Bild
Nästa artikel

Audin från andra sidan - P70

Reklam

Vad kan detta vara för märklig Audi?

Det är strängt taget ingen Audi alls, och varför den svenska importören lät kalla P70 för Audi i annonserna 1956 kan tyckas märkligt. Audis egentliga återuppståndelse låg ju drygt tio år framåt i tiden.

Men det finns dock en koppling,  August Horch grundade Audi 1909 i Zwickau, men märket upphörde 1939.  Efter kriget låg Zwickau i den östra zonen och i fabriken huserade sedermera Automobilwerk Zwickau, AWZ från 1955 även kallat VEB Kraftfahrzeugwerk Audi Zwickau.
IFA-bilarna som i princip var en östtysk DKW och var relativt välkända i Sverige, men den nya AWZ P70 kom inte att bli särskilt framgångsrik här.  Dock var 1956 ett bra år för IFA/AWZ här med 1761 sålda bilar

P70 var byggd i det ökända materialet Duroplast, en slags blandning av överblivet bomull från Sovjetunionen, blandat med fenolharts och lite övrigt industriavfall som kokades ihop till något som nästan liknade bakelit. Nånting som man fortsatte med på efterträdaren, den mer välkända Trabant.

Kommentarer

#1
Bozze Lundgren
2015-03-24 10:50

Som jag kommer ihåg så hette den IFA P70 när det begav sig. Fanns även som stationsvagn.

#2
Leif Hurtig
2015-03-24 16:32

Jovisst hette den IFA. "Plast-IFAn" hette den bland oss småkillar på 50-talet. Det var ju spännande med en bil med plastkaross. Tidigare, innan den runda DKW-IFAn fanns ju en modell liknande DKWs "spånkorg", men det var ju mer spännande med plast än trä...
Wartburg såldes av samma handlare. En kompis till pappa bytte in sin några år gamla runda IFA mot en sprillans ny, brandkårsröd Wartburg med vita däcksidor sommaren 1956, om jag minns rätt. Vi åkte i sällskap en bit när han skulle åkte hem de ca 40 milen dagen efter. Den dagen blev det fyra mil innan generatorn skar. Kompisen fick ta tåget hem i väntan på att en ny generator skulle levereras. Veckan därpå blev det åtta mil innan generatorn skar. Tre veckor efter bilbytet lyckades han köra hela vägen hem, men sedan behövdes en ny motor och det blev ytterligare stillestånd. Men den var väldigt snygg innan den kom ut på vägen!

#3
Janne G
2015-03-25 07:03

Även om både P70 Zwickau och Trabant har karosspaneler i duroplast så är uppbyggnaden väldigt olika. Medan den "modernare" Trabbin har ett stålskelett under plasten, så är P70:n en träkonstruktion, precis som F8:an.

Sedan tycker jag inte att det är så märkligt att bilen av och till kallades Audi. Den byggdes ju i gamla Audi-fabriken (som ju även byggde DKW:s framhjulsdrivna bilar före kriget) och östtyskarna brukade ju inte skämmas över att använda gamla varumärken. Och när västtyska Auto Union i alla fall inte använde namnet Audi, så passade man väl på.

En utmärkt bil att visa upp när folk pratar om Audi som "premiummärke".

#4
Lars-Göran Karlsson
2015-03-27 13:12

Finns det någon kvar i Sverige ?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.