Bild
Nästa artikel

Grattis Borgward Isabella!

Dagens namnsdagsbil

Idag har Isabella namnsdag och det firar Klassiker genom att uppmärksamma Borgward Isabella.

Det finns åtskilliga bilmärken man gärna skulle se nedlagda. Ssang-Yong till exempel. Men det finns ännu fler som hade förtjänat ett bättre öde än att bara försvunna ut i de bilhistoriska kulisserna. Borgward är ett typiskt sådant märke. Snyggt namn till att börja med, speciellt i kombination det somriga "Isabella".

"Sommarens bilsensation som blivit höstens schlager" stod det i reklamen. Det var på tal om att "hon dansade en sommar" som en del påstod om den nya Borgward Isabella.

En del barnsjukdomar hade hon kanske den första sommaren 1954 men det var en mycket modern bil som Carl FW Borgward konstruerat. Att hela fabriken fick stänga 1961 kunde inte Isabella rå för, det berodde mest på Carls vidlyftiga affärer.

Den första helt nya tyska bilen efter kriget var Borgward Hansa 1500 som presenterades i mars 1949. Fabrikens ägare, teknologie doktor Carl FW Borgward, hade själv konstruerat den. Formgivningen var kopierad av amerikanska Kaiser och mekaniken avancerad med separatfjädring runt om och en nykonstruerad toppventilmotor.

Projektet att utveckla en ersättare för Hansa 1500 och dess senare variant 1800 fick kodnamnet Isabella. När den nya bilen visades i juni 1954 stod det ännu Hansa 1500 i nosen men redan i den första broschyren kallades den bara Borgward Isabella. Carl FW Borgward hade nu slutgiltigt ersatt det gamla märkesnamnet Hansa med sitt eget namn.

Carl FW Borgward var snabb, till 1954 hann han planka den helt nya lösningen med hjälpram för motor och främre hjulupphängning från Mercedes-Benz 180 som visats i juli 1953. Isabellas motor på 60 DIN-hästar var delvis nykonstruerad men hade kvar det ovanliga insuget från topplockets ovansida med förgasaren tronande på ventilkåpan.


Redan 1955 kom Isabella TS med ytterligare 15 DIN-hästkrafter och mycket mera krom. Om den som blev omkörd missade TS-emblemet på bakluckan fanns alltid de kromade bakljusen att lägga märke till på den dyrare och snabbare versionen. Isabella hade bra kurvegenskaper med tendens till överstyrning. Det satt ju trots allt en pendelaxel bak.

I Europa skapades på 1950-talet en kombi ofta genom att man glasade en skåpbil. Isabella var en av de första stationsvagnarna som var tydligt personbilsbaserad men så långt som att lansera en TS-version vågade man inte. Kombin kom 1955 men bilden visar utförandet från 1959 med de då nya bakljusen.

Att Isabella ännu ger ett så modernt intryck beror på proportionerna med låg höjd och bred spårvidd. På bilden en -57:a vilket man kan se på att grillen saknar rutmönstret från de första åren. Positionslyktorna ligger ovanpå framskärmarna som på Mercedes 220, alltså är det den dyrare TS-modellen.

Carl FW Borgward var tekniker snarare än affärsman. Finanserna räckte inte riktigt för hans många projekt. Staden Bremen gick in för att rädda verksamheten men det blev ändå likvidation 1961.

Tur för Audi och BMW som nog inte varit där de är idag om Borgward varit kvar i leken. Totalt tillverkades i Bremen 202 682 Isabella varav omkring 40 procent var TS och 18 procent Kombi.

Kommentarer

#1
Sharpo Senior
2010-12-06 22:32

Jag hade en 59:a, svart, med röd-vita ''flygstolar''. Den hade gått 5000 mil när jag köpte den 1967, och jag körde 5000 mil till under två år. Jag kan vittna om den slitstarka motorn, det var aldrig något fel på den. Däremot rostade bakvagnen sönder. Men lackeringen hade en fantastisk kvalitet.
Egenheter:
• Det fanns ingen fläkt i ventilationssystemet, men förre ägaren hade som tur var monterat in en brunlackad ''truckfläkt'' med värmebatteri, och defrosterslangar.
• Höll man in knappen i rattens mitt så blinkade helljuset automatiskt.
• Kardanaxeln löpte ett rör, och där kunde det komma in grus ...
• Dropplisten (om någon minns vad det är) löpte runt obruten över vindrutan från ena sidan till den andra.
• Motorn saknade luftförvärmning (som de flesta bilar) och en gång isade förgasaren igen ordentligt. Fick krypköra hem, bilen drog 2-3 liter milen då, annars ca en liter/mil.
• Kallstarter var ett äventyr. Jag lärde mid att pumpa exakt 18 gånger på gasen, och sedan starta utan choke. När motorn hade gått några sekunder och ville stanna igen, drog man snabbt ut choken. Sedan helt OK. Men jag kunde inte slarva och pumpa 16 eller 20 gånger, det funkade inte.
• Det gick att busköra med den på asfalt, men på grusvägar fick man hålla tungan rätt i mun. Ett par riktiga långsladdar som jag kunde häva efter några jobbiga sekunder råkade jag ut för. Det var mycket grusvägar på den tiden.
• Ganska ofta när man tankade (och kollade oljan) så kom det fram farbröder som hade haft en Borgward tidigare och som stod andaktsfulla en stund och betraktade motorn – ''bättre fanns inte''.
Och trumbromsar. Dagens ungdomar kan nog inte fatta hur dåliga de var ... och ändå körde man lika fort som idag, 100-110 på bra väg.
Men jag glömmer inte denna bil så lätt!

#2
Bertil Rydström
2011-02-08 10:39

Var stolt ägare till en Isabella TS 1955 och året var 1965.
Min pappa var lite avundsjuk eftersom han "bara" hade
en vanlig Isabella av årsmodell 1956. Tufft var det när man var ung och hade en bäddbar bil. Blinkers fram och bak monterade ovanpå skärmarna. Klocka samt automatiska backljus var ju också fint. Dock fick man inte glömma att vrida några varv på smörjkoppen till vattenpumpen emellanåt. En härlig tid i ungdomens vår. Vänliga hälsningar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.