Nästa artikel
Grattis Scotsman!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Scotsman!

Publicerad 29 februari 2012 (uppdaterad 14 november 2013)
I dag är det Skottdagen och då är det ingen namnsdag för människorna men enligt Klassikers bilnamnskalender firar vi Scotsman! Vad annars? En enkel kämpe som mot alla odds blev en försäljningsframgång.

I mitten av 1950-talet började det bli kärvt för the independents – de mindre bilproducenterna i USA. De klämdes från två håll – dels från de tre stora, GM, Ford och Chrysler, dels från den allt större importen från Europa.

Harold Churchill som var chef för Studebaker-Packard trodde att VW sålde enbart på sitt låga pris. Han menade att en stor bil för nästan samma pengar skulle folk hellre köpa enligt den amerikanska maximen big is better.

Nu kunde man inte skaka fram en billig bil på annat sätt än att strippa en man redan hade. Man plockade bort allt krom från den sexcylindriga modellen Champion, drog ned utrustningen till ett minimum och använde billigast tänkbara material i inredningen. Inga fabriksoptions erbjöds. Resultatet blev Scotsman som kunde säljas för $1776 vilket bara var $281 mer än vad en Volkswagen Typ 1 kostade.
Strippade bilar var ingen nyhet i USA. De tre stora hade alltid erbjudit sådana Plain Janes. Motorpressen mottog Scotsman med skepsis – en journalist tyckte den var tråkig som en jordvall och antog att ingen vill köpa den.

Han hade fel – Scotsman blev en oväntat stor framgång, sannolikt beroende på lika mycket omvänt snobberi som motstånd mot de allt större fenförsedda bilarna från the Big Three. Scotsman började säljas på våren 1957 till folk som gärna koketterade med sitt prestigelösa förnuft vid valet av bil.

Scotsman återkom utan förändringar 1958 då den sålde bättre än de andra modellerna från Studebaker. Den försvann från programmet 1959 för att inte internkonkurrera med Lark som presenterades som en kompaktbil. En strippad Scotsman pickup fanns dock kvar även 1959.

Text Bo Legelius

From the Home of the Golden Hawks står det i broschyren. Från dessa glamorösa modeller var steget till Scotsman långt... ner. Navkapslarna var målade. Enda kromet var på stötfångarna men det var en delete option, man sparade några dollar om tog även dem målade.

Enklast tänkbara inredning, kartong som dörrsidor, gummimatta och säten klädda i hårdgalon.

Bakljusen var starkt förenklade. Några förändringar gjordes inte på Scotsman från 1957 till 1958.

Hastighetsmätaren kallades cyklopögat såg likadan ut på alla Studebakers -57:or.

Scotsman erbjöds som två- eller fyradörrars sedan och även som Station Wagon. En skotte bland bilar!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.