harmoni i kollektivet och det finns plats för alla stilar på träffar, hemsidor och i specialtidningar. Men det är klart, extra ståpäls infinner sig alltid vid närkontakt av en clean originalbil och det är de som nu blir allt svårare att hitta och priserna skjuter i höjden. Galoppen började med split-modellen och nu rycks bay window med, den vi ska tala om här. Det är definitivt köpläge på en originalare.

Bay window? Split?
Det är engelska uttryck som används för att skilja de två generationerna T1 och T2 åt och de beskriver vindrutornas utseende. Baywindow kallas T2-modellen kom som 1968 års modell och efterträdde den verkligt klassiska, första folkabussen  med delad ruta (split). T1 har länge varit mycket eftertraktad men nu börjar även fina T2:or bli riktigt svåra att få tag i. För några år sedan gick en oerhört fin lågmilare för 100 000 kronor och alla trodde toppen var nådd. Samma bil såldes nyligen för det dubbla.

Men det är ju en Folka, måste ju finnas hur många som helst?
Problemet är paradoxalt nog driftsäkerheten. Den har alltid varit lite för bra i VW. Alltså har bilarna brukats alldeles för länge för sitt eget bästa och nötts ut helt och hållet. Sedan gjorde rosten sitt. Å andra sidan har åtskilliga exemplar slumrat om vintrarna för att bara brukas på sommaren som semesterbilar. Men visst, det är en modell som tillverkades i 2 465 000 exemplar.

Så, varför ska jag köpa en VW-buss?
Skälen är otaliga. Den är tålig och praktisk och har en cool funkisdesign. Den har en enastående förmåga att svetsa samman familjer och kompisgäng. Framför allt är den rolig att köra! Man sitter upphöjt med ratten i knät och motorn mumlande långt där bak i aktern. Lite som att segla faktiskt.

Kul att köra? Med 47 hästar i aktern? Tillåt mig tvivla.
Allt handlar inte om effekt! Men det är riktigt att de första årsmodellerna med 1600-kubiksmotor på 47 hk kan kännas lite trötta. Men många har uppgraderats med den senare tvålitersmotorn och trimningsknepen är många.

Finns det fler varianter?
Jajamensan. Den fanns som pickup med både enkel- och dubbelhytt och som skåpbil och minibuss. En stor andel campingbilar, hemmabyggda eller originalkonverterade, har överlevt. Slitvargarna har strukit med. Hittar du en fin dubbelhytt – tveka inte. Men nu var det den vanliga vi skulle tala om.

Så hur mycket ska jag betala?
Prisbilden är splittrad men alla Klassiker har talat med bekräftar att det definitivt är köpläge. De fina bilarna sugs upp av den internationella marknaden och priserna börjar bli svettiga på fina originalare. Men samtidigt har folkabussen en sådan folklig förankring här att det fortfarande står ”oupptäckta” pärlor i svenska lador och garage för rimliga pengar. Hittar du en originalbil i bra skick där allt eller det mesta är okej för under 30 000 kronor är det bara att gratulera. Motsvarande kärra annonseras ut för det dubbla i England och för en bruksad men solid original Camper begärs över 70 000 kr. Möghögar finns det gott om i det här landet för runt 15 000 –20 000 kr. Men hur kul är det med en pilsnerhäck? 

Foto: Per Hammarsjö

Hårdfakta: VW Transporter 1972

Nypris: 26 200 kr.
Motor: Fyrcylindrig boxermotor med stötstänger, två ventiler per cylinder. Luftkylning. Volym 1 679 cm3. Max effekt 66 hk DIN vid 4 800 r/min. Max vridmoment 109 Nm vid 3 200 r/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor bak, bakhjulsdrift via dubbelledade drivaxlar. Fyrväxlad manuell låda.
Mått: Axelavstånd 240 cm. Längd/bredd/höjd 442/177/194 cm. Spårvidd fram/bak 139/144 cm. Vikt 1 450 kg. Tank 57 liter.
Fjädring/hjulställ: Längslänkar och torsionsfjädring fram och bak, krängningshämmare fram. Hydrauliska stötdämpare fram och bak.
Styrning: Rullstyrväxel. Vändcirkel 11,3 m.
Hjul: Plåtfälgar, bredd 5,5 tum, däck 185 R 14.
Bromsar: Skivor fram och trummor bak. Servo.
Fartresurser: Toppfart 127 km/h. Acceleration 0 – 90 km/h 20,5 s.
Förbrukning: 1,07 l/mil i 90 km/h.

