Nästa artikel
Nuove motore!
Rädda en Panda del 9

Nuove motore!

Publicerad 18 augusti 2010 (uppdaterad 24 oktober 2013)
Medicinen för vår patient är inköpt. Det kom ett erbjudande vi inte kunde motstå; en fabriksny motor!

Många besökare på hemsidan har kommit med goda råd och förslag på donatorer, reservdelar, bloggar och annat matnyttigt för Panda–brukare. Erbjudanden om hela bilar som kostar gratis mot avhämtning tyder på att den lilla Pandan ligger många varmt om hjärtat. Är det för att den är liten, söt och gullig? Kanske fyrhjulsdriften gör att även vi som har hårväxt på ryggen kan uttrycka vår förtjusning i den gulliga lilla bilen utan att tappa ansiktet?



Motorjakten har tidigare bedrivits via bilskrotarsidor på nätet, där två alternativ föll bort. På Blocket har det dykt upp några alternativ, alla dock med större eller mindre fel och brister både i kaross och motor. Välvilliga läsare har ringt och erbjudit kompletta bilar för avhämtning.

Under sommaren började också rykten om rika fyndigheter av FIRE–motorer i trakterna av Uppsala florera. Vid en närmare koll visade det sig att ägaren var en pensionerad ägare av en auktoriserad Fiat–verkstad. Ett besök bekräftade att ryktet stämde; på lagret fanns inte mindre än två FIRE–motorer!



Jag åker dit för att få se underverken med egna ögon. Det ena är en FIRE–motor i gott skick, dock begagnad med okänd historia. En närmare granskning visar att oljetråget på något vis böjt sig vid anliggningen mot blocket. Den verkar även ha gått en del att döma av oljefilm och rostigt oljetråg. Kamrem saknas, och helhetsintrycket känns sisådär.


Den andra är mycket mer intressant. På en hylla fylld av motorer står en glänsande pjäs, inklämd mellan en ytterst sällsynt – och likaledes fabriksny – Alfa Sei V6 med förgasarinsug och några 90–talsmotorer till Fiat Bravo. En fabriksny FIRE–motor på nätt en liter och 45 friska kusar! Aluminiumtoppen skiner, svänghjulet är fortfarande som nytt och fryspluggarna i eloxerad plåt lyser läckert gula mot blocket. Farhågor om torra packningar och trötta packboxar har ännu ej dykt upp.

Affären görs upp omgående, en sådan juvel kan vi inte missa! Tryggheten av att ha en ny maskin som spinner under ändlösa nätter över tundran i Sibirien, bergsmassiven i Fjärran Östern eller på E4:an mot Stockholm är inte att förakta!

 Nästa steg är nu att pilla loss originalmotorn och frakta den till vår välgörare för inpassning av hjälpaggregat, motorfästen och annat. Sen smäller vi ner den i bilen, besiktigar och lever ett lyckligt liv på väg mot oklara mål!
 

Första alternativet med suspekt oljetråg.

Så liten och ensam mellan större syskon från koncernen.

Det verkar så enkelt. Efter 33 olika steg är det bara att sänka ner motorn och dra ut den.

Den glänser och den skiner. Den är helt ny!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.