Bild
Nästa artikel

Modellen mittemellan

Volvo 140-serien 1967–74

Lite Amazon, lite 240. Stilsäkra Volvo 140 har trots att den var en succé på sin tid inte riktigt
etablerat sig som klassiker ännu. Det gör att köpläget fortfarande är på topp!

Klo-doff! Ljudet och den följande efterklangen när den tjocka dörren stängs om dig är lika bekant som doften av nyfallen snö eller smaken av insjö när du tar det första sommardoppet. Volvo 140 är en del av dig – sannolikheten att du inte har något som helst förhållande till modellen är mycket liten. Om du inte haft en själv i familjen så var det kanske en studierektor som körde en beige 144, en mormor som rattade en mörkgrön 142 eller en kompis familj som drog husvagn med en orange 145. Själv kommer jag aldrig att glömma när jag tappade en moped på Ingegärd och Kennys superfina 144 -71. Tack för att ni förlät mig! Under åtta år såldes nästan 370 000 Volvo 142, 144 och 145 i Sverige. I dag finns bara omkring 25 000 kvar och endast en femtedel av dem var i trafik när vi kollade senast.  
 
Oj, vad har hänt? Volvo är väl bra bilar?
Ja, kanske lite för bra för sitt eget bästa. Det är bilar som brukas länge och väl och det är knappast mekaniken som säger stopp först, det har nästan alltid varit karossen som slutligen gett vika efter decennier av vägsalt och grusvägsblästring i kombination. Eftersom 140-serien ersattes av snarlika 240 har inte entusiasterna riktigt fått upp ögonen för den utan istället samlats kring Amazon, Duett och PV. Många 140 har tynat bort i tysthet.
 
Upprörande! Det känns som om någon borde reagerat.
Nog har det reagerats – Volvo 140-klubben startades 1990 och har i dag omkring 1 200 medlemmar. Och intresset för modellen ökar hela tiden. Dessutom har det i Volvokretsar nästan oundvikliga prisrallyt slutligen börjat komma igång vilket på sikt gynnar eftermarknaden och möjligheterna att renovera en bil. 
 
Berätta lite om historien!
Det var den 19 augusti 1966 som Volvo med 144 nummer 1, en svart 144S med overdrive och röd galoninredning, inledde en nästan åtta år lång och mycket framgångsrik tillverkning. Den distinkta formgivningen med markerade skuldror och tre sidorutor på varje sida var signerad Jan Wilsgaard och bröt kraftigt mot den mjuka stil som Amazonen och den nyss nedlagda 544 stått för. Under skalet var dock mycket sig likt: framvagnen med dubbla tvärlänkar och skruvfjädrar var konstruerad precis som på Amazonen och bak satt en stel axel med längslänkar och Panhardstag. B18-motorn hade redan funnits i produktion i fem år och bjöd inte på några överraskningar. 
 
Men lite nytt var det väl?
Massor! Det var nu Volvo verkligen började uppmärksammas för sitt säkerhetstänkande, man kan säga att 140 var början till det moderna Volvo. Karossen uppvisade en mycket hög vridstyvhet och fram och bak fanns beräknade krockzoner. Trepunktsbälten var standard liksom skivbromsar både fram och bak. Dubbla hydraulkretsar i de främre oken gjorde att föraren fortfarande hade 80 procents bromsverkan om en krets skulle slås ut.
 
Och sen då?
Ja, modellen uppdaterades kontinuerligt och distanserade sig allt mer från Amazon ju längre tiden gick. Motorerna blev starkare, utrustningsnivån bättre, valmöjligheterna fler och stötfångarna större… Tvådörrarsmodellen 142 kom 1967, kombin 145 presenterades 1968, den höjda Expressen till 1970 och GL-modellen med insprutningsmotor som 1971 års modell.
 
Fanns det inte en GT-modell också?
GT var ett utrustningspaket som på beställning monterades av återförsäljaren och kom 1972. Kunden kunde välja till speciella lättmetallfälgar, instrumentering med runda mätare, GT-emblem och inte minst trimningssatsen med dubbla Solex 45-förgasare. Med dessa blev effekten 140 hk SAE. Många köpte valda delar ur GT-sortimentet i efterhand och monterade själv. I USA såldes GT som en egen modell.
 
Hur är de att köra då?
Körupplevelsen påminner – särskilt i de tidiga modellerna – mer om Amazon än 240 som fick en helt annan framvagn och kuggstångsstyrning. Det är tryggt och stabilt och ganska bekvämt. Det går att komma långt i en 140 innan man blir trött i kroppen. 
 
Viktigaste köprådet?
Välj nivå innan du slår till. Vill du ha en fin bil är det fortfarande bättre att betala bra för en sådan från början. Då får du räkna med 35 000 – 40 000 kronor eller mer. En bruksbil får du fortfarande för tio-femtontusen men att renovera en vanlig 142 eller 144 lönar sig ändå inte – utläggen får på obestämd tid belasta nöjeskontot. För det är kul och rättframma bilar att jobba med. Hittar du en 145, Express eller 142 GL i oförstört originalskick kan redan nu en renovering kanske betala sig – det beror på hur mycket rost det är.

