Bild
Nästa artikel

Volvo Duett 1953–1969

Så ska det låta!

Världens bästa Volvo bjuder in till en duett. Stäm in i refrängen och upptäck en helt ny harmoni i livet, en idealtillvaro med en bil som alltid ställer upp. Volvo Duett, den bussigaste kompis du någonsin kommer att få!

Hur många husrenoveringar har inte räddats av en knäande Duett? Hur många semesterplaner har inte blivit verklighet tack vare tillgången till firmans arbets-Volvo? Hur många brådstörtade prylräddningar har inte retts upp med hjälp av den tålige kamraten med dubbla bakdörrar? Vill du ha en hobbybil som både får hjärtan att smälta och som alltid ordnar den praktiska biffen – look no further!
 
En Duett? Jag är inte intresserad av lastbilar!
Okej, en Duett är kanske inte förarens främsta val. Men du får garanterat prata med fler glada människor om du dyker upp i en Duett än om du sladdar in i en renrasig sportvagn. Och den dag du hittar den perfekta fåtöljen på loppisen långt borta eller får korn på ett containerfynd i stjärnklass kommer du att älska lastförmågan. 
 
Men det är väl bara en PV med kombikaross?
Nej, verkligen inte. Allt började 1949 när Volvo inledde produktionen av leveranschassin med front och drivlina från personbilen PV444A. Behovet av smidiga och transportvagnar var stort och man hoppades på efterfrågan därefter. Tanken var att återförsäljaren tillsammans med externa karosstillverkare skulle tillverka påbyggnader efter kundens önskemål. PV:ns mekanik placerades på en rejäl kryssförstärkt ram, bakaxeln fick lägre utväxling och hängdes upp i halvelliptiska bladfjädrar. Fronten fick en extra kromribba nedtill för att dölja att fronten var högre än PV:ns. 
 
Men Volvo byggde inte karosserna?
Nej, inte till en början. En rad olika karossmakare skapade skåpbilar, pickuper och även några cabrioleter med leveranschassiet som utgångspunkt. Ofta på direkt beställning men i vissa fall skedde även mindre serieproduktioner utan kundorder. De första åren gick försäljningen lysande men 1952 hade Volvo 1500 osålda chassin i lager och idén att bygga en egen kaross föddes. I maj hade konstruktören Erik Skoog en första skiss klar som snabbt godkändes av Volvochefen Assar Gabrielsson. Det var också han som fick ta leverans av den först tillverkade Duetten ett drygt år senare, den 4 juli 1953.
 
Duett, vad stod det för?
Spela inte dum, det anspelade givetvis på att det var fråga om två bilar i en. En vagn som klarade både arbete och fritid. Ingenjörsbeteckningen lyder PV 445 och från 1960 när Duetten fick PV544:s hela vindruta och instrumentpanel är det P210 som gäller. 
 
Jag slog en snabbkoll på blocket och såg att de är ju jättebilliga!?
Javisst, du får fortfarande en besiktigad Duett för 10 000 kronor! Men att den är godkänd för trafik betyder inte att den är i gott skick, rosten kan härja ganska rejält innan mannen med hammaren säger stopp. Anledningen är den bastanta ramen som bär upp allt, så länge den är frisk är det inga problem. Men om du vill ha en proper bil som du blir glad av att titta på och sitta i får du räkna med minst 30 000 kr. Det dubbla räcker till en riktig snygging medan en topprenoverad eller osliten originalbil lätt kan kosta ytterligare 20 000 – 30 000 kr. Och ändå är det bättre att köpa en färdig bil än att börja renovera en 10 000-kronors – en sådan kan bli ett svart hål av utgifter.
 
Televerket körde Duett väl?
Javisst, 4 700 stycken köpte man 1951-68. De var specialbeställda med bland annat diffbroms och värmare för matlådan. De flesta var täckta skåp med en extraruta bakom högerdörren. När de såldes ut på 1970-talet blev det nästan en folkrörelse att åka orange Duett. Gärna med gardiner i bakrutorna. Man ser dem fortfarande ibland.
 
Ska jag ha en 1950-talare eller 1960-talare?
Skillnaderna mellan årsmodellerna är ganska små, rent generellt kan man säga att Duett blev mer och mer användbar för varje år som gick. De tidiga bilarna med tvåfärgad kaross och inredning i 1940-talsstil är kanske charmigast. 1960-talarna med Amazonhjul, fyrväxlad låda och B18 hänger med bättre i dagens trafiktempo. De tidiga bilarna var extremt lågt växlade och i princip omöjliga att marscha mer än 70-80 km/h med. Men utväxlingar går ju att byta utan att det syns. 
 
Hur är den att köra?
Jämfört med en PV är den på grund av sin höga tyngdpunkt, låga utväxling och bladfjädriga bakvagn en aning struttig på vägen. Och det stora skåpet bildar en fin resonanslåda i landsvägsfart. Men när du väl kommit in i lunken sprider sig en trivsam och trygg känsla i kroppen.
Text Carl Legelius
Foto Simon Hamelius
Hårdfakta
Volvo P210 Duett 1967
Nypris: 15 750 kronor
Värde idag: 50 000 – 75000 kronor*
Motor: Fyrcylindrig rak med stötstänger, två ventiler per cylinder. Förgasare. Vattenkylning. Volym 1 778 cm3. Max effekt 75 hk DIN (85 hk SAE) vid 4 700 r/min. Max vridmoment 143 Nm vid 2 300 r/min. 
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Fyrväxlad, helsynkroniserad manuell låda. Lång golvspak.
Mått: Axelavstånd 260 cm. Spårvidd fram/bak 130/132. Längd/bredd/höjd 440/160/168 cm. Tjänstevikt 1 200 kg. Tank 35 liter. 
Fjädring/hjulställ: Ram. Skruvfjädring fram, bladfjädrar bak. Fram dubbla tvärlänkar, bak stel axel. Dubbelverkande stötdämpare.
Styrning: Skruv och rulle. Vändcirkel 10,8 m. Rattvarv 3,25.
Hjul: Plåtfälgar, bredd 4 tum, däck 6.40–15. 
Elsystem: 12 volt.
Bromsar: Trummor fram och bak.
Fartresurser: Toppfart 140 km/h. Acceleration 0–100 km/h 17 s. 
Förbrukning: 1,2 l/mil blandad körning. 
Källor: Jan Ulléns Bilfakta.
 
