Nästa artikel
Grattis Sprint!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Sprint!

Publicerad 13 september 2009 (uppdaterad 1 september 2010)
Jo vi vet att det är Sture som har namnsdag i dag men enligt Klassikerkalender ska även Sprint firas, så det gör vi. Men för all del, grattis även Sture!












Sprint, eller varför inte spurt, är ett ofta förekommande
uttryck inom idrottsvärlden. Alla vet att en sprinter är det snabbaste som
finns så varför inte använda epitetet inom bilvärlden då!?



Därför har Opel gjort det, Alfa Romeo och flera andra.




Pontiac var bland de första att använda Sprint som beteckning för en bilmodell tänkt att sticka ut. John Z Delorean såg till att Pontiac utvecklade amerikas första serietillverkade raka sexa med överliggande kamaxel. Med denna aluminiummotor var Pontiac även först att använda en kamdrivning med gummirem. Motorn var på 230 kubiktum och 165 hk och placerades i Pontiac Tempest Le Mans Sprint OHC 6. Under 1966-68 såldes modellen men nådde inte den framgång som förväntats. En motor av europeiskt snitt var inte något som lockade medelamerikanen. Pontiac provade även på att stoppa ner samma motor i nya Firebird mellan 1967-68 och kallade även den versionen Sprint.

Så såg den ut - den raka sexan med enkel överliggande kamaxel. En motor som förväntades tilltala amerikaner med känsla för europeisk teknik. Sprintmotorn.

Om Opel ärvde namnet Sprint från koncernsyskonet Pontiac är väl ingen som minns längre men 1968 togs det upp till Opel Rekord C. Med 1,9 liters motorn försedd med dubbla Weberförgasare och trimmad till 106 DIN-hästar på kupémodellen, föll det sig naturligt att kalla den Sprint. När samma motor pressades ner i Kadett B fick även den heta Sprint.Rekord Sprint fanns mellan 1968-71 och Kadett Rallye Sprint mellan 1970-73 och den sistnämnda var verkligt framgångsrik i de svenska rallyskogarna. Den gula bilen längst fram är så nära en bild på en Kadett Rallye Sprint vi kan komma denna gång.

Triumph anammade också Sprint att kröna sin snabbaste version av familjebilen Dolomite. 2-litersmotorn med 16 ventiler lämnade 129 hk mot 92 hk i originalversionen. Tuffare fälgar och några stripes visade att det var en Sprint.

Alfa Romeo har använt tillnamnet Sprint på flera modeller, från 1950-talet och framåt. Giulietta Sprint och Giulia Sprint var vackra coupéer och i september 1976 visades ytterligare en sportbil av det mindre slaget med namnet Sprint, Alfasud Sprint. Precis som sedanversion som lanserats 1971 hade den boxermotor, framhjulsdrift och fenomenalt roliga köregenskaper. Den ärtiga karossen var signerad Giorgietto Giugiaro och all mekanik var hämtad från vanliga Alfasud. Senare kom modellen att heta bara Sprint och den fick leva ända till slutet på 1980-talet.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.