Nästa artikel
Grattis Jowett Jupiter!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Jowett Jupiter!

Publicerad 29 juni 2009 (uppdaterad 12 november 2013)
Varje dag firar vi ett nytt bilnamn i Klassikerkalendern. I dag när Petra och Peter har namnsdag vill vi även uppmärksamma Jupiter!

Jupiter är den största planeten i vårt solsystem. Den har uppkallats efter gudarnas konung i den romerska mytologin. Ett ärofullt namn för den sportbil som engelska Jowett tillverkade åren 1950-1954.

Det märket är bortglömt nästan överallt utom i Yorkshire där tillverkningen skedde. Glömt är också att Jowett vann sin klass i Le Mans med Jupiter tre år i följd.

Det var racerbiltillverkaren ERA - English Racing Automobiles Ltd - som ville att Jowett skulle bygga en sportversion av sin nya modell Javelin. Den återkommer vi till på dess namnsdag den 31 juli, men här skall bara nämnas att det var en för sin tid mycket avancerad konstruktion med bland annat en nyutvecklad boxerfyra. Javelin hade självbärande kaross och en öppen sportbil skulle enligt tidens sed byggas på separat ram.

ERA tyckte att österrikaren Eberan von Eberhorst, som på trettiotalet deltagit i konstruktionen av Auto Unions tävlingsvagnar, skulle rita ett chassi åt Jowett.

Så blev det men däremot accepterade Jowett inte ERA:s förslag till en kupékaross som hade tydligt tyskinfluerade linjer. Jowetts in-house designer fick i stället fick rita en roadster i en engelsk blandstil, det vill säga modernt och traditionellt i harmoni. Den tillverkades i aluminiumplåt.

Med Javelin delade Jupiter all mekanik men var snabbare tack vare högre effekt och lägre vikt. Rattväxel var väl inte så sportigt men det var högsta mode.

Drygt 800 Jupiter producerades till dess Jowett 1954 definitivt slog igen portarna.

Tack till Claes Rydholm för lån av broschyr!

Roadsterkarossen var smaklig och formgiven med den amerikanska marknaden i sikte. Jowett levererade också 75 rullande chassier för påbyggnad av fristående karossmakare.

I LeMans 1950 ställde Jowett upp med en Jupiter som inte bara vann 1½-liters klassen utan också satte nytt klassrekord för snittfart under 24-timmarsloppet. Bra reklam inför modellens säljstart några månader senare.

En fabriksbil deltog också i Monte Carlorallyt 1951 och vann där sin klass. Dessa omedelbara tävlingsframgångar låg bakom Jupiters slogan "The car that leaped to fame!"

En lätt racerkaross byggdes för LeMans 1951 och 1952. Jupiter vann även dessa år sin klass men 1952 mest på grund av att den Porsche som inte bröt blev diskad för att motorn inte stängdes av vid ett depåstopp. Jowett ställde inte upp fler gånger därför konkurrensen från Porsche med flera renodlade sportbilar blev för svår.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.