Nästa artikel
Grattis Chevrolet Vega!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Chevrolet Vega!

Publicerad 24 april 2009 (uppdaterad 12 november 2013)
Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag från Klassikerkalendern. I dag när Vega har namnsdag vill vi naturligtvis göra dig uppmärksam på bilmodellen Vega.

Vega är den starkast lysande stjärnan i konstellationen Lyran. Vanligt namn på båtar men så hette också Chevrolets ekonomibil som tillverkades modellåren 1971-1977. Dess värste konkurrent var Ford Pinto, namnsdagsbil den 22 februari. Liksom den drogs Vega med en del problem men var i alla fall inte som Pinto eldfängd.

Vega hade ett attraktivt utseende med stildrag lånade från Camaro och var mycket elegantare än den knubbiga Pinto. Den fanns som Hatchback Coupe, Notchback Sedan och Kammback Wagon, alla tvådörrars. I storlek föll den mittemellan sina tyska kusiner Rekord och Ascona från Opel.

Vegas motor var en 2,3 liters fyra med block i aluminium och topplock i gjutjärn. Den hade överliggande kamaxel men effektuttaget var måttligt. Första året uppgavs 90 och 110 HP SAE men när senare omräkning gjordes enligt den nya SAE nettonormen blev det bara 70 resp. 84 HP. Motorn ansågs högljudd och varvovillig. Engelska Cosworth utvecklade en tvålitersversion av motorn som gav 110 HP. Den erbjöds modellåren 1975 och 1976.

Man kunde välja mellan automat och tre- eller fyrväxlad manuell låda. Senare tillkom en femväxlad låda.

En välkomnande Vega Hatchback 1971. Den kostade i Sverige 26 950 kronor, 1700 kr mer än en Volvo 142 Grand Luxe . Svenska GM sålde bara 27 stycken Vega 1971, det enda året modellen marknadsfördes i Sverige.

Visst ser man likheter med Camaro men i profilen av Vega Notchback också influenser från Fiat 124 Sportcoupé.

Med breda fälgar och svärtad grill såg Vega inte ut som den ekonomibil den faktiskt var. Skivbromsar var nu en självklarhet i Detroit och vägegenskaperna hos Vega med GT-fjädring fick godkänt av sportbilstidningen Road&Track.

Kammback var en prydlig kombi vars aerodynamik GM prisade i broschyren utan att förklara att namnet emanerade från tysken Wunibald Kamm. Alla Vega hade stora ventilationsgaller i aktern som liknade Corvairs luftintag för motorkylning - märkligt när GM helst ville glömma Corvair efter att alla skriverier.

Mid-life facelift kallas på Detroitspråk de ändringar som görs efter några år för att förnya intresset för en modell. Vega fick 1974 ny front och nya baklyktor. Man kunde få vinyltak och ett GT-paket med styvare fjädring och sportiga tillbehör som varvräknare och fyrekrad ratt.

Kammback försvann som namn 1975 men inte kombin som kallades Estate Wagon om den hade falsk trädekor- på bilden en 75:a med för året ny grill.

Sista årsmodell av Vega var 1977 men grundkonstruktionen levde vidare ett par år till i sportcoupén Monza. GM sålde under sju år drygt två miljoner Vega och vann därmed marknadskriget mot Pinto. Den sålde Ford lika många av men behövde tio år för det.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.