Nästa artikel
Grattis Traveller!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Traveller!

Publicerad 15 november 2009 (uppdaterad 15 november 2021)
Varje dag firar vi en ny modellnamnsdag från Klassikerkalendern. I dag när vi gratulerar Leopold på namnsdagen vill också fira två bilar för de resande, Morris Traveller och, på andra sidan Atlanten, Kaiser Traveler.

De två vännerna möttes som vanligt på den lokala puben. Mr Brown tog en klunk av sin pint of bitter och sade:

- You buy a car, but you invest in an Austin!

Mr. Gray tänkte efter och innan han förde ölkruset till munnen sade han stillsamt:

- You are quite right, but personally I'll go for a Quality First Morris every time.

Så där höll de på varje onsdagskväll i 40 år och ingen ville låtsas om att de två bilmärkena till slut blivit identiska.

Det ville inte BMC heller och därför höll man länge fast vid de traditionella modellnamnen från tiden före sammanslagningen av Austin och Morris.

Den 28 augusti skrev vi i Namnsdagsbilar om Austins stationsvagnar som kallades Countryman och idag handlar det om Traveller som var samma bilar men från Morris.

Trots stavningen på amerikanskt vis uppmärksammar vi också Traveler från Kaiser.

Den första Morris Traveller kom på hösten 1952 och höll ut till våren 1954. Det var en engelsk woodie baserad på Oxford series MO. Det här är ett tidigt exemplar fotograferat på Karlavägen där generalagenten Förenade Bil hade sin stockholmsfilial.

Den mest kända och älskade kombin från Morris är Minor Traveller som debuterade 1953 och var den Minor som 1971 sist slutade att tillverkas. Den utvändiga strukturen av askträ är bärande. Genom åren har många renoverats och en del också mekaniskt uppdaterats för hänga med i modern trafik.

Morris Oxford series II resp III (1954-1959) fanns också som Traveller byggda på samma sätt som Oxford MO och Minor. Den som vill se en bild av den sexcylindriga Morris Isis som Traveller får leta upp Namnsdagsbilar den 10 februari.

De första Travellers hade på grund av sitt speciella byggsätt bara haft två dörrar och det var inte accepterat på den engelska marknaden för annat än småbilar. Nästa Traveller från Morris hade därför fyra dörrar. Fast den så tydligt var en kombiversion av Oxford saloon series III kallades den ändå series IV när den kom 1957. Den tillverkades till 1960. Ett fåtal letade sig till Sverige och några utrustades optimistiskt nog av generalagenten som taxibilar.

Morris Oxford med så kallad Farinakaross tillverkades också som kombi och kallades givetvis för Traveller. På bilden en series VI som till skillnad från saloonen fick behålla fenorna vid den facelift som gjordes 1961. En rymlig och slitstark bil.

Hundkojan presenterades på hösten 1959 och ett år senare kom det en kombi med den längre hjulbas som van och pick-up hade. Traveller hette den som såldes som Morris. Mot ett litet pristillägg fick man utvändig trädekor. Bilen på bilden är en Mark I, men har på broschyromslaget genom ganska tafflig retuschering av grill och emblem ändrats till Mark II. När kombiversionen av kojan fick Clubmanfront 1970 var det inte längre någon Morris och därför heller ingen Traveller.

Den epokgörande ADO 16, det vill säga BMC 1100, fanns som rymlig kombi med två dörrar. Ryggstöden fram och bak kunde fällas så att man fick en plan sovplats för två. Som alla i modellserien hade den hydrolasticfjädring och kurvegenskaper som på sin tid var sensationella i klassen.

Här har den flitige retuschören varit framme igen och förvandlat 1100:an på den förra bilden till en 1300 Traveller. Vad det verkligen enklare och billigare än att ta nya foton?

Vänner av Kaiser-Frazer framhåller gärna att deras favoritmärken var före Saab och andra med combi-coupe eller, om man så vill, hatchback. Om det är rätt eller inte tar vi inte upp nu, men eftersom vi gillar amerikanska independents vill vi idag, trots stavningen, gärna uppmärksamma Kaiser Traveler 1949-1953. Den var ett mellanting mellan sedan och station wagon så namnet var passande. Bilden visar en 51:a

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.