Bild
Nästa artikel
Långsam bil med långt namn - det behöver inte vara fel!

40 år sedan Volvos första dieselbil!

Reportage

Världens första sexcylindriga personbilsdiesel var en av nyheterna när Volvo hösten 1978 presenterade -79 års modellprogram. Nu fyller D24-motorn som utvecklades tillsammans med Volkswagen 40 år - och det firas bäst med en cola!

Som 1979 års modell fick första gången en personbil från Volvo dieselmotor från fabrik. Efter att först försökt utveckla en dieselmotor själva valde Volvo av kostnadsskäl att samarbeta med Volkswagen.

Motorn togs fram i fyra-, fem- och sexcylindriga versioner och Volvo fick ensamrätt att använda den sistnämnda som kallades D24. Den var på 2 383 cc och gav 82 hk.

Av skatteskäl användes den femcylindriga dieselmotorn i Finland.

Den som ville ha en dieseldriven Volvo kunde i Sverige välja mellan 244 GL och 245 GL. Modellbeteckningen blev det något otympliga 244 GL D6.

Att Volvo hittat en nisch som ökade försäljningen visade sig exempelvis i Italien där 80 procent av de sålda Volvobilarna var dieseldrivna 1982. 

Det är nog inte så många motorer som fått en läskedryck uppkallad efter sig, men det har faktiskt D24. Volvospecialisten Vparts har i flera år sålt D24-cola med stor framgång. Och den passar enligt företaget i alla Volvomodeller. 
 

Läs mer om: Volvo 240

Kommentarer

#1
Bengt Svensson
2018-11-13 17:47

Jag tycker att D24an är en fantastisk maskin, sett tre bilar där motorn gått över 40 000 mil. Var har ni för erfarenheter?

#2
Daniel Niljansson
2018-11-13 19:01

Enligt många så är D24an en trött osande skit motor. Topparna går. Kamaxlarna ryker av osv. Men vet flertalet som rullat duktigt långt med vänlig service. Va en D24a vill ha är ett bra kyl. Bra vattenpump och ny olja och filter var 1000 mil. Gör man de så håller dem. De är ingen räser maskin och va heller inte utvecklad för de. Min 945a Tdic gick nästan 80000 mil på org motor.. tycker de är bra..

#3
Niklas m
2018-11-13 22:25

D24 alltså vw 2.4d motor som ur sprunligen är byggd för lt bilarna, och det är en riktig skit motor så som bmw 6cyl 2.5d och om 603 från Mercedes har samma fel att toppen är lång och smal och för små kylvätske kanaler som gör att 6 cyl går varm och där av spricker toppen men d24 motorerna som satt i lt31 har en utgång till värmepaketet bak på toppen till skillnad mot volvos som har i blocket och lt motorerna håller längre då dom kylsbättre då det blir ett jämt flöde genom toppen. Men sköter man dom enligt intervallerna och inte över varvar dom så håller dom lika bra som vilken annan dieselmotor!

#5
Niklas m
2018-11-13 22:26

D24 alltså vw 2.4d motor som ur sprunligen är byggd för lt bilarna, och det är en riktig skit motor så som bmw 6cyl 2.5d och om 603 från Mercedes har samma fel att toppen är lång och smal och för små kylvätske kanaler som gör att 6 cyl går varm och där av spricker toppen men d24 motorerna som satt i lt31 har en utgång till värmepaketet bak på toppen till skillnad mot volvos som har i blocket och lt motorerna håller längre då dom kylsbättre då det blir ett jämt flöde genom toppen. Men sköter man dom enligt intervallerna och inte över varvar dom så håller dom lika bra som vilken annan dieselmotor!

#5
Niklas m
2018-11-13 22:26

D24 alltså vw 2.4d motor som ur sprunligen är byggd för lt bilarna, och det är en riktig skit motor så som bmw 6cyl 2.5d och om 603 från Mercedes har samma fel att toppen är lång och smal och för små kylvätske kanaler som gör att 6 cyl går varm och där av spricker toppen men d24 motorerna som satt i lt31 har en utgång till värmepaketet bak på toppen till skillnad mot volvos som har i blocket och lt motorerna håller längre då dom kylsbättre då det blir ett jämt flöde genom toppen. Men sköter man dom enligt intervallerna och inte över varvar dom så håller dom lika bra som vilken annan dieselmotor!

#6
Jonas
2018-11-14 09:46

Ge mig en rostfri, Italienkörd 244 GL D6 med sollucka och overdrive, gärna guldmetallic med beige inredning - vilken dröm!

#7
Jonas
2018-11-14 10:10

Apropå Italien - när såg man sådana här godbitar till salu i Sverige senast? Inte billiga men prisangivelsen skall nog mest tas som en indikation...
https://www.subito.it/auto/volvo-760-2-4-td-1985-120-000km-gia-d-epoc-nu...
https://www.subito.it/auto/volvo-740-turbo-biella-223150315.htm

#8
Lorentz Österling
2018-11-14 10:53

1979 kom alltså Volvo med ett dieselalternativ, det var inte en dag för tidigt. Jag minns att man på exportmarknaderna skrek efter en diesel för alla modellerna, inte minst i Italien. Alla andra tillverkare hade ju sådana alternativ.
I sammanhanget kan man ju poängtera att Citroën introducerade en personvagnsdiesel redan 1935 på modellen Rosalie. Året efter hakade Mercedes-Benz på med modellen 260D.

#9
Christian Eriksson
2018-11-14 12:18

En Volvo blir alltid coolare med diesel.

82hk på l2.4 6cyl- Löjligt låga hästkrafter på en stor bil. En 2.8 liters eller en mindre I4 med turbo på ca 90-100hk, varit rimligare.

#10
Martin Björnberg
2018-11-14 21:13

Kommer ihåg att grannens pappa som var i lite chefsposition på dåtida Bil & Truck i Göteborg alltid hade nya olika bilar som han gärna körde runt oss tonåringar i! 244 GL D6. an var mörkbrun med ljus klädsel! Minns att jag tyckte den var rätt ljudlig!!
Volvo 66 o 343 gav oss första inblicken av Variomatic! (gav inga kända bestäende men),
Snyggast var han blågröna 164 E -73!!

#11
Viking
2018-11-15 17:37

Om jag inte minns fel så beskrev man på den tiden Volvo 240 GL D6 som ovanligt stark och snabb för att vara en dieselbil.

#12
Martin Björnberg
2018-11-15 21:29

Där har du rätt Viking! Mercedes plockade bara ut 80 hk ur 3 liiters 300D tom -79.
Sen kom frälsningen !!! from -80 års modell hela 88 hk!!
Fast dieselåkande är ju väldigt mycket en livsfilosofi!! ( I en Merca då!)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.