Text: Carl Legelius Foto: Per Hammarsjö


Hårdfakta
Volvo 142 Dl 1971
Nypris på gatan: 22 100 kr.
Värde idag: 25 000 – 40 000 kr. *
Motor: Fyrcylindrig rak, stötstänger, två ventiler per cylinder. 2 förgasare. Volym 1 986 cm3. Max effekt 90 hk DIN (102 hk SAE) vid 5 300 r/min. Max vridmoment 15,7 kpm vid 2 800 r/min. 
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda med överväxel som tillval. Golvspak. Automat tillval.
Mått: Axelavstånd 262 cm. Längd/bredd/höjd 465/174/146 cm. Spårvidd fram/bak 135/135 cm. Tjänstevikt 1 260 kg. Tank 58 liter. 
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring. Fram dubbla tvärlänkar, krängningshämmare. Bak stel axel, längslänkar, Panhardstag. 
Styrning: Snäcka, servo. 4,1 rattvarv, vändcirkel 9,2 m. 
Hjul: Plåtfälgar. Däck 165-15.
Elsystem: 12 volt. 
Bromsar: Skivor fram och bak. Servo.
Fartresurser: Toppfart 155 km/h. Acceleration 0 –100 km/h 15 s. 
Förbrukning: 1,2 l/mil bl. körning. 
Källor: Jan Ulléns Bilfakta 1971. 
*Bil i väl fungerande bruksskick, originalskick eller renoverad men ändå med vissa mindre defekter.
Reservdelar och service
Fortfarande är kunnandet kring 140-serien stort  – inga större problem att få verkstadshjälp. Reservdelar är oftast inga problem. Genom SVIS www.svis.se som drivs av Volvoklubbarna gemensamt går det att få tag i NOS-delar,  Genuine Classic Parts www.gcp.se som är kontrakterade av Volvo för att hålla äldre delar i lager har en bra hemsida. För nytillverkade inredningsdelar mm finns www.vp-autoparts.se och www.cvi-automotive.se 
Kolla också med 
Checklista – kolla detta före köpet!
  1. Motor
    Jo du har hört det förr – B18- och B20-motorerna är slitstarka som få. Men det här är gamla bilar som kan ha stått länge och/eller gått långt så det finns en del att kolla upp. Ryker motorn vid gasuppsläpp/motorbroms kan det tyda på slitna cylinderlopp eller slitna ventilstyrningar. Ett bra kompressionsprov utesluter det förstnämnda. Ruskar motorn på tomgång kan det bero på brända ventiler, sliten kamaxel, förgasare eller fördelare. Eller allt på samma gång. Nya motordelar är inga problem men det hindrar inte att en totalrenovering kostar en del. Har bilen insprutning kan det bli ännu dyrare, vissa grejer till Bosch elektroniska insprutning kan vara svårhittade. Renoverade topplock med härdade säten som tål blyfri bensin finns som mycket annat att köpa genom SVIS för 3 200 kronor. Ladda hem deras lagerlista och njut!
     
    Transmission
    Växellådan ska vara tyst och spaken distinkt i sina lägen. Har bilen överväxel? Kontrollera att den går i och ur ordentligt även när lådan är varm. Har bilen automatlåda gäller ordentlig provkörning både varm och kall – en renovering är komplicerad. Bakaxeln ska inte låta spårvagn. Klonk i drivlinan beror inte sällan på en sliten drivknut vilket bara betyder några hundralappar i byteskostnad. Vibrationer vid vissa varvtal är inte ovanligt – bästa medicinen är att lämna in hela kardanen för renovering och balansering. 
     
    Kaross
    Rost kan finnas överallt. Dörrar, skärmar, trösklar, reservhjulsbaljor, golv, frontplåt... Skillnaden i pris mellan en rostig och en rostfri 140 är och ska vara enorm. Plåten och rostskyddet var bättre de första åren men idag kan alla årsmodeller vara extremt rostiga.  Ekonomiplåt finns till de flesta områden men för originalrenoveraren som vill ha exakt rätt utformning på exempelvis skärmar och frontplåt kan det bli knivigt. Den tidiga sortens framskärmar har inte sålts nya sedan 1970-talet och är mycket svåra att få tag i till exempel. Originalplåt är att föredra framför nytillverkade ”piratdelar” där passform och dimensioner kan vara sämre. 
     
    Hjulupphängning och bromsar
    Skivor runt om är toppen men de bakre oken kärvar ofta – ibland den ena kolven i oket, ibland båda. Utbytesok kostar ca 1 000 kr stycket. Parkeringsbromsen kärvar ofta, särskilt på automatväxlade bilar. Den har egna backar i en liten trumma. Glappa spindelleder är inte ovanligt. ej eller spel i styrsnäckan. Styraxeln (Pitman­armen) som går från snäckan till styraxeln kan också glappa. 
     
    Inredning 
    Till äldre Volvomodeller finns det mesta i interiörväg nytillverkat – främst genom VP Autoparts försorg. Men till 140 är det mest NOS och begagnat som gäller – efterfrågan är inte tillräckligt stor. Vissa delar är därför mycket svårfunna i bra skick. Läderklädseln på GL-modellen spricker gärna i sömmarna och galonklädseln på tidiga bilar är sällan i toppskick.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.