Nästa artikel
Grattis Austin Cambridge!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Austin Cambridge!

Publicerad 7 mars 2009 (uppdaterad 14 november 2013)
Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag när Camilla har namnsdag passar vi på att hylla Cambridge!

Städer med samma namn som den engelska universitetsstaden Cambridge finns på flera ställen i den engelskspråkiga världen. I USA finns minst två, i Massachusetts och i Minnesota. I den kanadensiska provinsen Ontario finns också en stad som heter Cambridge och en i Nya Zealand.

På de platserna skulle det vara lätt att sälja en bil med det modellnamnet. Det har använts av två märken, Austin under många år och Plymouth under en kortare tid.

Den röda bilen är en Ten med den kaross som kallades Cambridge, kanske inspirerad av konkurrenten Morris som nästan alltid förde en modell som hette Oxford. Det var ungefär som om det skulle ha funnits en Volvo Uppsala och en SAAB Lund.

Cambridge fick 1957 en face-lift som egentligen var en tail-lift för det var aktern på bilen som fick ny formgivning. Tillsammans med 13-tums hjul och tvåfärgslack såg den mycket smäckrare ut än den stubbiga föregångaren.

Tidigt 1959 kom A55 Cambridge Mark II med BMC:s nya fenförsedda mellanklasskaross. Den kallades i folkmun Farina efter inspiratören - men det var BMC som stått för det mesta av formgivningsarbetet. Fenorna var mera modesta på kombiversionen.

Fenorna började bli omoderna i början av 1960-talet och inför 1962 hyvlades de av på Cambridge, som samtidigt fick en något större motor och därmed beteckningen A60. En pålitlig bil som länge var vanlig som taxi i engelska småstäder. Den fanns också med dieselmotor men var då pinsamt långsam.

Efter flera år med de allmänna beteckningarna de Luxe och Special de Luxe infördes unika modellnamn på 1951 års modeller av Plymouth. Alla började på C, men det var inte var inte självklart vilken hackordning det var mellan Concorde, Cambridge och Cranbrook.

Plymouth fick nya karosser 1953 i en rätt tam stil som gjorde att märket tappade marknadsandelar. Samma grundkaross gick ett år till men modellbeteckningarna ändrades 1954 till hotellnamn som Plaza, Savoy och Belvedere.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.