Bild
Nästa artikel

Årets Klassiker-kandidat 8: VW-Porsche 914

Årets klassiker

Det är dags att rösta fram Årets Klassiker! Vi presenterar de tolv kandidaterna i vår fina väggkalender som följer med nummer 1/2013 – och här på webben!

När modell 914 presenterades 1969 var den resultatet av ett samarbete mellan Porsche som behövde ett billigare komplement till 911 och Volkswagen som behövde en efterträdare till Karmann-Ghia.

 

Nu blev det inte riktigt som det var tänkt men VW-Porsche 914 var en välkonstruerad och mycket egen bil som kom att sälja ganska bra – främst i USA. Håkan Håkansson går med sitt exemplar den gyllene balansgången mellan att bygga sönder och bevara. Han är knappast rädd att modifiera och använda bilen. Samtidigt vet han exakt var gränsen går och gör inget drastiskt som är svårt att återställa. Förebilden är de 914 som deltog i Le Mans, men det är inte tal om att kapa i skärmkanter för att montera skärmbreddare. Fjädringen är stenhård på det sätt som gör att inte bara lagningarna trillar ur tänderna, det är snarare så att tänderna trillar ur sina fästen och käkbenet hoppar ur led. Men det gör inget, för det här är kul på riktigt.

 

Hur röstningen går till kan du läsa i Klassiker 1/2013. Alla som är med och röstar har chans att vinna en svets eller något annat fint pris från Klassiker! Senast den 2/2 2013 vill vi ha din röst!

VW-Porsche 914 2,0 1973.

Ägare: Håkan Håkansson.

Kommentarer

#1
Gäst
2013-01-10 17:00

Min favorit, som jag har röstat på. Såldes i ca 115 000 ex med 4-cyl. Ca 3 300 st levererade med 6-cyl. 2-sitsig targa, drygt 1 000 kg, 5-vxl, 80 - 110 hk med mittmotor. 75% såldes i USA.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Porsche_914

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.