Nästa artikel
Grattis alla Monza!
Dagens namnsdagsbil

Grattis alla Monza!

Publicerad 19 augusti 2009 (uppdaterad 1 september 2010)
Varje dag firar vi en ny namnsdagsbil. Idag när Magnus och Måns förtjänar en sång om enkla tulpaner bjuder vi Monza på en rejäl tårtbit.
Monza är en stad i norra Italien, belägen strax norr om Milano. Här har folk bott sedan bronsåldern minst, och staden är känd för sin vackra katedral daterad 595 e Kr.

Men i motorkretsar är det främst den stora Grand Prix-banan Autodromo Nazionale Monza, öppnad 1922 som drar.

Flera biltillverkare har upptäckt den dragningskraften och använt namnet Monza på sina sportiga modeller.

Ferrari 750 Monza fick sitt namn efter att Mike Hawthorn och Umberto Magioli 1954 vunnit på Monza-banan i den allra första tävling man ställde upp i med den nya bilen. 750 Monza var en modell i den serie fyrcylindriga sportvagnar som Ferrari utvecklade på 1950-talet. Den första bilen hette 625 TF och hade en 2,5-litersversion av motorn, konstruerad av Aurelio Lampredi, 750 Monza hade 3-litersversion av samma motor.

Chevrolet Corvair firade vi den 27 mars, på Ralfs namnsdag. Sportversionen Monza kom våren 1960 och hade lite starkare motor och tuffare inredning. 1962 introducerades Monza Spyder med turboladdad motor på 150 hk, tillsammans med Oldsmobile F-85 Turbo Jetfire den första produktionsbilen med turbo. Detta är en Monza coupé -64.

Monza-versionen av Corvair var populär, kanske var det därföa GM valde att kalla sin nya mellanklassare baserad på föregångaren Vega för Monza. Chevrolet Monza dök upp hösten 1974 som 1975 års modell och delade plattform med Buick Skyhawk, Oldsmobile Starfire och Pontiac Sunbird. Den fanns med fyror, V6:or och V8:or och med en rad olika karosser. 1980 lades tillverkningen ned i USA men fortsatte i bl a Brasilien några år till. Detta är en Monza Coupé från 1979.

Opel Monza är en coupéversion av fyrdörrarsmodellen Senator, i sin tur en lyxvariant av Rekord.Den smäckra fastbacken kom 1978 och fanns från början endast med en trelitersversion av den raka sexa som figurerat i Opel under många år. Med förgasare gav den 150 hk och med insprutning 180 hk. Senare tillkom en rad olika motoralternativ, från 2,0E och uppåt, några få exemplar förseddes även med dieselmotor.

Monza uppdaterades till 1983 och fick internbeteckningen A2, föregångaren kallades A1. Ny front hörde till förändringarna. Monza GSE hade digital instrumentering och massor av andra tuffa detaljer, synd att Monza-produktionen lades ned i juni 1986. Lite fler än de 27 218 Monza A1 och de 16 594 Monza A2 som tillverkades under åtta år borde det allt ha blivit.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.