Nästa artikel
Grattis Lancia Beta!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Lancia Beta!

Publicerad 28 juli 2009 (uppdaterad 29 maj 2017)
Varje dag firar vi ett nytt bilnamn i Klassikerkalendern. I dag när Botvid och Seved har namnsdag vill vi gärna fira Beta.

Beta är den andra bokstaven i det grekiska alfabetet, ett system som Lancia återkommande använt genom åren. Beta som namn användes redan 1908 men mest kända Lancia Beta är den som lanserades i november 1972 och som fanns i en rad olika karossutföranden.

Beta var den första bil att lanseras av Lancia sedan företaget blivit uppköpt av stora Fiat. Det märktes främst under huven, där
satt maskinen som tagits fram av Fiat till 124-modellen på 1960-talet.

1973 kom Coupén på en kortad bottenplatta och en helt egen kaross, ritad av samme man som gav oss Fulvia Coupé, Castagnero.

1974 kom HPE, High Performance Estate, med Berlinans axelavstånd och en enorm halvkombilucka. Senare bytte Lancia betydelse för HPE
till High Performance Executive.

Samma år, 1974, kom Beta Spider som var en Coupé med tygtak och störtbåge och byggd av karossfirman Zagato.

Ett år senare såg Pininfarinaritade Monte Carlo dagens ljus. Här satt motorn monterad mellan sittbrun och bakaxel - mycket spännande. Endast 7600 exemplar byggdes fram till 1981.

När Saab 1977 började sälja Lancia i Sverige fick märket ett uppsving. Beta-serien slutade man dock ganska snart med och satsade på Autobianchi A112 och med tiden Saab-Lancia 600.

Beta Spider tillverkades av Zagato i drygt 8500 exemplar.

Cool bild på cool bil. Monte Carlo med mittmotor.

Beta HPE tillverkades mellan 1974 och 1984 i drygt 71 000 exemplar. Drygt 2 300 hade kompressor.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.