Källor: Teknikens Värld test 1972, originalinstruktionsbok.

Klubbliv
Pigg klubb med massor av kunskap. Nordiska VW Typ 2-klubben. www.typ2-klubben.com VW-historiska klubben är också bra, www.vwhk.se

Reservdelar och service

Karossen är helsvetsad och därmed besvärlig att rostlaga. Men alla plåtdetaljer finns att köpa till rimliga priser. Den här generationen är enklast att hitta delar till då den lever vidare i vår tid tack vare produktionen i Mexiko och Brasilien. De större motorerna är knepigare att hitta delar till då de bara levde kvar till 1970-talet. Specialistfirmorna är många, exempelvis www.folkabiten.com, www.classicvw.se, www.dalhems.se, www.vwcustomspeed.com. Mektips: www.type2.com.

Checklista – kolla detta innan du slår till!

Kaross
Inte många har kvar originallacken. Har du tur är den seriöst omlackerad (i rätt kulör) men biltypen har genom året fungerat som målarduk för oförlösta hemmakonstnärer och experiment med reverserande dammsugare. En original orange, gul eller grå är helrätt idag. Inte en vad-som-helst-blå med blåa stötfångare.

Rost jodå. Under dörrar och karosskanter. Runt rutor, luckor och dörrar. Domkraftsfästena (komplicerade att byta) är lätta att kolla. Knakar det vid upphissning? Golv och hjulhus fram: kolla under mattorna. Hjulhusen bak är känsliga, syns hjulhusets övre punktsvetsar från utsidan, ovanför hjulhuskanten? I så fall har de svällt av rost – varning! Tänk på att takfönster och eftermonterade ventiler också kan bli rosthärdar.

Syna skjutdörrens infästning. Sluter dörren tätt? Fungerar den utan problem? Scenen i Little Miss Sunshine är helt sann – dörren kan lossna.

Mekanik
Oljebyte, oljebyte oljebyte. Var 500:e mil! Är det gjort kan du vara relativt lugn. 1-3 droppar på marken efter 10 minuters efter provkörning kan vara tecken på att något inte är som det ska. Är motorn oljeindränkt? Är det oljekylaren som är trasig blir det jobbigt – hela motorn måste ur för att få ordning på kylaren. Även växellådan kan läcka. Kolla! Är det originalmotorn eller är den bytt. Kvitton på bytet?

Fungerar Eberspächern? Den är ett specialistjobb att laga – dyrt. Ryck i remskivan. Glapp kan vara detsamma som slitet lager i vevaxeln. Hur ser värmekamrarna ut – och fungerar de? Rostar garanterat, tjorviga att byta. Kostar ca 2 500 kr/styck. Många bussar är utrustade med eftermarknadsgrejer som kan fungera bra, men räkna med högre ljud. Styrning, hjulupphängningar, fjädring och bromsar faller inom normalramen för gamla bilar. Kolla glapp och dålig funktion.

Inredning
Mest gummi och tjock vinyl. Original eller ihopplock? Kolla noga. Innertaket är trixigt att byta, syna skicket.

Campinginredning av spånskivor och hemmafix ger inget ekonomiskt mervärde. Däremot är en välhållen Westfalia-utrustad vagn i originalskick plus i kanten. Om det nu är en campingbil du vill ha.

Original vs ombyggd
Är det originalfeeling du söker – betala för det. De flesta är modifierade efter ägarens idéer i stort som smått vilket ska dra ner priset. Seriösa byggen med trimmade motorer och påkostad lack och inredning faller utanför den här bedömningen.

 

Kommentarer

#1
Alfred Bjärudd
2013-03-19 22:35

Är bussen på bilderna till salu?

#2
Johan Andersson
2014-05-19 16:58

ÄR bussen i artikeln till salu? Om inte var kan jag hitta Van-bussar i Sverige?

#3
Thomas Karlsson
2015-06-12 13:41

Hej
Jag har köpt en VW Westfalia 71 årsmodell, var kan jag få tag på en servicebok som visar cad som skall göras när jag skall in på service? Tacksam för hjälp med detta. Med vänlig hälsning, Thomas

#4
Joachim Skeppstedt
2016-01-26 22:33

Hej!
Jag har en t2:a från 1970 och har haft den sedan 1994 och är den tredje ägaren. Den är originalinredd campingbuss som inte har mkt rost, men handmålade lack. Motorn är i gott skick. Vad är bäst att göra 1. Sälja i Sverige? 2. Försöka sälja den utomlands?
Med vänlig hälsning,
Joachim