Bild
Nästa artikel

Importerad reklam

KLASSIKERKAMPEN

Fredrik Nyblad tar en paus från arbetet med sin projektbil, Volvo 240 DL 1986 och tar en titt på hur Volvos 200-serie marknadsfördes i USA.

En del Volvomodeller är uppenbart inspirerade av amerikansk bildesign, fast med ett rejäla nypor skandinaviskt förnuft tillagt. Ändå blir jag lite förvånad över hur annorlunda en del av 240-modellerna ter sig i de här amerikanska annonserna.

Tydligt är att Volvo inte bara gjorde bra bilar, man hade en bra marknadsföringsapparat också. En hel del av reklamen är tydlig och catchy!

Lägg märke till en sak: Bara i de äldsta annonserna förekommer modellbeteckningen. Senare omnämns modellerna enbart som GT, GLE och Turbo Wagon. En tydlig anpassning till den amerikanska marknaden där modellnamn är vanligare och siffernamn ovanligare.

Kommentarer

#1
Magnus Wiberg
2010-03-31 12:09

Jag har haft en 245 Turbo -85...ljusgrön metallic
Konstigt nog var den extremt snikutrustad, ingen ac, plysch, taklucka. Inte ens centrallås!
Snyft...

#1
Fille
2010-03-31 15:02

En 245-aspekt som jag tycker att du har missat, Fredrik, i din i övrigt mycket heltäckande rapportering om 200-serien, är placeringen av bromsljusen i de "stora" baklyktorna. Om jag minns rätt var bromsljusen placerade högst upp -81 och -82, men ssen flyttade de längst enr tillsammans med de vanliga bakljusen.
Vänta, var la jag jackan nu igen...?

#1
Pelle
2010-03-31 18:14

När dessa äldre Volvo 200 bilar fortfarande dyker upp i bla många Amerikanska filmer och det ibland något humoristiskt suckas tung över att , jasså kör du en säääääker Swedish Volvo kan man ju lugnt undra om denna säkerhet ibland inte blev mer en nackdel än fördel.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.