Senaste aktivitet

"Jacob Munkhammar" har kommenterat på "Med AMC Pacer som motiv"

Grattis Austin Cambridge!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag när Camilla har namnsdag passar vi på att hylla Cambridge!

Städer med samma namn som den engelska universitetsstaden Cambridge finns på flera ställen i den engelskspråkiga världen. I USA finns minst två, i Massachusetts och i Minnesota. I den kanadensiska provinsen Ontario finns också en stad som heter Cambridge och en i Nya Zealand.

På de platserna skulle det vara lätt att sälja en bil med det modellnamnet. Det har använts av två märken, Austin under många år och Plymouth under en kortare tid.

Läsarnas kommentarer

#3
Oscar G
2012-03-07 11:51

PS:
Google är bra att ha...
Där hittade jag nu ett par väldigt bra, direkt jämförande bilder. Av dem framgår:
Huven på A55 har ett nytt "pressveck" som lurar ögat att tro den är lägre.
Kromsargarna runt strålkastare och grill verkar vara en aning större. (?)
Vindruta och sidorutor verkar oförändrade, men bakdörrarna har, liksom huven, fått ett nytt, modernare veck som understryker den förlängda aktern.

I övrigt är det, som sägs i bildtexten, verkligen den förlängda aktern som gör sådan skillnad i utseendet - tillsammans med den betydligt större och modernare bakrutan.

Tänk, vad relativt små detaljer kan förändra helhetsintrycket!

#2
Oscar G
2012-03-07 11:05

Angående det face lift som kom med A55 1957:

Stämmer det, som står i texten, att det bara var aktern som förnyades?
Själv har jag alltid haft intrycket att det gjordes små, men tydliga, förändringar även i fronten - för jag kunde alltid se på avstånd framifrån om det var en A50 eller en A55 man mötte.
Är det bara kromsargen runt grillen som lurar mig? Eller är grillen en smula högre och bredare?
Är inte i själva verket motorhuven lite lägre och mjukare i formen?
Faktum är att jag alltid upplevt A55 en smula "modernare", då den ger ett både lägre och bredare intryck än A50, nu som då.

Den större bakrutan ser vi ju, men är dörrarna likadana på de båda modellerna? Eller fick A55 lite större glasytor även där?

I brist på direkt jämförande bilder vore det kul om om någon sakkunnig där ute upplyser mig!

#1
Johnny Holmqvist
2009-08-18 22:32

Har just fått tag i en A55 1958 som stått avställd i 44 år! Är nu igång med renovering bla. så satt motorn fast. En snygg och ovanlig bil.

#1
Stefan Gustavsson
2009-03-07 18:19

BMC:s Farinamodeller är charmiga och trevliga bilar. Sällsynta idag men tyvärr lite bortglömda i hobbyn.
Jag har en sådan på gång just nu...

#1
Sven
2009-03-07 12:12

Samma här. Alltid kul att lära sig någonting "nytt gammalt"!

Men uj, vilket sug av nostalgi att se A55:an! Jag var plötsligt åtta år igen, sovande i baksätet efter en lång Smålandsresa, då jag vaknar upp av det karaktäristiskt malande ljudet av växellådan då farsan växlade ner till tvåan för att svänga över bron här hemma.

Vissa ljud och minnen går aldrig ur...

#1
Rolf Granström
2009-03-07 07:59

Att det fanns en Plymouth Cambridge visste jag inte. Har alltid trott att det bara var Austin.