Nästa artikel
Amiral Byrds Snow Cruiser
Vidunderligt

Amiral Byrds Snow Cruiser

Publicerad 23 januari 2016 (uppdaterad 29 januari 2016)
1939 byggde man världens största landgående fordon, och tappade bort den!
I oktober 1939 stod den klar, och kördes sedan för egen maskin från Illinios till Boston där den lastades ombord på skeppet North Star med destination Antarktis.  17 meter lång, fem meter hög och med all sin nyttolast så vägde den 35 ton. Drivkällorna var två stora Cummins diesels på 150 hästkrafter vardera och dessutom så hade vare hjul en 75-hästars elmotor.  De tre meter höga däcken specialtillverkades av GoodYear, de största däck som dittills tagits fram.

Denna skapelse var ett brainchild av Harold Vagtborg och Dr. Thomas C. Poulter, den senare hade varit med på Byrds tidigare antarktisexpedition. Överhängen fram och bak skulel göra det möjligt att till exempel glida över glaciärsprickor. Hjulen är indivuellt ställbara med hydraulik. Medans snöstormarna piskade utanför skulle besättningen färdas bekvämt inne i maskinen under sina expeditioner på den antarktiska kontinenten. Flygplan skulle medföras också.

Men hur gick det egentligen? Denna jättemaskin hade varit förstesidostoff i alla tidingar, mediacirkusen runt spektaklet var enorm, Dr Poulder och Admiral Byrd var bifigurer, Snow Cruiser var den stora stjärnan för den stundande expeditionen.

Vad man konstaterade första dagen i antarktis var att den inte riktigt fungerade som det var tänkt. Den fungerade faktiskt inte alls. Längsta sträckan den färdades var 14 mil, baklänges, då det gick bäst så. Efter några dagars fruktlösa försök att få vidundret att ta sig fram på den ogästvänliga kontinenten nämns inte Snow Cruiser alls i rapporterna från Byrds expedition. Den användes troligen som stationär bostad för expeditionen istället.

När USA drogs med i kriget kallades expeditionen hem, ingen verkade riktigt kunna klargöra vad som hände med Snow Cruisern eller var den nu fanns, man hade alltså tappat bort det största landgående fordonet som dittills någonsin byggts. 1958 rapporterade en expedition att dom hittat under flera meter snö och is, men den har senare aldrig återfunnits. Snow Cruiser har blivit föremål för en hel del mytbildning, från att varit en del av en hemlig militär operation, att den kapades och togs i hemlighet till SOvjetunionen, till att målet med Byrds expedition var att finna vägen ner i jordens innandöme, där Snow Cruiser antas finnas i den parallella värd som den beskrevs av Jules Verne. Snow Cruiser dyker även upp i Clive Cusslers roman Atlantis found.

Komplett med alla bekvämligheter, inklusive flygplan.

Uppståndelsen var enorm, och den kördes för egen maskin til hamnen i Boston

Här en bild från expeditionen som visar hur man försökte rädda bjässen med att montera extra däck samt kedjor för att kunna komma loss ur snön .

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.