Nästa artikel
Chans på Ewy Rosqvists pokal!
Läsarnas klassiker

Chans på Ewy Rosqvists pokal!

Publicerad 10 maj 2012
För femte årets i rad tänker Sibylla Gustafsson och Lasse Björk delta i Midnattssolsrallyt. I år blir det extra spännande, den gamla traditionen med Damklass har återupptagits för att locka mer kvinnliga deltagare.

Ewy Rosqvist deltar som hedersgäst ockh kommer att dela ut Ewy Rosqvists pokal, vilket är nytt för i år och ska ges till bästa kvinnliga deltagre. (1 pokal till regualritykalssen och 1 pokal till Historiska rallyklassen.) Då det inte är så många kvinnliga förare så finns ju chansen till pokalen.
Ewy själv är den ena kvinna som vunnit damklassen fyra år i rad på den tiden det begav sig.
 
Vi kör med min "finbil" en SAAB 96 från 1961, den har en tvåtaktsmotor på 38 hästkrafter, 3 växlad låda (ettans växel är osynkad) och frihjul.
Bilen är utrustad med lite "goa" tidstypiska tillbehör: knopp Marchal extraljus, barnstol i baksätet, nickehund och pepitarutig Ce Ge Hammarlundshjälm i bakrutan, bilen är även utrustad med dåtidens "stereo". (En gammal Blaupunkt Derby radio, som antingen drivs av bilens batteri när den sitter monterad i sin kassettliknande hålllare i bilen eller som en vanlig transistor med "ficklampsbatterier" när man ställer radion på campingbordet. ) Jodå, vi har med oss campingbordet och campingväskan, kan ju hända att man kommer i mycket god tid till starten på specialsträckan. På takräcket ligger reservhjulet surrat. Klädsel gäller som förr, Sibylla i klänning eller dräkt och Lasse i kavaj.

Vi tävlar för Åtvidabergs Motorklubb och kör i regualrityklassen, där det gäller att hålla en snitthastighet på 50 km/t. Till vår hjälp har vi en extra monterad tripmätare (HaldaTrip) som visar hur långt vi kört och tidtagarur för att se om vi ligger rätt i tid i förhållande till hur långt vi kört.
Man blir prickbelastad både om snitthastigheten blir högre eller lägre än 50 km/timmen. Det låter ganska simpelt, men det är svårare än vad man kan tro. Vid ett vägbyte sjunker hastigheten då måste man kompensera det med lite högre fart för att få rätt snitt. För varje sekund man ligger fel får man tidsprickar. Dessutom finns det hemliga tidskontroller under sträckan så man kan bli prickbelastad flera gånger på samma sträcka..
Vi kör samma sträckor som de i den historiska rallyklassen.
 
När vi inte kör Midnattssolsrallyt är vi gärna ute på bilträffar och veteranmarknader.Vi kommer då gärna i kläder och tillbehör som är tidstypiska. Vi kör ca 500-1000 mil per sommar med bilen. Vi har ett stort och äkta SAAB-intresse. I familjen finns det ca 12 SAAB-bilar i olika skicka och modeller och i bokhyllan ståpr det ca 700 modellbilar av SAAB och Scania (samt en massa andra SAAB-relaterade prylar.)
 
För mer infor om Midnattsolsrallyt se www.midnattssolsrallyt.se
För mer info om oss: www.saabsidan.disntudio.se
 
Av Sibylla Gustafsson

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.