Nästa artikel
Grattis Studebaker Lark
Dagens namnsdagsbil

Grattis Studebaker Lark

Publicerad 27 februari 2009 (uppdaterad 12 november 2013)
Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag när Lage har namnsdag passar vi på att hylla Lark!

Femtiotalets starka ekonomiska tillväxt bröts med en recession 1958 som fick många amerikanska familjer att reflektera över de ekonomiska importbilarna.

Detta var Detroit inte berett på och dröjde till 1960 innan The Big Three kom med sina kompaktbilar.

Mera snabbfotade var de två mindre tillverkarna. AMC gjorde 1958 något oerhört, de återupptog tillverkningen av en nedlagd modell. Det var 1955 års Nash Rambler som nästan oförändrad blev Rambler American.

Inte heller Studebaker hade råd med en helt ny bil, men genom att kapa överhängen fram och bak på Champion Sedan skapades den kompakta Lark. Den introducerades 1959 som "an automobile as fresh and new as the first breath of spring".

Det trodde många på för det var inte lätt att se att den trubbnosiga bilen var härledd från de slanka 53:orna ritade av Raymond Loewy. Den enda överlevande i ursprungsstilen var Hawk som nu enbart fanns som coupé med B-stolpe.

Initialt sålde Lark bra och förlängde livet på ekonomiskt ansträngda Studebaker. Men en svala gör ju som bekant ingen sommar...

De sista bilarna tillverkades 1966 i Kanada och fast kraftigt omstylade byggde de fortfarande på grundkarossen från 1953. De hade motorer inköpta från Chevrolet och hette inte längre Lark.

På basis av Champion tvådörrars Sedan fick Studebaker till Lark Hard Top. V 8:a var tillval, vilket Lark länge var ensam om i kompaktklassen.

En convertible tillkom 1960, Studebakers första sedan 1952. Motortypen angavs med romerska siffror, VIII för V8 och VI för sexan i krom på framskärmen.

Vilstolsbeslag på framstolarna var inte vanligt på USA-bilar på 1960-talet. Det var ett mervärde som en liten tillverkare som Studebaker behövde.

Wagonaire hette den smarta stationsvagnen med skjutbart tak över lastutrymmet. Recessionen 1958 var glömd och V8:an med kompressor och 289 HP från Avanti gick att beställa till Lark, som också vuxit till sig i storlek.

Det är omtvistat om Lark fanns som 1964 års modell, för på bilarna stod inte Lark. I broschyren kallades i alla fall de enklare modellerna Challenger och Commander för Lark.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.