Nästa artikel
Grattis Zephyr!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Zephyr!

Publicerad 10 maj 2009 (uppdaterad 10 maj 2016)
Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag från Klassikerkalendern. I dag när Esbjörn och Styrbjörn har namnsdag vill vi rikta strålkastaren mot Zephyr.

Zephyr - på svenska sefyr - är ett poetiskt namn för västanvinden. Det namnet användes av Ford Motor Company över flera decennier omväxlande för sina tre huvudmärken.

Senast var 2006 för en Lincoln – som dock snabbt bytte till en intetsägande bokstavskombination.

Lincoln-Zephyr 1936 var den första amerikanska bilen med självbärande kaross och den första Lincoln i mellanprisklassen, märket hade dittills legat i det högsta prestigesegmentet. Modern strömlinjeform men mekaniska bromsar på Fords manér. Motorn var en V12:a konstruerad på samma sätt som Fords redan klassiska V8.

Rundare former är det på 1939 års Lincoln-Zephyr som var basen för den första Lincoln Continental. Grundkonstruktionen hängde med till 1948.

På Londonsalongen 1950 presenterade engelska Ford modellparet Consul och Zephyr-Six, de första bilarna med McPearson-framvagn. Zephyr hade en 2¼-liters sexa på 68 hk och ansågs vara en mycket snabb bil.

För att konkurrera med Vauxhall Cresta lanserade Ford 1955 Zephyr-Zodiac med tvåfärgslackering och 72 hk. Standard var dimlampor och snobbringar.

En helt ny upplaga av Ford Zephyr kom 1956 som Mark II. Zodiac var nu en egen modell. Stationsvagnen såldes genom Ford men var ett ombygge som utfördes av karossfirman E.D. Abbott i Farnham.

Zephyr convertible var Englands enda sexcylindriga, femsitsiga cabriolet. Mark II hade en till 2,6 liter förstorad motor som gav 90 hk.

Den mest sålda Zephyr var naturligtvis saloonen. Treväxlat med osynkad etta var standard men mot pristillägg fanns såväl överväxel som automatlåda.

Mark III hette nästa modell av Zephyr. Den var kortlivad, 1962-1966. Den största nyheten förutom den fenförsedda karossen var den fyrstegade, helsynkroniserade växellådan.

Med Zephyr Mark IV tog engelska Ford år 1966 i ordentligt. V-motorer med fyra eller sex cylindrar, separatfjädring och skivbromsar runt om var avancerat i prisklassen. Bilen var stor och rymlig men blev ingen försäljningsframgång. Modellen ersattes 1972 av Granada. Självständiga modeller från Ford-of-England var det slut med.

Även Mercury, som skapades som ett märke mellan Ford och Lincoln men som sedan länge haft samma sortiment som Ford, har haft en Zephyr på programmet. Det var helt enkelt en Ford Fairmont ( se namnsdagsbilar 12 januari!) med Mercurys emblem. På bilden första årsmodellen 1978.

Mycket hände inte under produktionstiden och sista årsmodellen 1983 av Mercury Zephyr skilde sig inte mycket från den första. Bilden visar coupén. med sin karaktäristiska taklinje.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.