Nästa artikel
Grattis Renault Fuego!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Renault Fuego!

Publicerad 18 februari 2009 (uppdaterad 12 november 2013)
Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag när Frida och Fritiof har namnsdag passar vi på att hylla Fuego!

Fuego är spanska och betyder eld och sportiga Renault Fuego tillverkades bland annat i Spanien. Denna tredörrars, fyrsitsiga halvkombi var baserad på Renault 18 och presenterades i februari 1980.

Karossen ritades av Robert Opron som även ligger bakom godbitar som Citroën SM, CX och GS samt Renault 25. Tack vare det långa axelavståndet var Fuego ganska rymlig och halvkombiluckan bidrog ytterligare till användbarheten.

Fuego blev snabbt en succé, den klättrade nästan direkt efter lanseringen upp som bästsäljare bland coupéer i Europa och slog därmed konkurrenter som Ford Capri och Opel Manta.

Fuego fanns med en rad olika motorer - från 1,4 liter/64 hk och uppåt. Med tiden tillkom två turboversioner, en bensinare på 1,6 liter/132 hk och en diesel (!) på 2,1 liter/90 hk.

Fuego tillverkades i Europa fram till 1986, men i Argentina fortsatte produktionen fram till 1992.

Till Sverige kom aldrig Fuego, den introducerades i samma veva som det stod klart att Volvo skulle ta över försäljningen i Sverige och de kokade ned modellprogrammet till en enda personbilsmodell: Renault 5.

Från början var bestyckningen ganska beskedlig, motorerna på 1,4 och 1,6 liter levde inte direkt upp till det eldfängda namnet. Men bättre skulle det bli…

Med 2,1-liters turbodiesel på 90 hk gjorde Fuego Turbo D 175 km/h och var dessutom den snålaste sportcoupe du kunde ha. Framåtblickande!

Den som valde bensinturbon på 132 hk kunde blåsa fram i 200 km/h och även när den stod still signalerade den tydligt sin kraft genom de iögonfallande dekalerna längs sidorna.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.