En bild ur en av de sista samlingsbroschyrerna från British Leyland där Morris Minor ännu var med.

Nästa artikel
Grattis Morris Minor!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Morris Minor!

Publicerad 25 mars 2009 (uppdaterad 14 november 2013)

En bild ur en av de sista samlingsbroschyrerna från British Leyland där Morris Minor ännu var med.

Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag när det är Maria bebådelsedag passar vi på att hylla Minor!

På engelska betyder minor minderårig, men det kan också vara tillägg till ett namn på samma sätt som Senior eller Junior. Om man exempelvis heter Trevor Snettisham Minor har man en äldre bror med samma namn som då sätter Major efter det.

I bilarnas värld förknippas Minor med Morris men Morris Minor kom lustigt nog innan det fanns en Morris Major. Den första Morris Minor presenterades 1929 som William Morris svar på Herbert Austins Seven.

Sensationellt nog hade denna lilla bil en motor med överliggande kamaxel. Senare kom en ekonomimodell med sidventilsmotor som blev den första bilen i England att säljas för bara £ 100.

Morris Minor ersattes 1935 av den nya Morris Eight men kom tillbaka 1948. Resten är historia som det heter, för nu handlar det om en av Englands mest kända och älskade bilmodeller.

När tillverkningen lades ned 1971 hade 1,3 miljoner exemplar sålts världen över. Den hade successivt uppgraderats tekniskt men dess karaktäristiska utseende förändrades inte mycket.

Från Tjeckien kom också en bil med modellnamnet Minor. Det var en liten bil med en tvåtaktsmotor på 616cc och framhjulsdrift. Den konstruerades i hemlighet under den tyska ockupationen av Jawa som efter andra världskriget av de styrande ålades att koncentrera sig på motorcyklar.

Bilen tillverkades i 14 000 exemplar 1946 - 1951 som Aero Minor II av Letecké závody národni podnik(= Flygplansfabrikerna nationaliserat bolag) i Prag. Underleverantör för motorer och chassi var Motorlet Jinoníce och karosserna byggdes av bolaget Rudy Letov i Praha-Letnany.

I Sverige såldes bilen tidvis enbart under namnet Minor men märket är alltså Aero.

Lord Nuffield, eller William Morris som han då ännu var, provsitter 1928 den första Morris Minorn. Den täckta karossen var byggd enligt Weymanprincipen - det vill säga den var klädd med impregnerad duk. Det fanns också en öppen bil med fyra sittplatser som det såldes fler av.

Priset för en öppen Minor var 1949 precis detsamma som för en täckt, £ 382 16s 1d, vilket betyder 382 pund, 16 shillings och 1 penny - det var långt innan pundet drabbades av decimalsystemet och blev 100 pence!

Strålkasterna måste flyttas högre upp för att Minor skulle få säljas i USA. Den lilla herrgårdsvagnen i woody-stil kom 1953 och var den variant som sist slutade tillverkas.

Som vi bäst minns den, Morris 1000 från sent 1950-tal. Först hade Minor en sidventilmotor med rötter i trettiotalet, sedan kom BMC A-motorn som växte från 800 via 1000 till 1100 kubik.

En bild ur en av de sista samlingsbroschyrerna från British Leyland där Morris Minor ännu var med.

En Aero Minor 1950 fotograferad vid Norra Station i Stockholm. Det var en ganska avancerad liten bil med bra köregenskaper. Den hade kunnat bli en succé om den inte byggts i den usla kvalitet som följde av den kommunistiska planekonomin.

Så här såg omslaget ut på den tjeckiska broschyren.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.