Bild
Nästa artikel

Auktionsfirma ändrar sig om Ewys PV

Reportage

Flera av Klassikers läsare har påpekat fel i auktionsfirman Artcurials beskrivning av en Volvo PV544 som Ewy Rosqvist von Korff tävlat med. Auktionsfirman backar nu från en del av de uppgifter man tidigare lämnat om bilens proveniens.

Rallyföraren Ewy Rosqvist von Korff är kanske mest känd för segern i Argentinas Grand Prix 1962, men innan hon fick en fabriksstyrning för Mercedes-Benz körde hon Volvo.

Den röda PV 544som ska auktioneras ut på Rétromobile-mässan i Paris i februari tävlade hon med 1960-62. Bland annat körde hon Monte Carlo-rallyt i den 1962.

Enligt Artcurials tidigare objektbeskrivning så ska hon det året ha vunnit damklassen. Och det har flera läsare reagerat på. Det var väl Pat Moss som vann det året?

För att reda ut det hela har Niklas Hannah hos Artcurial gått till ”hästens mun” för att få rätt uppgifter. Man har alltså frågat Ewy Rosqvist von Korff själv.

– Hon berättar för oss att det var en kontrovers om tekniska frågor mellan henne och Pat Moss, berättar Niklas Hannah. Men Ewys överklagan till tävlingsjuryn avslogs och hon blev därmed tvåa efter Pat Moss.

Samtidigt berättade Ewy som idag är 88 år att hon och Pat Moss efter tävlingen fick varsin identisk tävlingsbuckla, vilket hon anser var speciellt.

Året därpå – 1963 – vann Ewy damklassen i Monte Carlo-rallyt. Men då i en Mercedes-Benz.

Vad det innebär för auktionen att Artcurial delvis ändrar sig om proveniensen för objektet  återstår att se. Det är trots allt en bil som Ewy Rosqvist von Korff tävlat med – även om den inte har just en Monte Carlo-seger bakom sig.

Den nionde februari klubbas bilen i Paris utan reservationspris.

Länk till auktionen

Kommentarer

#1
Kalle
2018-01-29 18:51

Historien blev ju bara än mer intressant av detta.

#2
Johan Thuresson
2018-01-29 20:33

Intressant på flera plan, den här historien. Hur källkritisk ska man vara? Litar gemene man mer på en auktionsfirma än en privatperson när det gäller sådan här information om ett objekt? Och i så fall, varför? Sedan är det ju spännande hur vissa fordon hamnar hos auktionshus eller motsvarande och blir haussade utan till synes minsta misstanke, ty här ska det minsann pyntas rekordbelopp och det verkar konstigt nog som att högen med pengar är minst lika intressant som själva fordonet...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.