Bild
Nästa artikel

Grattis Isuzu Bellett!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag när Bengt har namnsdag passar vi på att hylla Bellett!

En märklig omständighet kring den svenska importen av Isuzu Bellett är att Toyota tog sig an reservdelsförsörjning och service när importören slutade ta in bilar och istället skeppade iväg hela lagret till Finland.

Det här var på 1960-talet och plötsligt stod ett mindre antal pionjärkunder med sina läckra små Isuzu-bilar helt utan skyddsnät. Det var i det läget som Scanmobil som sålde Toyota tog sig an den floppande konkurrenten. Det gällde att rädda ryktet på japanska bilar!

Toyota och Isuzu var de första japanbilarna på svensk mark och hur det gick för Toyota vet vi alla. Isuzu däremot blev en bil i marginalen - trots att modellen Bellett hade mycket som talade för sig.

Bellett var en ersättare till den licenstillverkade Hillman Minx. 1963 var första året för denna egendesignade kompaktbil vars namn anspelade på ett större syskon i modellskaran kallad Bellel, en bil med riktigt snygga bakljus fram till 1965, skarpt trekantiga.

Bellett fanns både med två och fyra dörrar och i en ovanlig tvådörrars herrgårdsvagn kallad Express. En liten pick-up kallad Wasp erbjöds också. Lycka till med att hitta en sådan.

Modellen erbjöds med motorer från 1,3 till 1,8 liter och den tuffaste versionen var den med coupékaross och GT-R-specifikation, vilket var detsamma som en 1,6-liters rak fyra med dubbla överliggande kamaxlar och dubbla förgasare. Runt 1 400 tillverkades och kulten kring modellen är stark i Japan.

1974 presterade en GT-R 122 hk vid 6 400 r/min och stående kvartsmilen gick på 16,6 sekunder.

Bellet gick igenom flera utseendeförändringar och tillverkades till 1973. Namnet levde vidare en tid som en globalt ointressant GM-produkt i form av Isuzu Bellett Gemini som sedan koktes ner till Gemini. Den håller vi oss på behörigt avstånd ifrån.

Men den ursprungliga Bellett gillar vi skarpt! En slank liten bil även i fyrdörrarsutförande. Alltid snygga bakljus och en väldigt nätt profil. Drygt 170 000 tillverkades.

Ska vi gissa på att två är på rull i Sverige idag? Kanske ytterligare fyra kan sättas i stånd och ett drygt tiotal står som objekt?

Kommentarer

#1
Morgan Eklöf
2009-03-21 01:46

Jag var tvungen att leta rätt på Bellel också efter kommentaren om bakljus. Och jisses i havet! Det är ju en av bilhistoriens läckraste bakpartier, alldeles bortglömt!

http://alan.fasick.net/bellel/forsale/

#1
S.Martin
2009-03-21 13:00

Hej, Intressant läsande, synd bara att ni inte hade bilder på de modeller ni radade upp. GT-R modellen var riktigt cool, så det är synd att den inte fick sin chans i rampljuset, kanske kommer fler bilder?

Mvh Martin

#1
Sven
2009-03-21 19:50

Tillhörde den skara som tyckte att Bellet var en riktigt läcker och lovande liten skapelse redan då det begav sig. Fast det vågade man ju knappast säga högt... i synnerhet när man bodde i en trakt där Volvo Amazon var heligare än Buddha:
"Japanska bilar? Pah! Det vet man ju att det bara är kopierat skräp!"
Jojo... Så det var till att titta med sympati på den fräcka lilla japanen, men hålla klaffen om det.

Likheten med Triumph 1300 har jag aldrig tänkt på, men den däremot var jag så såld på att jag verkligen köpte en när jag just lämnat tonåren bakom mig. Kvalitén var kanske inte på topp, men det fanns ingen bil i klassen med ett läckrare ljud! Den hade allt som inga andra bilar hade då: Förarstol som var höj- och sänkbar både i fram- och bakkant, ratten ställbar både i höjd och längd, träpaneler, infällda säkerhetsfönstervevar plus en massa annat innovativt. En liten miniatyr-Jaguar som jag saknar!

#1
Lägerleffe
2010-01-26 13:46

Herr Lennart Öjesten, då motorjournalist på Expressen, lånade sig till ett antal artiklar om "den första japanska succén i Sverige", och hyllade dess slitstyrka, bensinsnålhet, prisvärdhet med mera. Den ingick i Expressens 10.000-milatest och jag tror till och med att den "vann" ett år.

Jag gissar att LÖ körde bil billigt på den här tiden eftersom Belleten figurerade i Expressen med jämna mellanrum. Hur som helst var det en japansk pionjär på den svenska marknaden. När Bellet sedan försvann blev en ful Toyota (Corolla?) med vulgärt kromglänsande underbett under en tid den "enda" japanen.

#1
Stefan Gustavsson
2010-03-21 12:24

För en cirka 25 år sedan gjorde jag ett av mina många besök på den legendariska Eda-skroten. Där stod en blå Isuzu Bellett, som då verkade vara i ett bra, renoveringsbart skick. Ett halvår senare när jag kom tillbaka, så hade man staplat upp en gammal rostig Opel på taket på Isuzun, så det hade knäckts! Go´natt!

#2
kentudor
2012-03-21 16:52

En mycket bra och slitstark bil för sin tid sålde bra i Finland där det fortfarande finns välbevarade exemplar som rullat utan uppehåll!

#3
ulf sonnevelt
2013-03-20 15:46

jisses izuzu med diesel i 63. i Norge vet jeg at den kom dårlig ut i konkurranse med Datsunbluebird men den i bensin utgave og bluebirden
vant vet ikk om mer enn en bellet i oslo

#4
Jerker Samuelsson
2013-04-15 17:24

Jag är egare till en Isuzu Bellet 1600 GT, som jag har haft sedan 1977. Årsmodellen är 1969.
Mvh. J Samuelsson, Finland

#5
Per Berner
2015-09-04 14:29

Bilens former bär mycket tydliga Michelotti-gener, kan svära på att de var inblandade. Michelotti lär dessutom enligt vissa källor på nätet ha arbetat för Isuzu med andra projekt vid ungefär den aktuella tiden.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!