Bild
Nästa artikel

Citroën DS i USA

reklamdags

Vi tittar i lite broschyrer och annonsblad för Citroën DS hur det såg ut för den amerikanska marknaden.

Citroën DS blev ingen storsäljare i Amerika. Det berodde inte så mycket på konsumenterna som på trafikmyndigheten DOT som såg till att försvåra det så mycket som möjligt för den egensinniga franska bilen.

Strålkastare, blinkers, parkeringsljus var en sak, men man hade vid sidan om ljusreglerna en annan stelbent paragraf och det var måttet mellan marken och strålkastaren. Detta ställde ju till det på en bil som kunde variera höjden.   

Med faceliften på DS blev det ännu svårare, täckglaset över lamporna gillades inte alls och en egen insats fick tas fram för USA, med sealed beamlampor. Alla modifieringar gjorde bilen dyrare, och med relativt litet antal sålda under alla år var servicenät och liknande närmast obefintligt.
 
Citroën drog sig tillbaka från USA-marknaden 1972. Året innan hade man även försökt lansera GS i USA, men den föll också på DOT:s nitiska påund. 

Kommentarer

#1
Marcus J
2017-10-18 18:40

DOT har ansträngt sig ohemult mycket genom åren för att försvåra för andra biltillverkare än de inhemska i USA.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.