Bild
Nästa artikel

Grattis Adler Trumpf!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag när Edla och Ada har namnsdag passar vi på att hylla Trumpf!

Trumpf är tyska och samma ord som trumf på svenska och trump på engelska, ursprungligen en kortspelsterm. Det tyska ordet är svårt att uttala för den som inte har tyska som modersmål. I dag när ett märkesnamn skall vara gångbart på alla marknader och i alla språkområden är Trumpf otänkbart. Det var det inte på 1930-talet då det tyska märket Adler kallade sina mest populära modeller Trumpf.

Adler var en av framhjulsdriftens pionjärer men vågade inte satsa helhjärtat på det. Den första framhjulsdrivna modellen hade en nästan identisk systermodell med bakhjulsdrift. Det var 1932 och bilarna kallades Trumpf och Primus. Det var Trumpf som var framhjulsdriven och det blev den som flest köpare valde. Citroën köpte in en Trumpf och studerade den noga; Traction Avant kom ju två år senare.

Adler som låg i Frankfurt am Main fortsatte att utveckla fram- och bakhjulsdrivna modeller men återkom inte som biltillverkare efter andra världskriget. Motorcyklar började man med istället och tillverkade också skrivmaskiner och andra kontorsmaskiner.

I Sverige var särskilt den lilla Adler Trumpf Junior en omtyckt bil som sålde bra i slutet av 1930-talet.

Kommentarer

#1
Kennet jansson
2010-09-21 09:47

Hej.

Kul att se en bild på Adler Triumph. Har faktiskt en oregistrerad i garaget som ej varit i trafik på 40 år. den renoverades i början av 70-talet och har sedan blivit stående. Tror inte det finns så många bilar kvar. De jag sett på internet har andra fälgar. Men min bil har samma utförande som på bilden,lite intressant.Det roliga är att min bil tros komma från dessa trakter. nu ser man ju inte kulör. men min är mörkgrön. Vet du hur många bilar som importerades till Sverige?

#2
Stig Carlzon
2010-12-08 10:00

Hej, jag har en Adler Trumph Junior i trafik, som jag har haft sedan -69. Beträffande fälgarna tyder det på att din är en -36:a liksom min med 17"- hjul senare 16".Bilen var mycket populär här inte minst pga goda vägegen-
skaper för den tiden. Hör gärna av dej.

#3
Carl Legelius
2010-12-09 10:08

Tack för kommentarerna!

Den svartvita bilden kommer från Adlers generalagent Wiklunds AB som daterat till 1938. En koll i uppslagsboken Deutsche Autos bekräftar det som Stig skriver. Trumpf Junior hade först släta 17-tums fälgar och sedan hålade16-tumsfälgar. Ändringen skedde 1938. Nyligen var en mörkgrön Trumpf Junior 1938 till salu på blocket.se. Den hade släta fälgar. Är det Kennets bil?

Vi lägger ut två svenska originalbilder till som visar 39:or med de senare 16-tumsfälgarna.

Under åren 1936-1941 såldes totalt 1502 Adler i Sverige. Modellstatistik finns inte men de allra flesta var Trumpf Junior. Bästa året var 1938 med 788 bilar. På grund av kriget upphörde tillverkningen 1940 men 1941 nyregistrerades 10 bilar som måste ha funnits i lager hos importören.
Bo Legelius, Klassiker

#4
Magne Wehn
2012-02-05 20:25

Ønsker å kjøpe Adler Trumf, gjerne en cabriolet. Min morbror eide en slik. Den ble solgt tidlig på 1950 talet. Er født i 1947 så jeg hadde mine første bilturer i denne. Det var stort og jeg skulle gjerne opplevd det på nytt .

#5
Magne Wehn
2012-02-05 20:29

Min morbror eide en Adler Trumf cabriolet. Den ble solgt tidlig på 1950 tallet. Jeg er født i 1947 og hadde mine første eventyrlige bilturer i denne.
Skulle ønske å oppleve det på nytt og ønsker derfor å kjøpe en Adler ev. leie den en sommer hvis det lar seg gjøre.

#6
Ola Karlsson
2012-04-01 17:13

Åker Adler -38 på alla rallyn jag hinner med i Upplan och Västmaland tyvär är jag den ende med Adler har ingen att dikutera med. Det vore om Ni hörde av Er. Första bilen på gården var en Ader-36 som min far köpte ny, det enda jag har kvar av den reservdelsboken .

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!