Bild
Nästa artikel

Volvo 1800 ES: Snygg avslutning

Köpguide

Spännande design och robust teknik, sista versionen av Volvos sextiotalssportis är den mest användbara. Folkhumorn döpte den snabbt till fiskbilen. Med drygt 8 000 tillverkade ex blev den ingen succé men i dag är den allt mer eftertraktad.

Redan på Bryssels bilsalong i april 1960 visades P1800 för första gången. Först 1968 var Carozzeria Coggiola klara med den prototyp till 1800 ES som Volvo till slut fastnade för efter många turer i ärendet. Designen gick utan större förändringar till produktion som dock inte startade förrän hösten 1971. Vissa kallar den något avmätt för fiskbilen. Andra ser den som en vacker vidareutveckling av Pelle Pettersons och Fruas redan lyckade grunddesign. I grund och botten är det en Volvo med alla dess fördelar i form av långlivade motorer, starka växellådor och tillförlitlighet som man kanske inte förväntar sig av en sportkupé med närmare 40 år på nacken. Karossen är av typen 2+2-typ, där baksätet bör betraktas som extra lastutrymme.

Mer historia tack!
Arbetet med vad som skulle bli 1800 ES började redan i mitten av 1960-talet när Volvodesignern Jan Wilsgaard tog fram de första skisserna på kombiversionen. Det första förslaget kallades Beach Car och ratades tämligen omgående. Förslag två var en smäckrare version med namnet Jaktvagnen som följdes av ännu en design kallad Raketen. Italienska Frua och Coggiola byggde prototyper för utprovningen som resulterade i avslag för samtliga. Skälen var antingen en alltför futuristisk design eller så blev produktionskostnaden för hög. Italienska Carrozzeria Coggiola fick så i uppdrag att ta fram en prototyp på eget bevåg. Med utgångspunkt från de tidigare designförslagen byggdes en prototyp på en vanlig 1800 S som var klar i december 1968. Volvoledningen föll pladask och till hösten 1971 började serieproduktionen som varade fram till sommaren 1973 med 8 077 exemplar byggda.

Är det svårt att hitta en 1800 ES?
Med tanke på den låga tillverkningssiffran finns det förvånansvärt många ute till salu, både svensksålda och importerade. Titta gärna in på svenska P1800-klubbens hemsida. Även holländska 1800 ES-klubben rekommenderas på www.1800es.nl.

Är det viktigt att bilen är svensksåld?
Nej. Idag finns det fler svenskregistrerade ES än det såldes nya tack vare en diger import, främst från USA. Visst, en del USA-modeller har svagare motorer och är lite tyngre på grund av krockkraven men som alltid är det skicket kontra priset som avgör.
 
Ska jag välja automat eller manuell växellåda?
Med automatlådan kommer en högre bränsleförbrukning, en aningen slöare och bullrigare vagn. Ska bilen användas mycket kanske en manuell låda är att föredra men oftast blir det så få mil per år att den ökade förbrukningen är försumbar. Vid en eventuell försäljning kanske den automatväxlade drar till sig något färre spekulanter, men prisbilden är densamma.

Är det svårt att hitta reservdelar?
Inte särskilt. Föreningen SVIS – Svenska Volvoklubbar I Samverkan – är en ideell organisation som tryggar stora delar av reservdelsförsörjningen. Deras lista innehåller runt 900 delar till P1800 som säljs till humana priser. Är någon del utgången inväntar man fler ordrar och tillverkar en ny serie delar. Även företag som VP Autoparts och Genuine Classic Parts har mycket delar av originalkvalitet. Glöm heller inte Volvo själva som fortfarande har en hel del i lager till modellen.

Vad kostar den då?
Spannet är brett; 20 000–200 000 kr. I botten hittar vi högerstyrda och rostiga exemplar, ett komplett påbörjat men inte helt slutfört objekt bör ligga runt 50 000–60 000 kr. Bilar med endast lite småpyssel innan sommaren bör kosta ungefär 80 000 kr. En färdig bil, i så kallat bra bruksskick, kan vara värd 100 000 kr. Unika exemplar renoverade till nyskick kan sticka iväg upp mot 200 000 kr. Den dyraste ES som sålts borde vara den USA-bil med endast 35 mil på mätaren som gick till Norge för 350 000 kr.  

Varför ska man köpa en ES och inte en vanlig 1800E?
Det är en fråga om tycke och smak. Förutom karossformen är det bara små detaljer som skiljer en 1800 E från en ES. Kanske det mer flexibla lastutrymmet och den spännande, nyskapande designen gör att du faller för just en 1800 ES.