*Bil i väl fungerande bruksskick, original eller renoverad men ändå med vissa mindre defekter.
Reservdelar och service

Tack vare stor nytillverkning av mekaniska delar, inredning och karossplåt är Duett-livet enkelt. Det allra mesta går att köpa nytt genom firmor som VP Autoparts, CVI-Automotive, Genuine Classic Parts och Motoroldies. Är du medlem i en Volvoklubb får du tillgång till SVIS stora reservdelslager och utbytesdelar. Det finns också ganska god tillgång på begagnade delar. Nya originaldelar går också att hitta men de är ofta dyra.

Checklista – kolla detta före köpet!
Kaross/ram
Nästan alla Duetter har vid det här laget fått smaka på svetsen. Eftersom bilen är byggd på en stabil och mycket beständig ram är inga delar av karossen bärande och man blir ofta förbluffad över vilka rosthögar som klarar besiktningen. Ramen ligger fri under karossen och klarar sig ofta länge. När den börjar rosta sker det först baktill, i rambenen och den bakre tvärbalken. Rostrisken i karossen är som störst i trösklar, skärmkanter, nederkant på dörrar, de bakre hörnen, reservhjulsluckan, hjulhusen, golvet… ja nästan överallt. Mycket plåt finns nytillverkat men inte alltid med den bästa passformen. Volvo originaldelar är att föredra men då blir det  förstås dyrare. Att plåtlaga en Duett är inte särskilt enkelt. De till synes släta karossidorna bak är i själva verket välvda både på längden och höjden och en illa reparerad Duett ser gärna ut som ett tvättbräde längs sidorna. Nederdelen på dörrarna finns inte heller som reparationsplåt och att få till dem snyggt är inte det enklaste. Den kittade skarven mellan tak och kaross börjar ofelbart jäsa även på en renoverad bil om man inte rostskyddat på insidan av taket. Att karossrenovera en rostig Duett kan lätt springa iväg bortåt 100 000 kronor om det ska göras till proffstaxa.
 
Mekanik
Det är knappast något nytt att Volvomekaniken är extremt slitstark och tillgången på reservdelar god. Endast ett fåtal detaljer som vevstakar till B4B- och B16-motorerna kan vara svåra att hitta, annars säljs det mesta över disk. Bakaxlar renoveras till rimliga kostnader genom SVIS liksom växellådor. 
 
Chassi/hjulupp­hängningar
Den svaga punkten på PV och Duett har alltid varit den veka framvagnen med sina spindeltappar, en trettiotalskonstruktion som slits fort, särskilt om man inte smörjer ordentligt. En tidig Duett har 29 smörjnipplar som enligt instruktionsboken ska gås över var 200:e mil. Bladfjäderbussningarna bak är en annan svag punkt. Dessa stålbussningar är jobbiga att byta men glappar de påverkas köregenskaperna väldigt mycket i negativ riktning. Specialverktyg finns och underlättar bytet något.
 
Inredning
Ett hårt arbetsliv sliter på inredningen och ännu vet ingen hur dålig en Duett-inredning kan bli. Men att snygga upp din Duett är egentligen bara en pengafråga. VP Autoparts nytillverkar det allra mesta i så gott som alla utföranden och färger och för en bra bit under 20 000 kronor får du med det mesta från golv till tak.
 
Elsystem
Det finns inga inbyggda fel i elsystemet, det är synnerligen okomplicerat. Tidigare ägare med mer ambitioner än kunskap är som så ofta den största fienden.

Kommentarer

#1
Hackenbushes bror
2013-07-20 20:04

Detta är faktiskt den enda Volvo jag skulle vilja äga.

#2
Linus
2017-02-24 10:53

Har ägt 2ST en EPA reggad och en A-traktor reggad. Är lika mycket kult även detta som att Saab 99 är folkrace. Det bara ska vara så med! Även om jag tycker att 99orna som finns kvar kan få bevaras precis som duetten blivit skonade till att bli klassiska bilar.

#3
Linus
2017-02-24 10:53

Har ägt 2ST en EPA reggad och en A-traktor reggad. Är lika mycket kult även detta som att Saab 99 är folkrace. Det bara ska vara så med! Även om jag tycker att 99orna som finns kvar kan få bevaras precis som duetten blivit skonade till att bli klassiska bilar.

#4
Mikael
2017-08-10 14:53

Jag är lycklig. Jag äger en dutte -57 som är i originalskick Den har bara gått c.a. 12800 mil. Varje gång som jag ser dutte blir jag kär. Tyvärr tycker inte dutte om några längre resor, jag skyller på dutte. I själva verket är det våra medtrafikanter som tycker att vi åker för långsamt. Jag äger många bilar men dutte är nummer 1 och kommer alltid att vara nummer 1.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.