Bild
Nästa artikel

Picknick i skogen, någon?

Range Rover Vogue LSEi

Sista upplagan av Range Rover Classic, med större hjulbas och
luftfjädring, var kanske den bästa. Tomas Isakson har bestämt sig för
att ta vara på sin Vogue LSEi som är specialutrustat med barskåp och
picknickbord. Originaltillbehör!

Som Range Rover-ägare sedan 20 år föreföll det sig naturligt att köpa
den här Range Rovern Vouge LSEi år 1996, när vår gamla Range Rover hade
gjort sitt.



Vår ambition var vid nyförvärvet år 1996 att använda den här bilen som
familjebil, vilket också blev fallet. Bilen såldes ny i Tyskland 1993
och då första och sista ägaren i Tyskland, som var läkare bestämde sig
för att sälja bilen blev det vi som köpte den här i Sverige.



Då hade bilen gått 9 700 mil och var i bra skick. Så sent som år 2002
hade vi tankarna att sälja bilen och köpa den nyare modellen av Range
Rover, HSE. Av olika skäl blev det inget byte, och bilen fortsatte att
tjänstgöra som förstabil i vår familj.



Mellan åren 2002 och 2004 har känslan att bevara och spara denna modell
inför framtiden växt sig allt starkare. Bara den enkla reflektionen att
denna klassiska modell som tillverkats utan större förändringar sedan
år 1970 nästan helt utraderats från trafikmiljön.



Idag går större delen av bilarna på landet och förblir där som
skogsleksaker och kompetenta modifierade terrängvagnar. Ganska fort
växte ett ansvar men framförallt ett starkt intresse speciellt från min
sons sida, Edward att bevara denna bil inför framtiden och låta den
förbli omodifierad.




Edward som likt mig haft ett genuint intresse för både nya som gamla
bilar började 2004 med att gå igenom bilen och skaffa sig en mer
tydligt överblick av vad det var som behövde åtgärdas för att höja det
redan fina skicket ytterligare. Nog för att bilen under alla år stått i
varmgarage och handtvättats regelbundet så fanns dock en del att göra
efter 24 000 mil.



När vi slutligen bestämt oss för att inte sälja bilen utan istället
bevara den, kom en gammal tanke upp igen, nämligen att införskaffa två
mycket ovanliga tillbehör.



Redan 1996 när familjen införskaffade bilen hade jag tankarna att
beställa dessa två options. Det bestod av en förlängd mittkonsol bak
som innehöll ett kylt barskåp samt separat manövrering av kylaggregatet
för att få AC-utblås bak. Samt två tillhörande picknick-bord som är
vikbara i två delar. Efter att ha konstaterat att prislappen på denna
ovanliga extrautrustning skulle sluta på lite drygt 40 000 kr blev det
aldrig av att införskaffa dito.



Nu när intresset för bilen tog en ny vändning kom denna diskussion
mellan mig och min son upp på bordet igen, och Edward bestämde sig för
att ta reda på vilka möjligheter det fanns att införskaffa dessa två
options, som bara fanns att beställa till den förlängda modellen "LSE".



Ganska snart inser vi, att bara få en bild på en bil med dessa två
options var svårt. Dock efter flera års letanden på Internet hade vi
till slut samlat ett fåtal bilder på datorn som visade denna
utrustning. Tät kontakt med engelsmän och också fabriken i Sollihull
ledde tyvärr ingen vart. Flertalet inom reservdelsbranschen hade heller
aldrig sett någon av dessa två artiklar i vekligheten.



När heller inte fabriken var villiga att släppa det sista exemplaret av
Cocktail Cabinet som legat i hyllan sedan 1993, insåg vi att det inte
kommer bli lätt att få tag i någon av dessa två tillbehör. Fabriken
menade att detta ex skulle sparas för att inbringa ett större belopp i
framtiden för samlare. Vi var helt enkelt för tidigt ute.



Efter ett sista desperat försök kom Edward av en slump in på en hemsida
i Malaysia som sade sig ha en utförsäljning av reservdelar till
Classic-modellen. Efter åtskilligt faxande och mejlande fick Edward
kontakt med en man som påstod sig faktiskt ha dessa två tillbehör i
lager.



Varför de kom sig att just denna återförsäljare i Malaysia hade dessa
för oss åtråvärda options var av den enkla anledningen att ett
förutspått köpsug hos förmögna oljeshejker skulle utrusta sina Range
Rovers med alla options.



Efter två månaders konversation enbart via email kom slutligen den
spännande leveransen genom DHL av det garanterat sista exemplaren av
dessa oöppnade delar.



Det visade sig ha förekommit ett mindre missförstånd mellan oss och
istället för att vi hade fått det sista paret Picnic Trays, visade det
sig att det fanns två identiska uppsättningar av bord i lådan.



När dessa två tillbehör som enbart återfinns i en handfull Range Rovers
av modell LSE världen över, känns det mycket roligt att en av dessa
bilar rullar i Sverige. Slutligen har bilen under två års tid genomgått
en hel del andra nödvändiga förbättringar av min son Edward då min egen
tid ofta inte räcker till mer än inspektion av arbetet på kvällstid och
helger.



*    Installering av original Radio med CD-växlare

*    Reparation av tidsenligt telefonsystem med separat lur för passagerare i baksätet

*    Införskaffande av original lammullsmattor

*    Extra ädelträkit - Hi / Low växelväljare

*    Genuine Lamp Guards fram och bak

*    Reparation av bensinvärmare

*    Samt installation av huvudströmbrytare och brandsläckare



Under denna sommar har vi också hunnit med ett antal bilutställningar, bland annat Nostalgia Festival och Tjolöholm Classic.



Mycket står fortfarande på "skall-göras-listan" men det trevligaste är
inte att nå dit direkt utan att uppskatta en orörd bil som hela
familjen njutit av genom åren.

Range Rover Vogue LSEi

Range Rover Vouge LSE tillverkades från år 1993 fram till och med februari 1996, då första Range Rover-serien lades ned efter att ha producerats i olika utföranden sedan år 1970. LSE är den sista och mest lyxiga bland Classic-modellerna.

Vouge LSE var den enda modellen som hade den större aluminium-V8 på 4,2 liter istället för 3,9 liters V8 som sitter i SE-modellen. LSE står för Long Special Edition och är som det beskrivs förlängd med hela 8 tum eller 20 cm. Detta ger en överlägsen åkkomfort för de bakre passagerarna.

Range Rover Vouge LSE har en av världens mest avancerade luftfjädringssystem med nivåreglering på en 4x4 bil. Luftfjädringen ger inte bara en ojämförbar åkkomfort utan sänker även vägbullret inne i kupén.

Manuell inverkan på EAS-systemet:
Normalt läge - samma markfrigång som med vanliga fjädrar
Lågt läge - för att underlätta lastning och insteg sänks bilen med 6 cm
Högt läge - vid behov av extra markfrigång höjs bilen med 4cm

Vid motorvägsfart (min 80 km/h) sänks bilen med 2 cm, vilket resulterar i stabilare väghållning och ca 2 procent bättre aerodynamik.

Det utsträckta läget aktiveras vid extrema situationer då bilen har hängt sig med något hjul i luften, bilen höjs då ytterliggare 3 cm

Nypriset år 1993 var 475 000 kr och för dom pengarna fick du världens mest avancerade och lyxiga terrängbil som gick att tillgå.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.