Text: Staffan Erlandsson Foto: Per Hammarsjö
 

Hårdfakta: Volvo P1800 ES

Nypris: 36 000 kronor
Värde idag: 80 000 – 120 000 kronor.
Motor: Rak fyrcylindrig med stötstänger, två ventiler per cylinder. Bränsleinsprutning. Vattenkylning. Volym 1 986 cm3. Max effekt 124 hk DIN (91 kW) 
vid 6 000 r/min. Max vridmoment 167 Nm vid 3 500 r/min. 
(I USA var effekten 112 hk)
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda med överväxel. Golvspak. Trestegs automat som tillval.
Mått: Axelavstånd 245 cm. Längd/bredd/höjd 440/170/129 cm. Spårvidd fram/bak 131/131 cm. Vikt 1 260 kg. Tank 45 liter.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram och bak. Fram tvärlänkar, bak stel axel. Hydrauliska stötdämpare.
Styrning: Snäcka, ej servo. 3,75 varv mellan fulla rattutslag. Vändcirkel 9,6 m.
Hjul: Plåtfälgar, bredd 5,5 tum, däck 185-70 HR 15.
Elsystem: 12 volt, växelström.
Bromsar: Skivor fram och bak. Servo.
Fartresurser: Toppfart 181 km/h. Acceleration 0–100 km/h 10,5 s.
Förbrukning: 0,97 l/mil blandad körning.

Källor: Jan Ulléns Bilfakta 1973.
*Bil i väl fungerande bruksskick, original eller renoverad men ändå med vissa mindre defekter.

Klubbliv
Svenska P1800-klubben är synnerligen aktiv med en enorm kunskap om bilarna. På deras hemsida hittar du matnyttigheter som verkstadshandböcker och broschyrer. Som medlem får du även klubbens tidning P1800-magasinet. Klubben arrangerar även träffar landet runt. www.volvop1800club.se.

Reservdelar och service

Mycket finns tillgängligt genom SVIS, VP Autoparts och GCP. Nytillverkning sker. Prisexempel: framskärm finns för 6 858 kr, ny stolklädsel i läder till framstolarna 7 640 kr, låscylinder till bakluckan 210 kr och rostfritt avgassystem 4 695 kr.

Checklista – kolla detta innan du slår till!

Kaross
Rost kan förekomma överallt. 1800-serien har dessutom helsvetsad kaross, så en renovering blir krånglig för hemmameckaren eller dyr att lämna bort. Kontrollera tvärbalken under förarens fötter. Sparklådorna drabbas ofta av rost från insidan beroende på igensatta dräneringshål, lyft på golvmattorna och kontrollera golvet. Lyktpottorna är rostbenägna. I bakre hjulhuset finns en ficka mellan tank och hjulhus som gärna samlar på sig grus och annat fuktbindande material. Stick även upp handen i främre hjulhuset där skärmen gränsar mot motorn. Balken som löper där rostar friskt om det inte hålls rent. Det gamla tricket att gå över karossen med magnet är inte helt fel då det förekommer fusklagningar med glasfiber. Känn med magneten ovanför framljusen och runt blinkerslamporna. Kontrollera även glipan mellan motorhuv och skärmar samt dörrar och skärmar. Den ska vara 5-6 mm hela vägen. Mellan framskärmens nederkant och sparklådor ska det finnas spår som gärna läggs igen vid renovering. Jämför gärna med en originalbil att spåren ser riktiga ut. En Volvo-mekaniker som arbetade på modellen under många år har aldrig bytt någon bakruta. Däremot kan det bli glapp i gängjärnet där själva axeln av hårdmetall löpte i mjukare material med slitage och glapp som följd. Kolla att dräneringshålen som sitter halvt dolda bakom en rostfri list under luckan inte är igensatta.  

Mekanik
B20-motorn är i princip skottsäker. 1800 ES har dock Bosch Jetronic bränsleinsprutning vilken kan vara svår att felsöka. Ofta är det ett varierande bränsletryck som ställer till det. Hela slangar i motorutrymmet är viktigt. Ett tips är att under körning på halvgas kontrollera att varvtalet inte fluktuerar. Även spridarnas tätning bör kontrolleras. Overdrive-funktionen kontrolleras genom att tändningen slås på med fyrans växel ilagd. Då du slår till och från overdriven ska ett klick höras från solenoiden.  

Chassi
Främre stötdämparinfästningen kan råka illa ut på bilar som försetts med hårdare dämpare. Fjädrar kan mattas och bromsskivor rostar om de står oanvända för länge. Funktionen på ZF-styrväxeln ska vara god. Kontrollera oljenivån noga. Byt gärna hardyskivan till styrningen i förebyggande syfte. En trasig hardy kan sluta med dikesvisit eller värre.

Elsystem
Säkringsdosan som sitter placerad på vänster torpedvägg saknar ofta locket då det krymper och inte längre passar. Vid låsning av huven kan man då lätt komma åt någon säkring av misstag. I övrigt inga speciella problem förutom att ledningarna börjar bli gamla och torra. ES-bilarna har fler kontakter i motorn på grund av insprutningen som man bör ha koll på.

Inredning
Det mesta finns att köpa idag, med allt från tak till stolar till sidopaneler, men det är inte gratis. Även färdigpressad och stansad papp som utgör själva formen finns tillgängliga i korrekt form.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!